Först och främst, jag ber om ursäkt om jag verkade aggresiv det var inte meningen. För det andra, jag är både medlem i redaktionen och vanlig medlem. I vissa trådar håller jag mig neutral för att kunna övervaka i andra (som denna) ska jag bara diskutera sakfrågan. Håller jag mig inte till det så är du välkommen att kontakta någon av mina kollegor i tjänst så får de ta ställning och vid behov ta mig i örat.
GLOBAL WAR MUSEUM skrev:Martin Lundvall skrev:Vet och vet, jag är övertygad om att det var Yehoshua Cohen eller någon annan av dem som var med den dagen. Att ingen blev dömd eller man inte har hittat några bevis tycker jag inte betyder något.
Är Hitler skyldig till förintelsen? Man har ju varken dömt honom eller hittat några konkreta bevis på att han beordrade det. Samma sak tycker jag det är med mordet på Bernadotte.
Här tycker jag du har dålig smak, du sitter ju ändock i redaktionen. Tycker du skall hålla dig till ämnet och inte glida in på annat än efterkrigshistoria då denna sida är ämnad för det. Jag bemöter dig inte här. Mycket klumpigt av dig.
Jag tycker inte det var off topic. Det var menat som en retorisk fråga. Tycker du att de som inte har blivit dömda i domstol är fria från skuld? Hitler tog jag bara som exempel för det är det mest tydliga exemplet, men byt ut Hitler mot någon annan då. Samma sak tycker jag det är här, ingen har blivit dömd för mordet på Bernadotte men jag tvivlar inte på vem som gjorde det. Så arbetar inte en domstol, men vi är ingen domstol, vi är amatörhistoriker.
"Invasion av världssamfundet" ja detta kan vi hitta i bla Balkankrisen men det var inte det jag syftade till som nog alla de andra förstått genom att läsa det jag skrev tidigare. Jag tycker din ton blir än mer aggresiv...
Vad var det du syftade på då? Vad skulle hända om Israel erkände att man mördat Bernadotte? Kanhända att alla andra än jag har förstått vad du menar men jag gör inte det.
När du skriver att jag begränsar det till efterkrigstid är ju just för att vi skriver i detta tema, det skulle ju bli offline men detta verkar inte bekymra dig.
Det är absolut tillåtet att referera till andra tidsepoker om diskussionen kräver det.
Efterföljarstaterna och hela Sovjetunionen hade inte råd då Reaganadministraionen dvs. USA upptrappade det kalla kriget till en ekonomisk ohållbar sits för det kommunistiska väldet helt oblodigt lät W-pakten upphöra.
Javisst men poängen var ju stater som uppstod av sig själva utan hjälp av en stormakt. 1991 sket egentligen hela världen i de centralasiatiska staterna (utom Kazakstan då de hade kärnvapen) egentligen ville de inte ens bli självständiga men såg sig tvungna att deklarera sig självständiga.
"Kuba" fick stöd av Sovjetunionen,
Efter den kubanska revolutionen ja - man uppvaktade Sovjetunionen i Mexico men fick nej. När väl Castro hade tagit kommit till makten så fick man stöd från Sovjetunionen, innan dess har jag inte hört om något stöd.
Iran har fått hälp av USA bla
Jag menade givetvis Iran under Khomeini. Stödde verkligen USA det revolutionära Iran som blev deras största fiende i Mellanöstern?
Jugoslavien är inget gränsfall där pågår fortfarande eftersökningar efter krigsförbrytare och flera bombningar från värlssamfundet mm spelade stor roll
Jag menade det Jugoslavien som återuppstod efter andra världskriget, jag skrev gränsfall då man förvisso befriade síg själva men aldrig hade lyckats med detta om det inte hade varit så att de allierade besegrat Tyskland.
Du är nog ganska ensam om att tycka att Tamilska tigrarna, PKK fört framgångsrika krig.
Beror på hur man ser det, de tamiliska tigrarna har krigat sedan 1970 men är ännu inte besegrade. Är ända mätestalet om man har lyckats skapa sig en egen stat, ja då är det inte framgångsrikt men jag tycker det är för snävt synsätt.
Jag personligen tycker att det vore tråkigt om du väljer att avsluta ditt medlemskap, olikheter skapar diskussion men man måste vara beredd på just diskussioner.
Känner du ändå att du inte har något att hämta här så kontakta Marcus.
Än en gång jag ber om ursäkt om du uppfattade mig som aggresiv, det var inte meningen.
/Martin