Ungdomarnas kunskap om efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 6 februari 2005, 16:13

Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev: Tja... Med tanke på att han nyss tatuerat en sovjetisk stjärna på handleden (!) tycker jag han fortfarande är suspekt.
Även suspekta typer kan ha rätt, se bara på mig jag är inte bara snygg utan har även alltid rätt. :D

/Martin
Du suspekt INTE EN CHANS :roll: Hoppas du fick nya upplsag efter ditt besök i Ryssland. Själv fick jag inspiration efter mitt besök i Rumänien förra sommaren.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 6 februari 2005, 16:15

Martin Lundvall skrev:Jag skulle vilja invända lite mot hela påståendet. Jag håller med om att historieundervisningen borde vara bättre i skolorna, men jag vill inte lägga det på skolornas ansvar att ungdomar tror att Sovjetunionen var något bra föredöme. Sedan Sovjetunionens födelse har har det funnits de som ihärdigt har hävdat att Sovjetunionen är ett drömland, jag kan inte förstå hur man åtminstone inte hyser vissa betänkligheter om Sovjetunionen. Likadant med nazismen, jag tycker det är konstigt att det kan finnas nazister efter förintelsen och andra världskriget. Även hur bra undervisning kommer det alltid finnas sådana som aldrig upphör att förvåna en.

Har vi överhuvudtaget någon begrepp om hur stort detta "fenomen" är? Det som ofta luftas på forumet är ens klasskamraters, bekantas, hundars med meras okunskap om historia, är detta representativt? Det skulle vara intressant att veta hur Sveriges ungdomar står sig i en internationell jämförelse. Kanske är jag förskonad, alla mina kamrater vet åtminstone vad jag tycker är tillräckligt för gemene man att veta om efterkrigstiden eller allmänt om historia. Att de sen inte vet vad som hände den förste maj 1960 eller vad Moskvas metro från början hette när den byggdes bryr jag mig inte mycket om. Däremot blir jag mycket glad när jag träffar på någon som vet detta för att inte tala om det är en tje som vet detta.

Fast jag håller med om att det skulle inte skada med mera undervisning om efterkrigstiden.

Efter sju åtta öl kan man komma på mycket. Godnatt. :)

/Martin
Själv anser jag att tyngdpunkten på Historieundervisningen borde vara från mitten av 1800 talet till idag.
Att snabbt ögna igenom järnåldern och så vidare för att ta upp det som är relevant för samhället av idag. Gräva i myllan efter järnspjut kan man göra på fritiden.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 februari 2005, 16:32

Relay skrev:
Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev: Tja... Med tanke på att han nyss tatuerat en sovjetisk stjärna på handleden (!) tycker jag han fortfarande är suspekt.
Även suspekta typer kan ha rätt, se bara på mig jag är inte bara snygg utan har även alltid rätt. :D

/Martin
Du suspekt INTE EN CHANS :roll: Hoppas du fick nya upplsag efter ditt besök i Ryssland. Själv fick jag inspiration efter mitt besök i Rumänien förra sommaren.
Vad menar du egentligen? Jag tror det är fler som undrar det...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 6 februari 2005, 16:43

Perra skrev:
Relay skrev:
Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev: Tja... Med tanke på att han nyss tatuerat en sovjetisk stjärna på handleden (!) tycker jag han fortfarande är suspekt.
Även suspekta typer kan ha rätt, se bara på mig jag är inte bara snygg utan har även alltid rätt. :D

/Martin
Du suspekt INTE EN CHANS :roll: Hoppas du fick nya upplsag efter ditt besök i Ryssland. Själv fick jag inspiration efter mitt besök i Rumänien förra sommaren.
Vad menar du egentligen? Jag tror det är fler som undrar det...
Jag råkar nämligen ha träffat personen i verkliga livet och då gav han inget suspekt intryck.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 februari 2005, 16:47

Vem då? personen som Ibsen pratar om? Hur kommer Ryssland och Rumänien in i det hela?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 februari 2005, 16:51

Perra skrev:Vem då? personen som Ibsen pratar om? Hur kommer Ryssland och Rumänien in i det hela?
Relay har träffat Stefan Lundvall, och då verkade han inte suspekt. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 februari 2005, 17:23

Ja, jag och Realy har träffats. Det var en regnig junidag i Helsingborg då Relay, Martin Tunström, Erik Hägerdal och jag träffades. Och vi var alla en smula suspekta.
Tomas Ibsen skrev: Relay har träffat Stefan Lundvall, och då verkade han inte suspekt. :)

/Tomas
Vad, jag trodde jag var den enda som hette Lundvall på detta forum, eller träffar Relay andra Lundvallar?

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 6 februari 2005, 17:37

:lol: jaha då är jag med, inte kunde jag veta att ni inte tröttnade på varann här utan även såg till att gå på varandras nerver även privat... :lol:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 6 februari 2005, 20:31

Martin Lundvall skrev:Ja, jag och Realy har träffats. Det var en regnig junidag i Helsingborg då Relay, Martin Tunström, Erik Hägerdal och jag träffades. Och vi var alla en smula suspekta.
Tomas Ibsen skrev: Relay har träffat Stefan Lundvall, och då verkade han inte suspekt. :)

/Tomas
Vad, jag trodde jag var den enda som hette Lundvall på detta forum, eller träffar Relay andra Lundvallar?

/Martin
Martins Guidning i ett parkeringshus glömmer inte jag :lol:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 februari 2005, 20:50

Relay skrev: Martins Guidning i ett parkeringshus glömmer inte jag :lol:
Ja just det, det var ett mycket trevligt parkeringshus och mycket bra guidning av Martin. :lol: Är man lokalpatriot så är man. Fast nu har vi kommit en rejäl bit ifrån ämnet.

För att få det in på rätt väg så kan jag upprepa min fråga. Vet någon hur stort problemet är? Det finns uppenbart luckor, men hur står sig Sverige i förhållande till andra länder?
Ungdomar är kanske inte fullproppade med historiska kunskaper, men det är väl därför de går i skolan, för att lära sig.
När de gått ut skolan kanske de har fått den nödvändiga kunskapen. Jag är skeptisk mot faktan, är det ett generellt problem eller är det bara enstaka fall som förstoras upp?

Sen måste man själv ta sitt ansvar att lära sig, det man lär sig i skolan är en grund, en grund som jag anser expanderar rätt enkelt om man lever ett normalt liv.

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 7 februari 2005, 11:09

Martin Lundvall skrev:Sen måste man själv ta sitt ansvar att lära sig, det man lär sig i skolan är en grund, en grund som jag anser expanderar rätt enkelt om man lever ett normalt liv.
Definiera normalt liv!
Många ungdomar *lever* på internet, och sover med mobiltelefonen under kudden! 8O

Tro det eller ej, men det är sant! Det enda som räknas är nuet, vem bryr sig då om historia?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 februari 2005, 15:50

även ungdomar växer upp och blir pensionärer. Under tiden snappar man säkert upp en del angående historia, ser kanske nån film angående det, hör vänner eller folk i busskön diskutera något, hör något på nyheterna, läser nåt i tidningen, kanske börjar på komvux nån gång, eller rent av läser någon bok i sitt liv som på något vis handlar om något historiskt. På detta sätt får man nog ändå reda på lite. Jag är förstås övertygad om att i den förkrossande majoritetens fall, så är det från skolan de får det viktigaste. Kan man väcka ett intresse där så vore det guld, tro det eller ej men mitt historieintresse startade i skolan, även om det där ofta är väldigt ytlig kunskap så kan det vara en stor intresseupptäckt man gör där. Vissa faller för fysik och kemi, det gjorde inte jag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 februari 2005, 18:03

Löwe skrev:
Martin Lundvall skrev:Sen måste man själv ta sitt ansvar att lära sig, det man lär sig i skolan är en grund, en grund som jag anser expanderar rätt enkelt om man lever ett normalt liv.
Definiera normalt liv!
Många ungdomar *lever* på internet, och sover med mobiltelefonen under kudden! 8O

Tro det eller ej, men det är sant! Det enda som räknas är nuet, vem bryr sig då om historia?
Har det inte alltid varit så att man har förfasat sig för ungdomarnas liv? När min föräldrar växte upp var Beatles något förfärligt. Mina föräldrar växte även de upp och lärde sig vad de skulle i skolan, jag är övertygad om att dåtidens vuxna var förskräckta över ungdomens brist på moral eller liknande. Idag hade de väl dött när av blotta åsynen av en normal skoldag. Världen förändras, till det sämre? Jag är inte säker på det. Det är mycket jag inte har lärt mig i skolan, men som mina föräldrar fick harva genom å andra sidan har jag lärt mig mycket annat som nog är nyttigare att ha.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 februari 2005, 19:11

OT, men eftersom alla undersökningar tyder på att en allt större andel av befolkningen är välorienterad i diverse frågor och dessutom snittresultaten på IQ-tester stiger för varje år så har vi nog ingen större anledning att känna oro över det uppväxande släktet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 februari 2005, 20:03

Probstner skrev:OT, men eftersom alla undersökningar tyder på att en allt större andel av befolkningen är välorienterad i diverse frågor och dessutom snittresultaten på IQ-tester stiger för varje år så har vi nog ingen större anledning att känna oro över det uppväxande släktet.

/ Probstner
Tack, det var det jag misstänkte. Inte att mina barn kommer vara smartare än mig, utan att debatten är satt utan relation till något annat.

/Martin

Skriv svar