Olof Palme på Kuba?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Olof Palme på Kuba?

Inlägg av Robert Sköld » 20 oktober 2004, 01:24

Jag undrar i vilket sammanhang dessa bilder togs? Tyvärr har jag alla mina böcker i flyttlådor, så jag kan inte titta efter i källorna.

/Robert Sköld
Bilagor
Plans-7695.jpg
Plans-7695.jpg (25.19 KiB) Visad 4541 gånger
Palme%20en%20Cuba%20con%20Castro.jpg
Palme%20en%20Cuba%20con%20Castro.jpg (24.06 KiB) Visad 4542 gånger

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 20 oktober 2004, 02:14

Det där var troligen från Palmes besök på Kuba 1975

"..det här har varit ett fascinerande besök genom det spontana och varma mottagande som visats oss, de intressanta lösningar på problemen vi fått taga del av samt Fidel Castros vidsynthet. Det har verkligen varit intressant att få tala med honom. När jag nu återvänder hem beklagar jag att jag inte stannat här en längre tid."

Saxat från http://susning.nu/Olof_Palme

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 oktober 2004, 13:32

Jag saknade - i länken - det vid den tiden vanliga epitatet - 'Kuba-Olle'. Som tillsammans med hans uttalade och utagerade opinioner om Vietnam gjorde, vad jag vet f.f.g. en svensk statsminister persona non grata i USA. En ganska beundrandsvärd prestation för en statsminister i ett deklarerat absolut, neutralt land. Som vår troligen, mest kontroviersielle statsminister, rönte han samma öde som Gustav III, vår mest kontroversiella regent i modernare tid.

BW393
Medlem

Inlägg av BW393 » 20 oktober 2004, 14:42

varjag skrev:Som vår troligen, mest kontroviersielle statsminister, rönte han samma öde som Gustav III, vår mest kontroversiella regent i modernare tid.
Det finns dock inga som helst bevis för att Palme - till skillnad från Gustaf III - skulle ha mördats för sin politiska gärning eller för sina politiska åsikter.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 oktober 2004, 20:51

varjag skrev:Jag saknade - i länken - det vid den tiden vanliga epitatet - 'Kuba-Olle'. Som tillsammans med hans uttalade och utagerade opinioner om Vietnam gjorde, vad jag vet f.f.g. en svensk statsminister persona non grata i USA. En ganska beundrandsvärd prestation för en statsminister i ett deklarerat absolut, neutralt land. Som vår troligen, mest kontroviersielle statsminister, rönte han samma öde som Gustav III, vår mest kontroversiella regent i modernare tid.
Stark prestation? Neutral? ( Tredje vägen? Hur neutralt var/är det? )

*spyr galla* (men låter bli att skriva i detta "opolitiska forum")

Och som sagt liknelserna m. Gustav III är absurda *sorry* :oops:

/B

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 oktober 2004, 21:40

BW393 skrev:
varjag skrev:Som vår troligen, mest kontroviersielle statsminister, rönte han samma öde som Gustav III, vår mest kontroversiella regent i modernare tid.
Det finns dock inga som helst bevis för att Palme - till skillnad från Gustaf III - skulle ha mördats för sin politiska gärning eller för sina politiska åsikter.
Bägge blev ju skjutna - samma öde, eller hur?

J.K Nilsson

BW393
Medlem

Inlägg av BW393 » 20 oktober 2004, 23:29

J.K Nilsson skrev:Bägge blev ju skjutna - samma öde, eller hur?
Den eventuella poängen jag invänder mot skulle vara att en kontroversiell livsgärning "belönas" med döden. Inte för att jag tror att Varjag menade det. Han tenderar att vara en extremt kunnig skribent.

Jag är enig med Varjag i att Palme var den mest kontroversielle svenske statsministern i modern tid. Jag delar dessutom få av Palmes politiska värderingar (vilket väldigt få verkar göra i denna tråd). Det oakttat är det synnerligen tragiskt att han blev mördad. Min personliga uppfattning är att mordet var en ensam galnings verk (inga politiska skäl alltså).

Gustaf III däremot blev mördad av rent politiska skäl. Det gör inte mordet bättre eller mer acceptabelt på något vis, men det gör dådet väldigt annorlunda från Palmemordet. Vi jämför ju inte heller morden på Anna Lindh och Gustaf III.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 oktober 2004, 01:51

BW393 skrev:Den eventuella Inte för att jag tror att Varjag menade det. Han tenderar att vara en extremt kunnig skribent.
I detta kan jag fullt och fast instämma! Men just i detta höll jag inte med Varjag..... var nog lite väl barsk i mitt inlägg :oops:

Förlåt Varjag.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 oktober 2004, 02:01

"..det här har varit ett fascinerande besök genom det spontana och varma mottagande som visats oss, de intressanta lösningar på problemen vi fått taga del av samt Fidel Castros vidsynthet. Det har verkligen varit intressant att få tala med honom. När jag nu återvänder hem beklagar jag att jag inte stannat här en längre tid."
Rätt neutralt uttalande må jag säga, ord som "intressanta lösningar", "fascinerande" osv. Cubanerna är dessutom ett varmt och trevligt folk precis som de flesta latinamerikaner karaktiseras som. (Och Medelhavsfolk för den delen) Har också läst ett av talen han höll där, där säger han aldrig leve Castro, utan leve det Cubanska folket. Och som S-studenternas ordförande nämnde i ett program i SVT, Palme försökte dra de U-länder som låg i mellanläget till det mer socialdemokratiska hållet än till det Sovjetiska hållet. Palme kritiserade också de Sovjetiska diktaturerna, retade också ryssarna när han krävde "de ryska folkets längtan efter frihet och självbestämmanderätt", och under hans tid samarbetade man med USA om information om Sovjet, något som kan ställa den svenska neutraliteten på skam. Men han skällde, som vi alla vet, också på USA, och dessas bestialiska bombningar av Vietnamn. (Dock hatar både högern och vänstern för hans "mittenpolitik")

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2004, 03:23

UrsusRex skrev:
BW393 skrev:Den eventuella Inte för att jag tror att Varjag menade det. Han tenderar att vara en extremt kunnig skribent.
I detta kan jag fullt och fast instämma! Men just i detta höll jag inte med Varjag..... var nog lite väl barsk i mitt inlägg :oops:

Förlåt Varjag.

Mvh
Björn
Ursus Rex aka Björn - du har oförbehållsamt min fulla förlåtelse......om nu ens någon behövdes, det måste väl få hetta till i debatten då och då.... :wink: - Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2004, 03:26

BW393 skrev:
BW393 - det är min personliga uppfattning bara att bägge morden var politiska, Varjag

Skriv svar