Sveriges hotbild

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Sveriges hotbild

Inlägg av Psilander » 6 januari 2005, 02:03

Vilka/Vilket är idag de största hoten mot Sverige och hennes intressen?

I vår omvärld/grannländer(militära/civila hot)?
Pga deltagande/utanförskap i militära operationer/organisationer?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28678
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges hotbild

Inlägg av Hans » 6 januari 2005, 09:19

Psilander skrev:Vilka/Vilket är idag de största hoten mot Sverige och hennes intressen?

I vår omvärld/grannländer(militära/civila hot)?
Pga deltagande/utanförskap i militära operationer/organisationer?
Hotbild?

Skämt åsido finns det ingen traditionell militär hotbild mot Sverige inom överskådlig framtid (5-10år). Därefter finns det ingen som vet.

Jag tror att försvarsmakten däremot kommer att användas för att skydda internationella intressen - som i Bosnien och Kongo t.ex. Definitivt inom FN och EU's ram dessutom delvis inom NATO's ram. En ökad uppluckring av gränsen mellan polisiär och militära uppgifter - om ett större terrordåd skulle ske i Sverige kan statsmakterna knappast låta bli att anvaända militära resurser.

Vad menar du med civila hot?

Det var mina 2€ cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 6 januari 2005, 10:06

Jag anser att Ryssland fortfarande är ett latent hot. Det kan säkert finnas en viss revanschlusta både bland högre politiker och vanliga människor som lever i landet. Det har då och då poppat upp Ryska galna politker som bland annat hävdar att Finland borde tillhöra Ryssland och att alla gränser bör ändras till hur det var innan första världskriget eller gränserna man hade efter WW2.

Ryssland är absolut ingen ofarlig granne. Landet har säkert kapacitet att vara ett hot mot små länder som Sverige Finland och dom Baltiska länderna. Och när landets ekonomi förbättras förbättras även dess militära infrastruktur.

Så jag höjer även idag ett varningens finger för Ryssland. Tjetjenienkriget kommer säkert att generera en geneartion Ryska soldater som har erfarenhet av krig vilket säkert kan utnyttjas av en regim som är mer revanschistisk.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 6 januari 2005, 11:56

Hej!

Ja, det fanns ingen hotbild enligt svenska försvarsexperter i samband med 1925 års försvarsförordning. Först i och med 1936 påbörjades en ytterst försiktig upprustning (som enligt min mening var skrattretande).

Sveriges ovilja och rädsla (vilken jag delar i allra högsta grad) för att bli inblandat i krig har lett till att man på senare litar på vad så kallade militära experter har att säga om hotbilden. Hur kan ens Sverige ha "experter" som uttalar sig om hotbilden när man inte vet vari hotbilden består.

Jag delar uppfattningen att Ryssland fortfarande är en reell "fiende", kanske inte direkt mot Sverige, men definitivt mot de baltiska länderna, Polen osv. Det finns många ryssar som idag anser att det forna sovjetiska väldet bör och ska upprättas, jag har pratat med sådana ryssar när jag studerade historia vid Gdansk universitet.

häls
A

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 januari 2005, 12:04

Enl. Högkvarterets Strategiavdelning så finns det inget militärt hot inom en 10 års-period mot Sverige.
Därför kan FM ställa in s.k. repövningar då man räknar med ett återtagande vid ev. hot.

:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 6 januari 2005, 12:16

Hot mot Sveriges territorium? I dagsläget inget alls, har svårt att tänka mig det på längre sikt också eftersom Rysslands zon flyttats österut iochmed ex. Polens inträde i NATO. Ett anfall på Skandinavien skulle åstadkomma lite av värde.

Däremot är ju ex. den ryska hållningen mot Baltikum och Ukraina intressant. En aggression mot Baltikum tror jag vi skulle ha svårt att stå utanför om man inte skyller på att vi saknar kapacitet för en insats...vilket kanske är en ond baktanke med de senaste FB:en. Om vi inte kan agera måste vi ju fortsätta vara neutrala... oj, OT.

Jag tror mellanöstern kommer att fortsätta vara i blickfånget för lång tid framöver..

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 6 januari 2005, 13:26

Belisarius skrev:Hot mot Sveriges territorium? I dagsläget inget alls, har svårt att tänka mig det på längre sikt också eftersom Rysslands zon flyttats österut iochmed ex. Polens inträde i NATO. Ett anfall på Skandinavien skulle åstadkomma lite av värde.

Däremot är ju ex. den ryska hållningen mot Baltikum och Ukraina intressant. En aggression mot Baltikum tror jag vi skulle ha svårt att stå utanför om man inte skyller på att vi saknar kapacitet för en insats...vilket kanske är en ond baktanke med de senaste FB:en. Om vi inte kan agera måste vi ju fortsätta vara neutrala... oj, OT.

Jag tror mellanöstern kommer att fortsätta vara i blickfånget för lång tid framöver..
Nærmeste Hot mot Sverige (når det gjelder "krig") er Russland, men dette hotet er minimalt. Dessuten vil uansett en angrep mot Sverige innvollvere EU.
De nærmeste 10 årene er det nok ikke noen fare.
I og med at Sverige er med i EU, så klarer ikke jeg på å se Sverige som noe nøytralt område.

Det største hotet mot Norge er at EU skal slå oss i vinter OS, og evetuell terrorisme...
:) he he...

Får håpe vi ikke får flere kriger...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2005, 14:04

MD650 skrev:Enl. Högkvarterets Strategiavdelning så finns det inget militärt hot inom en 10 års-period mot Sverige.
Därför kan FM ställa in s.k. repövningar då man räknar med ett återtagande vid ev. hot.

:)
Förra FB släptes återtagandedoktrinen...

Tillväxt är skrattretande att tänka på, 100 AMRAAM som det inte ser det ut att bli fler av heller...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 januari 2005, 14:12

Jag ser följande hotbilder:

1. En kupp eller revolt Kalinigrad, så vi får ett Tjetjenien 30mil från Svenska gränsen, inbäddat bland NATO länder, Ryssland kan därför lätt spela ut NATO för att undvika storkonflikt. Sverige och Finland står ensamma för att göra Östersjön till ett säker hav.

2. Sveriges internationella åtagansden ger oss ett hot från både privat och statsterrrism. Mordet Anna Lindh är faktiskt ett sådan fall, även om gärningsmannen inte var helt frisk.

3. Kupp, Revolt längre bort i tex Vitryssland och Ukraina spm skapar flykting vågor mot Ryssland och Kaliningrad. Ryssland är partiskt och spelar återigen ut NATO.

4. Sjöröveri, piratverksamhet och utpressning mot svenska företag som arbetar i kriszoner.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2005, 14:17

Psilander: din andra punkt är något som blåögt bortses i från i Sverige, FOI har i sin tidning framsyn beskrivit en möjlig hotbild mot Sverige där denna punkt ingår.

Jag håller mun där annars får vi en tråd till låst.... :roll:

J.K Nilsson

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 6 januari 2005, 14:24

Psilander skrev:2. Sveriges internationella åtagansden ger oss ett hot från både privat och statsterrrism. Mordet Anna Lindh är faktiskt ett sådan fall, även om gärningsmannen inte var helt frisk.
Jeg kan ikke tenke meg at det finnes FRISKE terrorister.... :)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2005, 14:30

Gudbjorn skrev:
Psilander skrev:2. Sveriges internationella åtagansden ger oss ett hot från både privat och statsterrrism. Mordet Anna Lindh är faktiskt ett sådan fall, även om gärningsmannen inte var helt frisk.
Jeg kan ikke tenke meg at det finnes FRISKE terrorister.... :)
Med tanke på EU:s vida terroristbegrepp... Passa dig så du inte blir anklagad.. :wink:

J.K NIlsson

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 6 januari 2005, 15:03

J.K Nilsson skrev: Med tanke på EU:s vida terroristbegrepp... Passa dig så du inte blir anklagad.. :wink:

J.K NIlsson
Sant nok... Jeg skal være litt mer forsiktig heretter... :D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2005, 16:29

Psilander skrev:Jag ser följande hotbilder:

1. En kupp eller revolt Kalinigrad, så vi får ett Tjetjenien 30mil från Svenska gränsen, inbäddat bland NATO länder, Ryssland kan därför lätt spela ut NATO för att undvika storkonflikt. Sverige och Finland står ensamma för att göra Östersjön till ett säker hav.
Vilka skulle revoltera och varför? Kaliningradenerna finns inte, det bor ryssar där. EU vidtar redan mått och steg för att Kaliningrad inte skall bli ifrånkört av Litauen och Polen pga deras EU-medlemskap.
Psilander skrev: 2. Sveriges internationella åtagansden ger oss ett hot från både privat och statsterrrism. Mordet Anna Lindh är faktiskt ett sådan fall, även om gärningsmannen inte var helt frisk.
På vilket sätt kan det sägas ha varit en terrorattack? Vilket syfte tjänades/skulle tjänas av mordet?
Psilander skrev: 3. Kupp, Revolt längre bort i tex Vitryssland och Ukraina som skapar flykting vågor mot Ryssland och Kaliningrad. Ryssland är partiskt och spelar återigen ut NATO.
Jag är optimistisk gällande Ukraina. Putin vill inte förlora ansiktet mer nu och Jusjtjenko kommer inte att stöta sig så mycket med Ryssland att det är risk för våldsamheter. Att det har gått fredligt till hela tiden under demonstrationerna visar att ukrainarna vill ha demokratin och att politikerna insett det. Vitryssland är knutet till Ryssland men vid en eventuell revolt skulle knappast Ryssland hålla för hårt och förlora ansiktet. Betänk även att EU och Ryssland handlar allt mer med varandra för varje dag.

4. Sjöröveri, piratverksamhet och utpressning mot svenska företag som arbetar i kriszoner.[/quote]

Vilket det alltid varit, i alla tider.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2005, 16:31

J.K Nilsson skrev:Jag håller mun där annars får vi en tråd till låst.... :roll:

J.K Nilsson
Oroa dig inte, jag skall varna digi tid om det barkar ditåt. ;)

Mvh Petter

Skriv svar