Behöver boktips ang Sverige och Sydafrika under Apartheid

Skriv svar
Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Behöver boktips ang Sverige och Sydafrika under Apartheid

Inlägg av Spenen » 15 december 2004, 22:06

Ska skriva ett litet litet arbete ang Sveriges relation till Sydafrika under Apartheid. Svergies kritik, vad man gjorde, vad gjorde man inte gjorde, vilka var drivande krafter osv...sådana saker.
Behöver lite bra boktips på böcker om ämnet. Gärna forskningslitteratur.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 december 2004, 22:16

Har du kollat in den här tråden?
I slutet av diskussione kom det fram en del böcker, böcker som man var tvungen att läsa innan man ens kunde börja förstå apartheid 8) . Utan att ha läst dem kan jag säga att de inte behandlade Sveriges relation till Sydafrika. Annars tror jag det bästa är att börja med att läsa tidningar från den tiden. UI och UD har kanske någon information om Sveriges relation till Sydafrika på sina hemsidor.

/Martin

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem

Inlägg av Spenen » 16 december 2004, 17:48

Jo jag såg den tråden. Hmmm ja vad jag mer är ute efter är specifikt Sverige och Sydafrika, vilken koppling vi har till dem fr o m Apartheid osv och inte Sydafrikas egna historia..men man kanske kan börja i den änden i alla fall.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 december 2004, 08:37

Jag tror att det bästa är att börja med tidningarna från den tiden.

/Martin

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 17 december 2004, 16:37

Det finns faktiskt en bok som behandlar ämnet mer ingående. Men den kan kanske vara besvärlig att få tag på.

"Sydafrikas Guldålder". Sven-Ivan Sundqvist. Askild & Kärnekull 1974. ISBN 91 7008 476 9.

Boken förklarar hur systemet och strukturerna i Sydafrika fungerade på den tiden. Den går igenom ekonomin och rikedomarna i form av mineraltillgångar, industri och billig arbetskraft. Vidare visar förfataren hur hela västvärldens banksystem garanterade Sydafrikas tillgång till kapita.

Den sista delen av boken går igenom den Svenska företagsamheten i Sydafrika. Författaren dokumenterar närvaron av 18 Svenska börsföretag bland annat. Samt hur den statliga Sveriges Kreditbank deltar i det internationella banksystem som förser Sydafrika med finansiering.

Skriv svar