Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 23 januari 2020, 14:18

Stort tack för den historien varjag! Jag gissade att du kände till det eftersom det är i dina trakter, men förstod inte att det var din "bakgård"!

Resorten följer lite en historisk linje; japansk imperialsm under sekler, som nådde kulmen i andra världskriget. Japan tillintetgörs militärt, men återkommer som genom ett under som ekonomisk stormakt, och "invaderar" sedan australien ekonomiskt istället. Men sedan tar det stopp, och japans ekonomi, som visserligen är stor, har "fastnat" och är inte längre sin forna glans. Precis som resorten...

Om resorten skulle köpas upp av kinesiska intressen skulle det vara ännu mer illustrerande av historiens gång...

Du har med råge förtjänat att ställa nästa fråga!
/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 23 januari 2020, 22:40

Markus Holst skrev:
23 januari 2020, 12:31
På Google maps ser platsen högst levande ut, med stor golfbana strax bredvid
https://www.google.se/maps/place/Farnbo ... 50.7228995
Vad jag hört….jag är ingen golfare - hölls golfspelare där efter nedläggningen; likaså den japanska restaurangen med jättegod japansk mat.
Men tror även dessa numera fallit i träda :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2020, 23:54

Jag tror vi uppmanar varjag att utrusta en expedition och ta med sig varjägerskan dit för rekognisering så vi kan stilla våra sinnen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 24 januari 2020, 00:08

Tack för frågan HJ >
vi søker denne karls namn -.jpg
Hans meriter framför andra - var överlevarens !!!!

Vem?, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 24 januari 2020, 10:21

Markus Holst skrev:
23 januari 2020, 23:54
Jag tror vi uppmanar varjag att utrusta en expedition och ta med sig varjägerskan dit för rekognisering så vi kan stilla våra sinnen.
The Bad Nues: Golfbanan - enbart ''for special guests''...…(vad det nu betydde?)

The Good Nues: Restaurangen - Tsuruya - opererar fortfarande !
(irreleverant för mig och alla andra av Australiens Verkliga Skattebetalare…..vi bannlystes från restauranger, pubar, barer & caféer för
snart 10 bast sedan :roll:
Orsak: Nikotin-nazisternas Envälde !)

:x , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 24 januari 2020, 23:41

En bild till av frågans man:
paa aalderdomens høst.jpg
:wink: , Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 25 januari 2020, 10:01

kanadensareantagligen.png
kanadensareantagligen.png (252.4 KiB) Visad 176 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 25 januari 2020, 10:36

Och grattis - Femtiotrean - som kände igen sovjetfunktionären

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexei_Kosygin

en av de mest seglivade av ''Stalins hejdukar'' -

Din fråga !, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 25 januari 2020, 19:45

Det var Kosygins lycka att Stalin blev misnöjd eller kanske snarare misstänksam och belönade honom med "a fall from favour". Kosygin kunde så att såga omgruppera sig och relativt snart efter Stalins död hade han åter blivit "a top man" under Chrusjtjov.

"Kosygin ansågs vara mer reformvänlig och västorienterad än Brezjnev. Inrikespolitiskt fortsatte Kosygin Chrusjtjovs politik och fokuserade bland annat på lättare industriproduktion och produktion av konsumtionsvaror. Utrikespolitiskt förespråkade Kosygin avspänning mot USA och övriga västländer samtidigt som han hårdhänt ingrep mot liberaliserings- och självständighetssträvanden i Sovjetunionen och andra öststater, till exempel mot Alexander Dubčeks regering i Tjeckoslovakien 1968. Under 1970-talet fick han dock allt mer stå tillbaka för Brezjnev och 1980 avgick han."

What-if: om Kosygin i stället för Brezjnev hade blivit Sovjetunionens ledande politiker...


Men en ny fråga:

Sent 1950-tal. En ingenjör i ett bolag som tillverkar olika elektronikgrejer är på visit hos en kund iett stor flygplanfabrik. Han ser hur man arbetar och bygger ett modernt flygplan och han får en idé. Två år senare har hans uppfinning som är lika enkel som den är genial fått ett patent och blivit ett mycket framgångsrik produkt.

Idag används uppfinning överallt och av oss alla.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 27 januari 2020, 09:12

- Ingenjören ser hur man gör i en flygplansfabrik och tänker att "there must be a better way".
- Ingenjören får sin idé och efter två år är uppfinningen färdig och patenterad.
- Bolaget som tillverkade diverse elektriska grejer och grejer man använde i elarbete börjar tillverka uppfinningen.
- Uppfinningen fungerar helt utan el.
- Uppfinningen är inte känd med uppfinnarens eller tillverkarens namn.
- Uppfinnigen utnyttjas kanske inte dagligen av alla, men läsaren som tror att han har alrdig använt uppfinningen tror fel.
- Om läsaren nu binder ihop alla tips som jag givit ovan, så har han hittat svaret.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 27 januari 2020, 11:24

Ingick uppfinningen i bolagets huvudverksamhet (elektriska grejer, men uppfinningen drivs utan el)?
Har tillverkningen av uppfinningen avknoppats eller sålts, eller har bolaget stöpts om för att fokusera på uppfinningen och slutat med elektriska grejer?

/Håkan

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 27 januari 2020, 12:40

Huvudverksamhet...bolaget tillverkade bl.a. elektriska kontaktdon, kopplingar och komponenter av olika slag. Uppfinningen passade bra i sortimentet och såldes till bolagets existerande kunder.

Jag vet inte så mycket om bolaget, jag kände inte till namnet, men bolaget fortsatte som vanligt. Jag tror inte att man ville eller skulle ha kunnat fokusera på uppfinningen. Andra tillverkare kunde relativt enkelt kringgå patentet och sälja billigare - och så skulle patentet utgå och man kunde knappast för evigt tillverka "new and improved" modeller för att hålla sig steger före konkurrenterna.

Bolaget köptes av en multinationell koncern som vi alla känner - men då hade uppfinningen sett sin 50-årsdag och sågs mer som en kuriösa i bolagets historia. Uppfinningen ingår dock fortfarande i bolagets produkter.

Last but not least: uppfinningen har inga rörliga delar,

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 27 januari 2020, 14:03

Mina associationer går mot Elfa och elfas hyllsystem med konsoler. Men det är för mycket som inte stämmer... Och det jag hittar om skruv-bitsar stämmer inte heller...

/Håkan

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 27 januari 2020, 18:45

Elfa...inte alls dåligt! Men uppfinningen vi söker är mycker enklare än ett system med skenor, konsoler osv. Uppfinningen är också nästan löjligt liten, man kan ta flera stycken i sin hand.

Om associationerna går mot en sorts hylla och vad kan placeras på en sådan hylla när man byggde flygplan, då tror jag inte att de går helt fel. Jag vet faktiskt inte hur det såg då på 50-talet och det är fullt möjligt att det fanns inga hyllor, men...

Flygplansfabriken var inte fransk eller svensk utan amerikansk.

PS Elfa-hyllor är Elfa-hyllor här i Finland också. Och om man har en fru som läser inredningsmagasin så känner man utan minsta tvivel bolagets namn!

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 27 januari 2020, 19:16

Nu chansar jag igen: POP-nit?

/Håkan

Skriv svar