De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re:

Inlägg av tyskaorden » 7 augusti 2014, 12:02

tyskaorden skrev:Börjar vist bli gammal, minnet svek mig lite där c-en var förenande rygg till rygg ungefär så här )( och krönta med en krona. Bröstmärket bestod av namnchiffer nedan åtföljt av texten Korea allt omgivet av en oval ram det hela gult och placerat på en svart oval. Storhertiginnans namnchiffer bars också på kragspeglarna.
Från Wikipedia en luxemburgsk soldat i Korea. Förutom namnchiffret som här är något skymt, hade man en namnremsa på skuldran och den Belgiska bataljonens sköld på axeln.

Bild

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av Borebo » 8 februari 2016, 19:12

Kan någon säga var man kan hitta en namnlista på de svenskar som var med i Korea-ambulansen eller fältsjukhuset? Finns den månne i Marieberg eller ute i Arninge?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av tyskaorden » 16 februari 2016, 19:18

Borebo, jag har nu gjort lite efterforskningar och någon sammanhållen lista på alla medlemmar verkar inte finnas. I Generalstabens arkiv på Krigsarkivet finns dock personalkort bevarade. Min kontakt på Krigsarkivet hänvisade också till Svenska Röda korsets arkiv som finns på Riksarkivet i Arninge.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av Borebo » 22 februari 2016, 18:50

Tackar för upplysningen! Skall kolla följande gång då jag kommer till Stockholm1

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av tyskaorden » 7 maj 2017, 21:50

För att väcka liv i denna tråd igen kan läggas till att Sveriges engagemang i Korea inte kom att stanna vid fältsjukhuset. Då Sverige kom att ingå i den kommission som blev satt att övervaka vapenstilleståndet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av tyskaorden » 7 maj 2017, 22:18

De neutrala ländernas övervakningskommission skulle bestå av två länder valda av FNsidan och två valda av Nordkorea och Kina. Sverige och Schweiz valdes av FN och Tjeckoslovakien och Polen av Nordkorea och Kina. Med neutrala länder menades här länder som inte haft stridande trupp i Korea.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: De mindre FN-kontigenterna i koreakriget

Inlägg av tyskaorden » 7 maj 2017, 22:27

Idag kvarstår endast Sverige och Schweiz i kommissionen sedan Nordkorea tvingat bort Tjeckien som efterträdde Tjeckoslovakien och Polen 1993 respektive 1995. Förmodligen på grund av att dessa länder vid den tiden genomgick en demokratisering.

Skriv svar