Vår monark firar nu 50 år på tronen. Har inte kunnat undgå att se ett par program om hans uppväxt och familjeförhållanden. En person som inte nämnts är hans gudfar Folke Bernadotte. På någon vecka när är det exakt 75 år sedan denne mördades under ett fredsuppdrag i Jerusalem. Värt att påminna om, anser jag.
Så här gick det till:
När Bernadottes trebilskonvoj, utan israelisk eskort, på eftermiddagen den 17 september passerade Palmachgatan i stadsdelen Old Katamon i Jerusalem, blockerades gatan av en israelisk arméjeep. Fyra medlemmar ur den judiska terrorgruppen Sternligan stormade Bernadottes bil, sköt sönder däcken och avrättade Folke Bernadotte – och den franske flygöversten och FN-observatören André Sérot som reste i samma konvoj.
Mordet på Folke Bernadotte har aldrig utretts. Platsen för mordet i Jerusalem är inte markerad på något vis. Inte med något monument, ingen plakett, ingenting. Mördarna är egentligen kända, och skröt efter dådet med vad de gjort. T o m i israelisk TV. De flesta inblandade, inklusive den person som faktiskt höll i det dödande vapnet, har nu gått ur tiden. Ingen har straffats för någonting. Det gäller även en av de ansvariga anstiftarna i Sternligan, Yitzhak Shamir, som tvärtom var Israels premiärminister 1983–84 och 1986–92 och ostraffad avled stilla 2012.
Folke Bernadotte var alltså gudfar till vår nuvarande kung. Kronprinsparets dotter Estelle, nummer två i den svenska tronföljden efter sin mamma Victoria, har fått sitt namn efter Folke Bernadottes fru, Estelle. Av förklarliga skäl har ingen i familjen besökt Israel. Remarkabelt är att jag inte under mitt långa liv hört någon svensk politiker nämna mordet. Annat än Olof Palme, i en bisats.
Författaren Göran Burén har skrivit en väl dokumenterad redogörelse i sin bok Mordet på Folke Bernadotte. Leopard förlag. Rekommenderas!