Barn, som gisslan eller mordoffer
Barn, som gisslan eller mordoffer
OK, snälla ingen politik även om frågan kommer av vad som händer i Nordossetien.
I historien har det varit inte helt ovanligt att döda barn, arvingar som kan hota makten, blivande krigare hos en motståndare etc.
Min fråga är hur ofta barn har direkt blivit utsedda som måltavla efter andra världkriget. Som gisslan eller för direkt mördande. Jag vill inte veta om enstaka vettvillingar utan om rörelser eller stater som medvetet har slagit till mot barn (framförallt).
Tack för hjälpen.
MVH
Hans
I historien har det varit inte helt ovanligt att döda barn, arvingar som kan hota makten, blivande krigare hos en motståndare etc.
Min fråga är hur ofta barn har direkt blivit utsedda som måltavla efter andra världkriget. Som gisslan eller för direkt mördande. Jag vill inte veta om enstaka vettvillingar utan om rörelser eller stater som medvetet har slagit till mot barn (framförallt).
Tack för hjälpen.
MVH
Hans
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Perra
- Medlem
Khomeynis barnsoldater under Irak/Irankriget 1980-87 måste vara det hemskaste. Det är inte ens relativt,
Barnen med en plastnyckel kring halsen. Denna nyckel skulle efter martyrdöden öppna porten till Paradiset för dem.
Många gånger var barnen inte äldre än 9, 13 år, max 17.
En libanesisk internationell journalist vid Irakiska sidan av fronten skrev.
Journalisten och en kollega försökte räkna liken efter ett annat anfall som detta. De hann räkna till 23.000. De började kl. 9 och vid mörkrets inbrott var de tvungna att ge upp.
Barnen med en plastnyckel kring halsen. Denna nyckel skulle efter martyrdöden öppna porten till Paradiset för dem.
Många gånger var barnen inte äldre än 9, 13 år, max 17.
En libanesisk internationell journalist vid Irakiska sidan av fronten skrev.
Och då kom de. Först kunde man bara höra dem, ett högt surrande som liknade ljudet av en svärm gräshoppor. Ljudet blev allt dovare, format av tusentals munnar som vrålade "Ya Karbala, Ya Husayn, Ya Khomeyni samtidigt som de kom närmare.
Som en våg av människor vällde de fram ur diken och gömställen, bakom vallar och kullar - tusentals, tiotusentals, närmare och närmare. Nästan alla var barn och tonåringar, vissa lyckades bara mödosamt hålla sin Kalasjnikov, några knöt bara nävarna, och mellan dem då och då en turbanprydd vuxen som eldade på dem.
Och den irakiske KSP-skytten bara fortsatte att skjuta och skjuta. Han mejade ner dessa barn som om de var uppställda flaskor. Och barnen bara fortsatte, klättrade, hoppade och snubblade över de döda. Uppifrån bombarderade irakierna dessutom från helikoptrar. Många KSP/MG-skyttar stod inte ut att skjuta mer på barn. De satt kvar i sitt värn, med tysta vapen.
Journalisten och en kollega försökte räkna liken efter ett annat anfall som detta. De hann räkna till 23.000. De började kl. 9 och vid mörkrets inbrott var de tvungna att ge upp.
Re: Barn, som gisslan eller mordoffer
O ja, det är mycket vanligt i Afrika i ett flertal konflikter.Hans skrev:Min fråga är hur ofta barn har direkt blivit utsedda som måltavla efter andra världkriget. Som gisslan eller för direkt mördande. Jag vill inte veta om enstaka vettvillingar utan om rörelser eller stater som medvetet har slagit till mot barn (framförallt).
-
pandersson
- Medlem
Barnsoldater kan man väl inte räkna som mordoffer direkt, snarare krigsoffer. Nog för att de inte direkt väljer det själva? Men, i gisslandraman så gör det hela saken mycket värre. Både för teamet som ska göra ett ev. tillslag och befria gisslan, i viss mån anhöriga och för de terrorister som blir tillfångatagna.
I Irak/Irankriget måste det ju ha varit en "strategisk" sak från högre makt att ha med en massa barn i armén. Att göra det psykiskt svårt mör fienden?
I Irak/Irankriget måste det ju ha varit en "strategisk" sak från högre makt att ha med en massa barn i armén. Att göra det psykiskt svårt mör fienden?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Man kan ju också ta upp de barn som aldrig fick födas under svenskt 30-tal.Martin Lundvall skrev:Ett annat exempel ar de tyskbarn som foddes efter andra varldskriget, forvisso ingen maltavla for mord, men anda forfoljda. Detta ar bara ett exempel pa hur barn politiskt har forfoljts.
/Martin
Makarna Myrdals makabra idéer som tyvärr genomfördes.
Sterilisering av "olämpliga" mödrar.
I deras bok "Kris i befolkningsfrågan" förordar de rashygieniska åtgärder i syfte att förbättra "människomaterialet". Makarna Myrdal delar i boken in medborgarna i "toppvärdiga" och "icke toppvärdiga" individer. Syftet med åtgärderna skulle vara att "utrota all slags fysisk och psykisk mindervärdighet inom befolkningen".
Ett ofött barn kan också vara mördat i fall som detta enligt min åsikt, dock inte per ren definition.