Folke Bernadotte

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av varjag » 27 december 2008, 22:51

Det brukar sägas att Yehoshua Cohen var den av Lehi-männen som sköt ihjäl Folke Bernadotte. Vad är riktigt?
Det är ganska säkert att Cohen var skytten. Men Israel gjorde vad man kunde för att 'blanda bort korten'. Och anklagade istället Yellin, som fälldes mot sitt nekande som 'ansvarig' (vad det nu betydde..?). Han dömdes till åtta års fängelse. Men genom en lycklig tillfällighet( :roll: ) invaldes han kort senare i knesset - och kunde beviljas fullständig amnesti :) . Något som kanske hade varit svårare med Cohen då FN och Sveriges FN-ambassadör låg efter israelerna om klarhet i saken.
Varjag

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Gerrgul » 28 september 2023, 16:44

Vår monark firar nu 50 år på tronen. Har inte kunnat undgå att se ett par program om hans uppväxt och familjeförhållanden. En person som inte nämnts är hans gudfar Folke Bernadotte. På någon vecka när är det exakt 75 år sedan denne mördades under ett fredsuppdrag i Jerusalem. Värt att påminna om, anser jag.

Så här gick det till:

När Bernadottes trebilskonvoj, utan israelisk eskort, på eftermiddagen den 17 september passerade Palmachgatan i stadsdelen Old Katamon i Jerusalem, blockerades gatan av en israelisk arméjeep. Fyra medlemmar ur den judiska terrorgruppen Sternligan stormade Bernadottes bil, sköt sönder däcken och avrättade Folke Bernadotte – och den franske flygöversten och FN-observatören André Sérot som reste i samma konvoj.

Mordet på Folke Bernadotte har aldrig utretts. Platsen för mordet i Jerusalem är inte markerad på något vis. Inte med något monument, ingen plakett, ingenting. Mördarna är egentligen kända, och skröt efter dådet med vad de gjort. T o m i israelisk TV. De flesta inblandade, inklusive den person som faktiskt höll i det dödande vapnet, har nu gått ur tiden. Ingen har straffats för någonting. Det gäller även en av de ansvariga anstiftarna i Sternligan, Yitzhak Shamir, som tvärtom var Israels premiärminister 1983–84 och 1986–92 och ostraffad avled stilla 2012.

Folke Bernadotte var alltså gudfar till vår nuvarande kung. Kronprinsparets dotter Estelle, nummer två i den svenska tronföljden efter sin mamma Victoria, har fått sitt namn efter Folke Bernadottes fru, Estelle. Av förklarliga skäl har ingen i familjen besökt Israel. Remarkabelt är att jag inte under mitt långa liv hört någon svensk politiker nämna mordet. Annat än Olof Palme, i en bisats.

Författaren Göran Burén har skrivit en väl dokumenterad redogörelse i sin bok Mordet på Folke Bernadotte. Leopard förlag. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av a81 » 28 september 2023, 18:12

Ja, lite konstigt att Folke Bernadotte inte nämndes. Jag tänker att mordet på Folke Bernadotte också måste ha präglat familjen. Först dör pappa prins Gustaf Adolf i en flygolycka i januari 1947. Sedan mördas farfars yngre kusin Folke Bernadotte ett och ett halvt år senare. Även om det inre är jättenära släkt, så får jag intrycket att de stod kungafamiljen nära. Någon av Folke Bernadottes söner var ju med på "hedersplats" på kungens 50-årsfirande nyligen och kronprinsessan Victoria gavs sin äldsta dotter namnet Estelle efter Folke Bernadottes fru.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Femtiotrean » 29 september 2023, 07:39


Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Gerrgul » 29 september 2023, 12:20

Du länkar till en partsinlaga. Den innehåller ren desinformation, framför allt när det gäller Sveriges agerande efter mordet.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av unmo300 » 29 september 2023, 14:20

UNTSO har publicerat en bok i samband med 75 års dagen som kan laddas ned utan kostnad. https://untso.unmissions.org/sites/defa ... cument.pdf

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Femtiotrean » 30 september 2023, 09:54

Gerrgul klart underskattar läsarnas intelligens och fornuft.

Antagligen har han också svårt att se förbi sina förutfattade meningar om inläggskrivarnas åsikter och intentioner.

Med de måste medges att jag borde kanske ha lagt till "FYI" och "FWIW" och kanske några till.


Ha en härlig höst!

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Gerrgul » 30 september 2023, 12:29

Femtiotrean skrev:
30 september 2023, 09:54
Gerrgul klart underskattar läsarnas intelligens och fornuft.

Antagligen har han också svårt att se förbi sina förutfattade meningar om inläggskrivarnas åsikter och intentioner.

Med de måste medges att jag borde kanske ha lagt till "FYI" och "FWIW" och kanske några till.


Ha en härlig höst!
Det hade säkert underlättat. Jag kan inte rannsaka hjärtan och njurar eller gissa mig till intentioner.

Ett felaktigt påstående som sprids alltfort på nätet gäller artikelförfattarens beskrivning av Sveriges agerande efter mordet. Det förekom ingen svensk kampanj mot Israels medlemskap i FN. De diplomatiska påtryckningarna var tämligen timida. I FN lade Sverige ned sin röst.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Gerrgul » 29 november 2023, 19:14

Allmänt kan sägas att Folke Bernadotte inte uppskattas efter förtjänst. Sune Persson (Göteborgs universitet?) har hävdat att de vita bussarna står för den mest hjältemodiga humanitära insatsen som Sverige bidragit med under 1900-talet.

Sällan påminns vi om hur farligt uppdraget var. De allierades stridsflyg hade fullständigt luftherravälde vilket de utnyttjade för att skjuta på de mesta som rörde sig, inklusive flyktingkolonner som rörde sig längs vägarna. Bussarna attackerades flera gånger av RAF i fullt dagsljus, trots den tydliga rödakorsmärkningen. I en av attackerna sköts den svenske chauffören Erik Ringmar ihjäl.

Det finns en berättelse om dramatiken att ta del av från en av dem som var med i

Löjtnant Hallquist dagbok, berättad för Anita Nilsson
Liber 1995

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av unmo300 » 29 november 2023, 19:22

Att Sverige någon gång i framtiden kommer att ha en regerande drottning vid namn Estelle är en fin markering.

Claes Pettersson
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 januari 2007, 20:49
Ort: Järfälla

Re: Folke Bernadotte

Inlägg av Claes Pettersson » 30 november 2023, 09:59


Skriv svar