Vilka var med i vietnamkriget
Vilka var med i vietnamkriget
jag behöver hjälp med vilka länder som var med i vietnam kriget
Re: Vilka var med i vietnam kriget
Norra Vietnam, Södra Vietnam, USA, Sydkorea, Australien, bla.Neslo skrev:jag behöver hjälp med vilka länder som var med i vietnam kriget
Frankrike, i Indokina-kriget kanske man kan kalla det.
Sök sök sök.
från http://www.ci.berkeley.ca.us/vvm/warinfo.html
från http://www.awm.gov.au/atwar/statistics/vietnam.htm
President Lyndon Johnson called for an international show of many flags to stop the communists threat that both he and previous President John F. Kennedy had seen in Southeast Asia. In the end, seven countries joined America's "Free World Forces ": Australia, Korea, Thailand, New Zealand, The Phillipines, Taiwan and Spain. Many Canadians also fought with U.S. armed forces.
från http://www.awm.gov.au/atwar/statistics/vietnam.htm
Country Peak Troop Stength Deaths
United States 543,400 57,702
South Korea 48,869 4,407
Thailand 11,568 350
South Vietnam 1,048,000 185,528
North Vietnam & Viet Cong 300,000 924,048
Australia 7,672 520
New Zealand 550 35
Spain 13 0
Taiwan 31 0
Den här sidan säger 3000 - jag vet inte trovärdigheten dock.Besuchov skrev:Sovjet torde väll haft en del instruktörer och tekniker där. Finns det siffror på det?
http://www.geocities.com/Pentagon/Camp/7624/vietnam.htm
Intressant är att den nämner tjeckoslovakiska och polska piloter men inget om någon från DDR.
Sovjeter i Vietnam är ett aningen känsligt ämne i USA eftersom ett antal amerikanska piloter försvann i Sovjet.
MVH
Hans
Har inte några siffror på saken men när kriget pågick var det allmänt känt att både Sovjetunionen och andra Warszawapaktländer hade personal där. Detta rapporterades också med jämna mellanrum i media.Besuchov skrev:Sovjet torde väll haft en del instruktörer och tekniker där. Finns det siffror på det?
Har för övrigt långt efteråt själv träffat en Tjeckisk f.d. militär som påstod sig ha tjänstgjort som instruktör i NordVietnam.
Det intressanta är väl snarare vilka personer som var med i vietnamkriget. Jag har träffat många vietnamveteraner, och då menar jag inga hemlösa stackare som driver omkring på gatorna, utan folk med riktiga jobb och betydande ställning i samhället och kyrkan. Jag tycker de är skadade allihop- jag tycker inte illa om dom, men skadade är de.
Jag bodde hos en vietnamvetran i USA när jag var 18, han var pilot och rik, så vi hade mycket kul. Men många ggr behandlade han mej som en av sina soldater i vietnamkriget. Hur många ggr fick jag höra: "så var det i Vietnam och så ska det vara nu!" Stenhård diciplin, han la sej i precis allt. Han gick igenon mina prylar med jämna mellanrum- klagade på modellen av mina kalsonger...o blev asförbannad om han hittade snus.
Kom jag 15 min för sent till en familjeträff, fick jag utegångsförbud i en vecka. Han bestämde vilka tjejer jag fick träffa och inte. Man blir knäpp till slut.....
Kom jag 15 min för sent till en familjeträff, fick jag utegångsförbud i en vecka. Han bestämde vilka tjejer jag fick träffa och inte. Man blir knäpp till slut.....
För att förtydliga lite, spanjorerna skickade ett militärsjukhus, detsamma gjorde britterna, det har med jämna mellanrum gått obekräftade rykten om att brittiska SAS skulle ha deltagit i strider tillsammans med amerikanska specialförband.
Thailändarna gjorde som jag har fattat det mest kortare räder in i Laos.
För övrigt har ni glömt att nämna att Laos och kambodia var med i kriget Laos 1960-1975 och kambodja 1967-1975, det stred dock på sitt eget teritorium mot i Laos fall Pathet Lao och NVA och i Kambodjas fall röda kmererna. Sydvietnamesiska förband fortsatte med guerilla krig i åratal efter 1975, Röda khmererna gjorde flera räder in på Vietnamesiskt territorium från 1975 fram till vietnamesiska invasionen 1978/79 vilket provocerade fram kriget med Kina 1979, vietnameserna stred i Kambodja fram till 1989. Vietnam har under samma period haft diverse gränsstrider med Thailändare (1981 och 1986-87 om jag minns rätt) och med kineser ( bla Spratleyöarna 1987). Även efter 1989 har vietnamesiska förband sett strider mot minoritetsfolk (som montagnarderna), där man gjort sig skyldig till omfattande folkmord med bla stridsgas.
Vietnams/Indokinas historia eller historier är egentligen en enda lång krigshistoria innehållande flera inbördeskrig och krig mot utländska makter. Fransmännen stred i stort sett nonstopp mellan 1870-talet och fram till VK1 mot kinesiska flodpirater(flyktingar från Taiping upproret), Kejserliga kinesiska trupper, Annamiter, tonkiniter, montagnarder, Mong och de olika svårtämjda jungelstammarna i Laos. 1936 skedde ett myteri bland Vietnamesiska kolonialsoldater som gick över till guerilla krig. Jag tror att fransmännen såg vissa gränsstrider mot Thailändarna 1940-1945. När Japanerna tog över makten hamnade de i strid mot både fransmän och guerillan. När japan kapitulerade, internerades först japsen, men eftersom man behövde nån som höll ordingen innan fransmännen kunde skicka större förband, lät man släppa ut dem och beväpna dem, de sammarbetade då med brittiska samväldesstyrkor(i synnerhet indiska) i striderna mot Vietminh 1945-46.
Thailändarna gjorde som jag har fattat det mest kortare räder in i Laos.
För övrigt har ni glömt att nämna att Laos och kambodia var med i kriget Laos 1960-1975 och kambodja 1967-1975, det stred dock på sitt eget teritorium mot i Laos fall Pathet Lao och NVA och i Kambodjas fall röda kmererna. Sydvietnamesiska förband fortsatte med guerilla krig i åratal efter 1975, Röda khmererna gjorde flera räder in på Vietnamesiskt territorium från 1975 fram till vietnamesiska invasionen 1978/79 vilket provocerade fram kriget med Kina 1979, vietnameserna stred i Kambodja fram till 1989. Vietnam har under samma period haft diverse gränsstrider med Thailändare (1981 och 1986-87 om jag minns rätt) och med kineser ( bla Spratleyöarna 1987). Även efter 1989 har vietnamesiska förband sett strider mot minoritetsfolk (som montagnarderna), där man gjort sig skyldig till omfattande folkmord med bla stridsgas.
Vietnams/Indokinas historia eller historier är egentligen en enda lång krigshistoria innehållande flera inbördeskrig och krig mot utländska makter. Fransmännen stred i stort sett nonstopp mellan 1870-talet och fram till VK1 mot kinesiska flodpirater(flyktingar från Taiping upproret), Kejserliga kinesiska trupper, Annamiter, tonkiniter, montagnarder, Mong och de olika svårtämjda jungelstammarna i Laos. 1936 skedde ett myteri bland Vietnamesiska kolonialsoldater som gick över till guerilla krig. Jag tror att fransmännen såg vissa gränsstrider mot Thailändarna 1940-1945. När Japanerna tog över makten hamnade de i strid mot både fransmän och guerillan. När japan kapitulerade, internerades först japsen, men eftersom man behövde nån som höll ordingen innan fransmännen kunde skicka större förband, lät man släppa ut dem och beväpna dem, de sammarbetade då med brittiska samväldesstyrkor(i synnerhet indiska) i striderna mot Vietminh 1945-46.