Ronald Reagan Död

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Ronald Reagan Död

Inlägg av GERO » 6 juni 2004, 00:27

Förra seklets kanske störste amerikanske president har gått ur tiden. Mannen som genom sin politik vann en fullständig seger för demokratin och friheten i det kalla kriget.

1980 ställde Ronald Reagan upp i presidentvalet och slog ut den sittande presidenten Jimmy Carter. Reagan drev mycket framgångsrikt sin ekonomiska politik, som kallades Reganomics. Genom skattesänkningar fick han fart på ekonomin och USAs ekonomi utvecklades mycket positivt under Reagans år vid makten. Hans främsta insats var dock den hårda och principfasta hållnigen mot Sovjetunionen och andra kommunistiska diktaturer. Reagan insåg att Sovjet använde en alltför stor andel av sin produktionskapacitet för militära ändamål. Genom att satsa mer på det amerikanska försvaret och genomdriva det tekniskt avancerade rymdförsvarsprogrammet, populärt kallat Stjärnornas Krig, genom kongressen hamnade Sovjet i en omöjlig situation. De hade inte en chans att svara mot USAs satsning vare sig ekonomiskt eller tekniskt. Resultatet blev en helomvändning i fredlig riktning från Sovjet och sedan Sovjetunionens totala sammanbrott och upplösning 1991 (visserligen under Reagans efterträdare George Bush som president, men det var Ronald Reagan som lade grunden till Västs totala seger i det Kalla Kriget.

R.I.P.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 6 juni 2004, 00:49

Störste president?
Nja, knappast. Den titeln tror jag nog att Franklin D Roosevelt förtjänar bättre.
Raegans framgångar låg endast på det utrikiskpolitiska planet om man nu kan ge honom äran för att östblocket föll. Tillståndet för den enskilde amerikanen blev dock sämre med försämrad social trygghet, ökad klyfta mellan rik och fattig och en skenende statsskuld.
eller...?

//GL

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 6 juni 2004, 09:40

GL skrev:Störste president?
Nja, knappast. Den titeln tror jag nog att Franklin D Roosevelt förtjänar bättre.
Raegans framgångar låg endast på det utrikiskpolitiska planet om man nu kan ge honom äran för att östblocket föll. Tillståndet för den enskilde amerikanen blev dock sämre med försämrad social trygghet, ökad klyfta mellan rik och fattig och en skenende statsskuld.
eller...?

//GL
Tillståndet för den enskilde amrikanen blev bättre under Reagan, vilket inte motsäger att du hade ökade klyftor mm.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 juni 2004, 10:21

Jag tror inte att kapprustningen var det som knäckte Sovjetunionen. Visst det skadade Sovjetunionens ekonomi allvarligt, men Gorbatjov och de andra medborgarna i Sovjetunionen klarade själva att på gott och ont montera ner Sovjetunionen. Gorbatjov hade, om han hade velat, kunnat fortsätta vara klamra sig fast vid makten. Istället gav han sig på att reformera landet.

Det kan ju spekuleras hur mycket lättare det hade blivit att reformera Ryssland och de andra före detta Sovjetrepublikerna om Sovjetunionen inte hade deltagit i kapprustningen.

/Martin

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 6 juni 2004, 10:54

Martin Lundvall skrev:Jag tror inte att kapprustningen var det som knäckte Sovjetunionen. Visst det skadade Sovjetunionens ekonomi allvarligt, men Gorbatjov och de andra medborgarna i Sovjetunionen klarade själva att på gott och ont montera ner Sovjetunionen. Gorbatjov hade, om han hade velat, kunnat fortsätta vara klamra sig fast vid makten. Istället gav han sig på att reformera landet.

Det kan ju spekuleras hur mycket lättare det hade blivit att reformera Ryssland och de andra före detta Sovjetrepublikerna om Sovjetunionen inte hade deltagit i kapprustningen.

/Martin
RONALD REAGAN ändrade utrikespolitiken från Harry S Trumans doktrin från andra världskrigets slut om att försöka tygla kommunismen, till att krossa den.

Avgörandet var i det tal han höll inför brittiska parlamentet 8 juni 1982.

Som finns här

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 juni 2004, 11:09

GERO skrev: RONALD REAGAN ändrade utrikespolitiken från Harry S Trumans doktrin från andra världskrigets slut om att försöka tygla kommunismen, till att krossa den.

Avgörandet var i det tal han höll inför brittiska parlamentet 8 juni 1982.

Som finns här
Förvisso förde han en mer aggressiv politik, men det var inte det som krossade Sovjetunionen. Sovjetunionens ekonomi och samhälle var i kris redan innan kapprustningen började. Sovjetunionen hade inte kunnat fortsätta existera även om Reagan inte hade fört sin aggressiva politik. Jag vet inte men kanske att Reagan påskyndade processen med något år. Fast det har liten betydelse, utan Gorbatjov eller någon liknande person som släppte lös den inhemska oppositionen i landet hade inte Sovjetunionen fallit samman så snabbt.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 juni 2004, 11:39

Jag undrar om han hade blivit återvald om han inte blivit skjuten?
Nej, jag tycker inte han var någon stor president eller skådespelare.
Vila i frid...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 juni 2004, 12:38

Men jag erinrar mig fortfarande en replik han hade i en B-krigsfilm som kan appliceras till hans politik mot Sovjet; Reagans bombplansbesättning förhors av tyskarna, ledda av 'Järnnäven' som vill veta hur de amerikanska bombplanen kunde flyga så högt.....Reagan förklarar sig villig berätta det - men bara i enrum.....alla lämnar rummet.... Efter ngn minut öppnar Reagan dörren och meddelar sina väntande kamrater att

Järnnäven - hade glaskäke......

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 6 juni 2004, 12:51

Det har gått en bra domumentär om Regan på Discovery om jag inte minns fel. Den handlade bland annat om misstankarna om att han hade Alzheimers under andra presidentperioden. Man misstänkte att sjukdomen tog större fart efter mordförsöket.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 6 juni 2004, 13:19

Frogman skrev:Jag undrar om han hade blivit återvald om han inte blivit skjuten?
Ronald Reagan satt två perioder.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=273588

MVH

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 6 juni 2004, 14:54

Rest in peace!

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 6 juni 2004, 14:55

R.I.P

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 6 juni 2004, 15:30

Han var väl en bättre skyltdocka än de flesta andra presidenter. Hur gammal blev han?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 juni 2004, 16:02

Battler, det är jag väl medveten om, han blev skjuten 63 dagar in i sin
första presidentperiod...

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 6 juni 2004, 17:50

Lite underligt att han bliev omvald efter att ha under återvalskampanjen stått och pratat om hur dåligt den sittande administrationen skött sig. Omtyckt må hända, en av de mest omtyckta men så värst speciell ser jag inte att han var.

En stor president enligt poppuläritetssynvinkel, inte någon speciell om man kollar på vad han uträttade.

Skriv svar