80-talet och 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tider

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 12 mars 2005, 21:16

Kul med nostalgi :)

Några år under 80-talet:


13 år 1982
80-talet börjar ta form. Bästa filmen på bio var "Död och begraven" subjektiv bedömning förstås.
Upptäckte hårdrocken. För min del gick den defenitiva barndomsgränsen detta år. Sedan blev allting mer komplicerat.


1983
Accept, Iron Maiden, Judas Priest, Motorhead och Ozzy får betecknas som mina idoler. Fast jag sneglade även på Ebba Grön och KSMB. Var nästan kär i Nina Hagen, jag hade en gammal, annorlunda bild på henne. Vacker (!?!!) De nya punkarna hade börjat kallas modepunkare eller nåt. Medelsumman av politik i familjen skulle bli lätt vänsterut. Började med friidrott efter inspiration från första friidrotts VM i Helsingfors. Gick med i ovan nämda fältbiologerna och blev mer eller mindre fågelskådare för en tid.

1984
Virgin Steele, Metallica, och ännu mera Ozzy dånade ur bandspelaren. …Now you see it now you dooont… Hörde även några tidiga rapliknande slingor på radio men kunde inte hitta skivorna. Kvällstidningarna hade än så länge inte totalstämplat alla skinheds som 100 procentiga nazister. Spelade sporadiskt med brorsan på en C64 i en annan stad. (familjen var skild.) Boulder Dash, Gyruss, Bump ' n' jump, Pit Fall II, Spy vs Spy, Exterminator mm.

1985
Black Flag och annan hardcore fanns inspelat på massor av kasetter. Frustrationer gjorde att jag maniskt lyfte vikter och började boxas och fick snart balans i livet. Funkade utmärkt. Michael Spinks slog Larry Holmes. Lillen Eklund slog Steffen Tangstad. Frank Bruno slog Lillen Eklund. Köpte ett nummer av nya "Action for men" av nyfikenhet. Eller var det kanske 1986? Skulle den tidningen kunna finnas idag? Nån som minns den?

1986/87
Började plugga intensivt och sedan jobba. Mönstrade. Flyttade hemifrån och till sta'n och då fanns många jobb att få. Jag gick till "snabb AF" på Drottninggatan (finns inte kvar idag) och de skrev ut en katalogtjock bunt med lediga jobb. Många lärlingsplatser fanns fortfarande. Visade man sig bara vara skötsam och arbetsvillig så var det lugnt. Inledde min karriär som lagerarbetare. Sedan tog livet nya vändningar

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 mars 2005, 14:45

Belisarius skrev:@Löwe: Med all respekt för dina åsikter, så finner jag argumentet att bli kommunist för att bekämpa korruptionen i samhället en smula roande.. :P
Jo, men du har väl också varit ung och vild? Eller? :wink:

Men jag fattar poängen, så jag tar inte illa upp. :)

För övrigt så tycker jag det är kul att höra vad alla ni äldre forummedlemmar upplevde på 80-talet. Jag var nog lite för ung :D 1984 för att minnas OS i Sarajevo. En liten knatte på ett år... :)

Hmmm, osökt börjar jag drömma om att hyra en tidsmaskin och åka tillbaka till min barndom fast som vuxen. Tyvärr lär det väl inte vara möjligt, men tack vare er "gamlingar" kan man ju i alla fall skapa sig en ungefärlig bild.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 18 mars 2005, 15:39

80-talet sög, det var väl bara 70-talet som var värre... Vår bästa tid är nu.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 20 mars 2005, 20:59

Probstner skrev:80-talet sög, det var väl bara 70-talet som var värre... Vår bästa tid är nu.

/ Probstner
Carpe diem. Nuet blir vad vi gör det till.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

80-talet 90-talet; Nintendo, Gorbatjov och hårda tider.

Inlägg av laitman » 25 mars 2005, 18:41

Hej!
Här ser vi hur olika karaktärer formas av sina upplevelser i barndomen. Själv är jag född på 50-talet och uppväxt i ett hem där föräldrarna var hårda kommunister. Likaså var många av deras bekanta fanatiker, vilka ofta kom och predikade sin världsåskådning åt mig då jag var liten. Att jag blev hård höger beror på att jag tidigt funderade på dessa saker. Angående dessa personers påhitt kunde jag berätta hårresande historier. Då muren föll så sjönk många av dessa ihop och vissnade bort och dog på kort tid. En av dessa var aktiv i en vänskapsförening Finland-DDR. I över 35 års tid gav han all sin fritid åt föreningen och och då DDR försvann blev han svårt sjuk och några dagar före föreingen skulle hålla det möte där den upplöstes så dog han.
Ifall moderatorerna tillåter det kunde jag berätta historier som för dagens unga är ofattbara.
Laitman

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 mars 2005, 19:54

Född 1980,har en hel skön nostalgi från 80-talet, och börjar återupptäcka nya grejor från min barndom.

Jag måste ha varit skadad eftersom ett av mina första minnen är ubåtskränkningar och som 8-10åring sprang jag och polarna ut från klassrummet för att kolla på jaktplanen som flög över under höst KFÖerna,

Spelade självklart 8-bitars nintendo, lyssnade på obskyra grupper som Europe, Trance Dance mfl.¨

Politik blev viktigt under valrörelsen 89, då rök röda och blå ihop på skolgården, vi på blå sidan vann oftast.

Under gulf kriget satt man som klistrad vid CNN och Discovery, även om man inte greppade så mycket av det.

Gymnasiet blev friskola i Djursholm eftersom den kommuala rasat utför och alla som gått i "de röda" klasserna från mellan/ högstadiet började i de kommunala skolorna. OBS ganska stor Generalisering men jag flydde från den Kommunala skolan så fort jag kunde.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 25 mars 2005, 22:51

Jag minns krigen på balkan. Det var ju dominerande under så lång tid så det var svårt att undvika.

Mamma och pappa höll jämt för ögonen på mig om jag satt med i soffan då det var nyheter och dom visade döda kroppar. Jag vart intresserad och rädd, tex. så var jag rädd för att vi skulle åka över balkan med flyg till grekland. Dom kunde ju skjuta ner oss! :S

Och jag kunde namnen på många politiker runt 94-95, då var det valår och jag fick vet alla trots att jag bara var 6 år gammal, det var kul :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 26 mars 2005, 00:22

Psilander skrev:Född 1980,har en hel skön nostalgi från 80-talet, och börjar återupptäcka nya grejor från min barndom.

Jag måste ha varit skadad eftersom ett av mina första minnen är ubåtskränkningar och som 8-10åring sprang jag och polarna ut från klassrummet för att kolla på jaktplanen som flög över under höst KFÖerna,
Tja, mina första tydliga minnesbilder från TV-nyheterna är sänkningen av ”Belgrano” under Falklandskriget….
Så du är knappast ensam…
Undrar förresten vad föräldrarna tyckte om det, får väl kolla :P ....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 mars 2005, 00:39

Pappa är nästa lika dann, vi jagade mycket militärt och sprang på regementtsdag, läste högt om Draken och Lansen i flygets årsbok från 1960 och byggde plastmodeller osv när jag var grabb. Mamma hade liksom inte så mycket att sätt emot.

Kommer såväl i håg Hävringeubåtsjakten 1992, man sprang hem från skolan för att ta reda på om de fällt sjunkbommber under dagen. Minns, inte så mycket av falklandskriget eftersom jag var knappt två då.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 1 april 2005, 23:34

Jag är född 74 och har minnesbild av pappa som sitter i soffan och säger åt mig att gå, en racertävling pågår. Senare har jag listat ut att det var Ronnie Peterssons sista färd. Kommer ihåg att han var på TV i nått reprisprogram av hans motorprogram(om han hade något) och jag sa att: han är inte död. En kväll några år senare kunde jag inte sova och gick upp och skulle se vad det stod i en Europacupfinal, pappa sa att det varit lite bråk och den var lite försenad. Dagen efter fick jag reda på heyselstadionkatastrofen.

Kommer ihåg VM 82 i Spanien då jag höll på Brasilien för att de spelade i gult. Synd att man inte var några år äldre och kunnat njuta av det laget, för bilderna jag sett i efterhand är de ett ljuvligt lag att se. Såg semifinalen mellan Västtyskland och Frankrike, kommer enbart ihåg en grej.

Kommer även ihåg Falklandskriget och Gulfkriget, att jag följde dem med spänning

Även förbannad på Reagan som anföll Libyen mitt i hockeyVM, å andra sidan var det nog bra så pausen inte bara var en ismaskin som gick runt runt.

När himmelska fridens torgsmassakern skett skyndade jag mig hem varje dag från plugget för att se om inbördeskriget startat än

hade C-64 och 38 orginalspel(räknade det när jag hade ganska många) och visste inte hur man kopierade eller sparde spelen i flera år. Därför blev en del spel som fotball manager väldigt jobbiga att köra när man började om gång på gång. Andra som defender of the crown gick inte att spara. Pirates till 64an är bättre än det som nu kom för övrigt

Såg Ben Jonssons lopp i Seol direkt.

För dagens barn var jag ganska aktiv trots att jag var en nörd: jag lirade landhockey på vintrarna och sen spelade vi fotboll med plus och minus på somrarna, aaaaaaaaah den tiden vill jag ha tillbaka. Spelade även organiserad fotboll och testade på handboll och hockey och skoldm i längdskidor i sexan där jag kom sist

Första filmen vi hyrde till vår VHS video var en Betamaxfilm:D

sen barnprogrammen: Innan kabelTV var det inte många förutom Clownen Manne. När skychannel kom in i mitt liv kom även lördagsunderhållningen med FunFactory där transformers ingick och på kvällarna wrestling

och nu har jag ändrat spaniens årtal
Senast redigerad av 1 mattep74, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 april 2005, 02:01

mattep74 skrev:Kommer ihåg VM 92 i Spanien då jag höll på Brasilien för att de spelade i gult. Synd att man inte var några år äldre och kunnat njuta av det laget, för bilderna jag sett i efterhand är de ett ljuvligt lag att se. Såg semifinalen mellan Västtyskland och Frankrike, kommer enbart ihåg en grej.
VM 92 i vadå? 8O Om du menar fotbolls-VM så var det -94... och jag har en hel liten anekdot om det om någon vill höra.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 2 april 2005, 22:23

Belisarius skrev:
mattep74 skrev:Kommer ihåg VM 92 i Spanien då jag höll på Brasilien för att de spelade i gult. Synd att man inte var några år äldre och kunnat njuta av det laget, för bilderna jag sett i efterhand är de ett ljuvligt lag att se. Såg semifinalen mellan Västtyskland och Frankrike, kommer enbart ihåg en grej.
VM 92 i vadå? 8O Om du menar fotbolls-VM så var det -94... och jag har en hel liten anekdot om det om någon vill höra.
jag skrev fel siffra och har nu ändrat det

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 2 oktober 2004, 12:24
Ort: Orminge

Inlägg av Spenen » 3 april 2005, 15:59

Har någon nämnt Garbage Pail Kids vågen? Eller leksakerna förutom tv och dataspel? Tänker på He-Man och Action Force. :) Några av mina favoriter när jag var liten iaf.

Musik var även W.A.S.P, så oerhört kontroversiella på sin tid.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 april 2005, 16:13

De där samlarbilderna med groteska barn, nu när du säger det så. Jag minns att det var Heman mot Starwars på lekis. Annars var Mission Impossinle och MacGywer kult.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 3 april 2005, 19:11

Psilander skrev:De där samlarbilderna med groteska barn, nu när du säger det så. Jag minns att det var Heman mot Starwars på lekis. Annars var Mission Impossinle och MacGywer kult.
Var det inte en bild på en pojke som blåste ut hjärnan med en radio? 8O

http://www.garbagepailkidsworld.com/

Vi körde helt klart Heman, jag glömmer aldrig när jag drämde till ett hemansvärd i huvudet på min kompis. Han började gråta, men inte för att det gjorde ont, utan för att hemans svärd hade pajjat(!). :lol:

Skriv svar