Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Donkeyman » 29 juni 2012, 19:05

Nimrod-S skrev:
Donkeyman skrev:
Nej. Det beror bland annat på att det inte längre finns några Kibbutzer. På 1960-talet var Israel ett socialdemokratiskt samhälle där Kibbutzerna var en form av kollektivjordbruk vars närmaste (men mindre vällyckade) likhet kunde sökas i Sovjetunionens "Sovchoser" (eller vad de nu hette). I dag har Kibbutzerna upphört och övergått till att vara vanliga privata lantbruk. Samtidigt har Socialdemokratiska partiet i det närmaste utraderats från Knesset.
Jag hade en arbetskamrat förut som var jude. Hans son åkte på kibbutz. Det var för en sådär 10-12 år sen.
Och söker man på nätet verkar det fortfarande existera: http://www.svekiv.se/
Det var som fasen. Först tänkte jag bara lägga fötterna på bordet och bara erkänna att jag haft fel. Men så började jag "googla" en del. Och kostade på mig ett dyrbart samtal med en av mina gamla vänner som emigrerat till Israel. Och efter det så vill jag gärna modifiera mitt påstående ungefär så här:

En del Kibbutzer finns fortfarande kvar. Även om antalet har minskat dramatiskt. Men de har också ändrat karaktär. Den stora mängden är inte traditionella kollektivjordbruk utan kan mer beskrivas som stora co-operativa lantbruk där de som bor där har lön enligt helt normala normer. Mitt andra påstående - att det Socialdemokratiska partiet mer eller mindre "nullifierats" sedan "the good old days" håller däremot.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Nimrod-S » 29 juni 2012, 19:22

Donkeyman skrev:
Nimrod-S skrev:
Donkeyman skrev:
Nej. Det beror bland annat på att det inte längre finns några Kibbutzer. På 1960-talet var Israel ett socialdemokratiskt samhälle där Kibbutzerna var en form av kollektivjordbruk vars närmaste (men mindre vällyckade) likhet kunde sökas i Sovjetunionens "Sovchoser" (eller vad de nu hette). I dag har Kibbutzerna upphört och övergått till att vara vanliga privata lantbruk. Samtidigt har Socialdemokratiska partiet i det närmaste utraderats från Knesset.
Jag hade en arbetskamrat förut som var jude. Hans son åkte på kibbutz. Det var för en sådär 10-12 år sen.
Och söker man på nätet verkar det fortfarande existera: http://www.svekiv.se/
Det var som fasen. Först tänkte jag bara lägga fötterna på bordet och bara erkänna att jag haft fel. Men så började jag "googla" en del. Och kostade på mig ett dyrbart samtal med en av mina gamla vänner som emigrerat till Israel. Och efter det så vill jag gärna modifiera mitt påstående ungefär så här:

En del Kibbutzer finns fortfarande kvar. Även om antalet har minskat dramatiskt. Men de har också ändrat karaktär. Den stora mängden är inte traditionella kollektivjordbruk utan kan mer beskrivas som stora co-operativa lantbruk där de som bor där har lön enligt helt normala normer. Mitt andra påstående - att det Socialdemokratiska partiet mer eller mindre "nullifierats" sedan "the good old days" håller däremot.
Att det har minskat rejält tror jag också.
På 70-80 talet hörde man lite då och då om folk som åkte på Kibbutz. Det var väl populärt då och Israel kritiken inte lika stark som nu.
När jag hörde om arbetskamratens son blev jag förvånad. Trodde inte heller att det fanns kvar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av varjag » 1 juli 2012, 14:02

Donkeyman skrev:
Detta är verkligen en sanning. Många av de "tunga" industrierna på den tiden hade en kärna av Finska arbetare som utgjorde industrins A-lag om man skall se till vad som producerades.
Jag vill gärna amplifiera just det, med personlig erfarenhet ''att skeppa sågad plank'' från Finland till Danmark.
Plankorna räknades i buntade ''standards'' - som vinschades från kaj till lastrum, bröts upp - och stuvades i rummet för
''bästa intag'' - d.v.s. - maximalt utnyttjande av lastutrymmet (då trä är lättare än vatten - och det var kubikintaget som gällde). Ett finskt ''luckelag'' (ett lag per last/vinsch-lucka) - bestod av två man (men inte sällan ''finnkäringar! - finska kvinnor...) på kajen -
och fyra män/kvinnor - nere i luckan, som stuvade lasten.
- Danmark - vid lossningen, hade di danske - ELVA MAN i varje ''luckelag''!
Fem man - nere i luckan, som buntade ''slingen'' till vinscharna - och fem man på kaj - för att stapla.

Jamen - vad gjorde den Elfte dansken i stuvargänget?

Jo - han var - ølbärare! Hans enda uppgift - var att traska mellan kajen och ølbutiken. Och se till att det aldrig saknades
en Carlsberg/Tuborg för törstiga strupar........
Och törstiga var dom.....efter ''lunchen'' - blev mycket litet uträttat :roll:

Jag, vi - sa ofta ''att en enda finnkäring i Kaskinen eller Kotka, hade jobbat ihjäl fyra danska stuveriarbetare'' - före
lunchen!

- och det, är dagsens sanning, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Markus Holst » 5 juli 2012, 19:23

Kärestan och jag pratade om barndomen på 60-talet, och kom ihåg papperspåsarna från den tiden. Man köpte smågodis i små papperspåsar, över disk i kiosken. För en krona fick man en hel liten påse.

Frukt köpte man också i vita papperspåsar. Till skillnad från dagens plastpåsar kunde dessa papperspåsar stå prydligt bredvid varandra, med olika sorterrs frukt i varför det var ordning i skafferiet. När frukten var slut fick barnen påsen. Den var i lagom storlek att använda som kockmössa på huvudet.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Nimrod-S » 5 juli 2012, 19:27

Markus Holst skrev:Kärestan och jag pratade om barndomen på 60-talet, och kom ihåg papperspåsarna från den tiden. Man köpte smågodis i små papperspåsar, över disk i kiosken. För en krona fick man en hel liten påse.

Frukt köpte man också i vita papperspåsar. Till skillnad från dagens plastpåsar kunde dessa papperspåsar stå prydligt bredvid varandra, med olika sorterrs frukt i varför det var ordning i skafferiet. När frukten var slut fick barnen påsen. Den var i lagom storlek att använda som kockmössa på huvudet.
Mm, jag minns att ibland vid enstaka tillfällen fick man en femma att köpa godis för och då blev det den stora påsen! :D

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av sonderling » 6 juli 2012, 08:55

Nimrod-S skrev:
Markus Holst skrev:Kärestan och jag pratade om barndomen på 60-talet, och kom ihåg papperspåsarna från den tiden. Man köpte smågodis i små papperspåsar, över disk i kiosken. För en krona fick man en hel liten påse.

Frukt köpte man också i vita papperspåsar. Till skillnad från dagens plastpåsar kunde dessa papperspåsar stå prydligt bredvid varandra, med olika sorterrs frukt i varför det var ordning i skafferiet. När frukten var slut fick barnen påsen. Den var i lagom storlek att använda som kockmössa på huvudet.
Mm, jag minns att ibland vid enstaka tillfällen fick man en femma att köpa godis för och då blev det den stora påsen! :D
Ungarna handlade i badplatsens kiosk igår och döm om min nostalgi kick när de hade precis de vita små påsar (med färgade cirklar) som i min barndom. :) Och precis som då fick de peka och expediten plockade dem med en tång, en och en. Dock kostade godiset mycket mer, 1 kr per stryck. :cry:

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Hans » 6 juli 2012, 09:31

Boendes i ett €-land kan jag konstatera att en svensk krona under första halvan av sjuttiotalet ganska bra motsvarar en € idag. Tack vara min yngste kända son, 10 år, så har jag hyfsad koll på läsk, glass och godispriser.

Jag vet inte om jag redan nämt 'Två nötcreme och en Moviebox - Hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige' - den handlar om åttiotalet men är klart läsvärd.
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=1698

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Blixten » 6 juli 2012, 10:03

Hans skrev: Jag vet inte om jag redan nämt 'Två nötcreme och en Moviebox - Hisnande generaliseringar om vår uppväxt i DDR-Sverige' - den handlar om åttiotalet men är klart läsvärd.
+1

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av sonderling » 31 juli 2012, 08:01

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/k ... -believers

Jag lägger in en bokrecension från DN om en ny bok som omvärderar bilden av 60-talet. Som 60-talist har man alltid trampat 40-talisterna i hälarna. När man kom ut i arbetslivet så var de häftiga chefer på 45 nånting som berättade om sex, drugs en rock n roll och de hade alla varit med i FNL-grupperna och klättrat i almarna! (coool :o 8O )
På senare tid har jag börjat omvärdera den bilden, (inte minst som de nu när de är 65 nånting och med en irriterande självgodhet (förlåt men en del tror på fullaste allvar att vi inte kommer klara oss utan dem :? ) går in i sin pensions tillvaro med dess I -lands problem ( sommarstuga, husvagn, båt och timeshare lgh, hur ska det gå? :roll: , ja detta gäller de tjänstemän som jag haft som arbetskamrater, knegare har säkert andra problem). Så den här boken (och en del inlägg i den här tråden) bekräftar bara mina farhågor att allt bara är en myt.

Sonderling
(Förlåt kära forumsmedlemar som är 40-talister men en del av er generation som jag haft att göra med på sistone har verkligen gjort mig bitter. :D )

krysset
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 november 2007, 10:06
Ort: Polen

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av krysset » 31 juli 2012, 08:46

jag tycker att 90-talet var ocksa ljuva och harliga. Ur krigsvasen synvinkel ocksa. Excusez Moi for off topic

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Blixten » 1 augusti 2012, 11:48

Lasse Odrup skrev:
Blixten skrev:
Lasse Odrup skrev:Undrar om det inte är något typiskt svenskt. I Sverige har många väldigt starka åsikter om USA ...
Jag tror också att det har att göra med att alla länder tittar uppå mot det land som befinner sig högre upp i hierarkin. (En hierarki där Californien, New York och möjligen London befinner sig högst upp.) Sverige placerar sig näst högst upp och det enda landet en svensk relaterar till för det mesta är USA. Ett svenskt fikabordssamtal om en samhällsfråga (sjukvård, trafik, skatt, vadsomhelst...) slutar ofelbart med en jämförelse med USA.

Jag gisssar att motsvarande fikabordssamtal i Finland eller Norge innheåller en jämförelse med hur det är i Sverige eftersom Sverige är det största landet i Norden. Korrekt?
Jo, det stämmer. Här i Finland är Sverige det land man mäter sig mot och i den finska debatten kommer Finland alltför ofta tvåa.
Siffra för siffra borde inte finländaren känna sig underlägsen. Man saknar i stort sett de integrationsproblem Sverige verkar ha, de sociala trygghetssystemen ligger på samma nivå som Sveriges och man har i stort sett anständiga politiker som inte skäms över att de sätter Finland och finländarna främst.
I det allmänna vetandet är däremot Sverige drömlandet. Det beror naturligtvis på att Sverige var det land man utvandrade till och där gjorde sig goda förtjänster samtidigt som man byggde upp den svenska modellen.
Nu är det inte längre så. Invandrargrupper från den tredje världen bygger det nya Sverige men i Finland lever drömmen om Sverige kvar, det land där man kunde gå direkt från färjan till Scania i Södertälje och från dag 1 göra rätt för sig och även skicka hem pengar.
I det finska kollektiva medvetandet är alltså Sverige ett på alla sätt rikare land än Finland. Felaktigt förstås men ...
Det har ju förekommit en debatt i Sverige angående att Finlands skolsystem presterat bättre än det svenska i internationella undersökningar. Hur har detta behandlats i Finland?

I Sverige har förstås slutsatsen till stor del varit att undersökningen inte mäter rätt saker :-)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Der Löwe » 3 augusti 2012, 14:23

Det är klart att 60-70 talet var härligt för den generationen som överspenderade och knuffade betalningen till nästa generation. Subventionerade hus och en inflation som tog bort lånen med räntevdrag som betalade en stor del av räntan. När nästa generation skulle etablera sig på bostadsmarknaden drog staten åt snaran så det slutade byggas. 70 talets fuskbyggen fick då ett pris långt över deras värde. Miljonprogramet skall renoveras för miljarder, men generationen som de var avsedd för rynkar på näsan åt dessa hus idag eftersom de fyllt sina fickor med bostadspolitikens skeva fördelningspolitik. För mig som var barn på 60-70 talet döljs godissmaken av en bitter eftersmak pga statligt gynnande av en stor generation i syfte att köpa valboskap.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av Donkeyman » 3 augusti 2012, 17:01

Men inte f***n kan man beskylla dem som var unga på 60- och 70-talet för det som politiker, bankfolk och investerare har åstadkommit i en skön och ohelig allians. På den tiden röstade folk flest på "Partiet" och var med i "Rörelsen". Därför att de visste bäst vad som var bra för folk flest.

Som jag minns det hela (40-talist) gjorde vi från 50-talet och 25 år framåt revolution inom samhället och förändrade det mesta. Till det bättre eller till det sämre är en helt annan sak. Och i ett nostalgiskt ljus vill jag fortfarande hävda att min ungdomsperiod som sträcker sig från ungefär 1955 - 1975 var en underbar tid. Som innehöll Rock´n Roll, Pop, Politisk protest och skapandet av ett nytt samhälle.

På samma sätt anser andra generationer att "deras" tid var speciell. Fadern till exempel var "swingpjatt" på 1930-talet och hade svårt att begripa att Rock´n Roll, Pop och Progg var något speciellt. Men jag ärvde i vart fall en mängd med plattor som jag inte har förstått att uppskatta ordentligt förrän jag passerade 50-årsstrecket. Men som jag i dag ser som en underbar skatt från det förgågna.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av a81 » 5 augusti 2012, 01:32

Problemet är väl också att man underskattade folks vilja att bibehålla hög bostadsstandard i hög ålder. Man trodde att folk skulle byta villan mot en lägenhet när barnen flyttat hemifrån och sedan snabbt flytta in på hemmet vid minsta tecken på ålderskrämpor. I själva verket bor i dag nästan ingen, som inte är mycket allvarligt sjuk, på äldreboende och antalet villaägare i 70-/80-/90-årsåldern är mycket stort. Detta medför att behovet av bostadsbyggande är ännu större än det "teoretiskt" ser ut att vara, då de villaområden som byggdes under efterkrigstiden blir alltmer glesbefolkade. På en gata med tio villor, där det kanske bodde drygt 40 personer (mest barnfamiljer) på 1970-talet, bor det kanske i dag så lite som knappt 20 personer (mest pensionärer).

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ljuva 60-tal, härliga 70-tal

Inlägg av a81 » 5 augusti 2012, 01:48

Blixten skrev:
Lasse Odrup skrev:
Blixten skrev:
Lasse Odrup skrev:Undrar om det inte är något typiskt svenskt. I Sverige har många väldigt starka åsikter om USA ...
Jag tror också att det har att göra med att alla länder tittar uppå mot det land som befinner sig högre upp i hierarkin. (En hierarki där Californien, New York och möjligen London befinner sig högst upp.) Sverige placerar sig näst högst upp och det enda landet en svensk relaterar till för det mesta är USA. Ett svenskt fikabordssamtal om en samhällsfråga (sjukvård, trafik, skatt, vadsomhelst...) slutar ofelbart med en jämförelse med USA.

Jag gisssar att motsvarande fikabordssamtal i Finland eller Norge innheåller en jämförelse med hur det är i Sverige eftersom Sverige är det största landet i Norden. Korrekt?
Jo, det stämmer. Här i Finland är Sverige det land man mäter sig mot och i den finska debatten kommer Finland alltför ofta tvåa.
Siffra för siffra borde inte finländaren känna sig underlägsen. Man saknar i stort sett de integrationsproblem Sverige verkar ha, de sociala trygghetssystemen ligger på samma nivå som Sveriges och man har i stort sett anständiga politiker som inte skäms över att de sätter Finland och finländarna främst.
I det allmänna vetandet är däremot Sverige drömlandet. Det beror naturligtvis på att Sverige var det land man utvandrade till och där gjorde sig goda förtjänster samtidigt som man byggde upp den svenska modellen.
Nu är det inte längre så. Invandrargrupper från den tredje världen bygger det nya Sverige men i Finland lever drömmen om Sverige kvar, det land där man kunde gå direkt från färjan till Scania i Södertälje och från dag 1 göra rätt för sig och även skicka hem pengar.
I det finska kollektiva medvetandet är alltså Sverige ett på alla sätt rikare land än Finland. Felaktigt förstås men ...
Det har ju förekommit en debatt i Sverige angående att Finlands skolsystem presterat bättre än det svenska i internationella undersökningar. Hur har detta behandlats i Finland?

I Sverige har förstås slutsatsen till stor del varit att undersökningen inte mäter rätt saker :-)
Fast Finland nämns rätt ofta som ett föredöme i Sverige, inte minst när det gäller skolan. Finland och de övriga nordiska länderna brukar man ha hög respekt för i Sverige, men däremot är väl inte bilden av resten av Europa särskilt positiv, inte minst när det gäller euron, de sydeuropeiska länderna och i viss mån EU i stort.

Många svenskar överskattar hur bra man har det i Sverige (och de andra nordiska länderna) jämfört med resten av Västeuropa när det gäller lönenivåer, semester, välfärdssystem, etc. Generellt sett har många svenskar ganska dålig koll på hur saker fungerar utanför Norden och de engelskspråkiga länderna.

Skriv svar