Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 8 januari 2020, 16:56

Amund skrev:
6 januari 2020, 21:28
Alla har samma jobb i sina respektive länder
Politiker :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Hans » 8 januari 2020, 17:01

Ingen aning, jag bara får för mig att bonusmannen är fransos - undrar om det är rätt och varför jag tror det?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 8 januari 2020, 17:42

Hans skrev:
8 januari 2020, 17:01
Ingen aning, jag bara får för mig att bonusmannen är fransos - undrar om det är rätt och varför jag tror det?
En fransos har vi, men tyvärr inte bonusmannen i mitten. En fransos som inte alls hade lust att kriga mot Hitler 1940. :wink:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 10 januari 2020, 19:13

Man nummer 1 handlar om det italienska kommunistpartiets mångårige ordförande Palmiro Togliatti, och man nummer 2 ute till höger är den franska motsvarigheten Maurice Thorez.
Bonusmannen var deras mindre kända brittiska motsvarighet Harry Pollitt, och bilden är tagen vid en konferens i Milano 1956.

Italienaren Togliatti arresterades i Frankrike 1939 och rymde då till Sovjetunionen, men återvände till Italien 1944.
Hans franske motsvarighet Maurice Thorez känns snällt sagt som en rätt så trogen stalinist - När Hitler anföll Frankrike deserterade han och dömdes till döden - Hitler och Stalins hade ju ett avtal... Han rymde till Sovjet och efter Barbarossa gick de tbra att bekämpa HitlerTyskland. Tillbaka i Frankrike 1944 så benådades han (ryska påtryckningar?).

Bägge blev högt uppsatta politiker som snuddade vid högsta makten, men nådde aldrig ända fram. Togliatti avled under en semester på Jalta sommaren 1964, och en staden Toljatti uppkallades efter honom. Thorez avled under en kryssning i Svarta Havet sommaren 1964, inte alltför långt från Jalta - och han fick staden Torez uppkallad efter sig av de generösa sovjeterna.

Frågan är fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 22 januari 2020, 01:42

Tar upp slacken med en ny>
en framgaangsrik invasion -.jpg
en framgaangsrik invasion -.jpg (145.93 KiB) Visad 222 gånger
Var och när ? Bonus för namnet på mannen i spetsen……(han dödades minuter efter bilden togs, fick Kongressens Hedersmedalj posthumt)

Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 22 januari 2020, 11:19

Bilden förefaller vara från Koreakriget, en framgångsrik invasion var landsättningen vid Inchon i mitten av september. I listan över personer som fått "Medal of Honor" återfinns Baldomero López
https://en.wikipedia.org/wiki/Baldomero_L%C3%B3pez
"For smothering a hand grenade with his own body."

Wiki säger för övrigt: Because the medal is presented "in the name of Congress", it is often referred erroneously as the "Congressional Medal of Honor". Men ur ett internationellt perspektiv är det fullt rimligt att kalla den "Kongressens Hedersmedalj" tycker jag.

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 22 januari 2020, 11:53

HJ skrev:
22 januari 2020, 11:19
Bilden förefaller vara från Koreakriget, en framgångsrik invasion var landsättningen vid Inchon i mitten av september. I listan över personer som fått "Medal of Honor" återfinns Baldomero López
https://en.wikipedia.org/wiki/Baldomero_L%C3%B3pez
"For smothering a hand grenade with his own body."

Wiki säger för övrigt: Because the medal is presented "in the name of Congress", it is often referred erroneously as the "Congressional Medal of Honor". Men ur ett internationellt perspektiv är det fullt rimligt att kalla den "Kongressens Hedersmedalj" tycker jag.

/Håkan
Rätt & rätt HJ!

Operation Chromite vände i ett slag - hela Koreakriget. Från att varit trängda till Pusan-perimetern - trycktes nordkoreanska armén snabbt
tillbaka. Till och över 38:e Breddgraden och in i Nordkorea……
Kommunisthövdingen Kim-il-Sung sket i byxorna och bönade Stalin & Mao om hjälp men ingen av dom vågade lägga sig i…

Till sist var det Mao - som beordrade ""en kvarts miljon Kinesiska Frivilliga'' att hjälpa NK till det ''vapenstillestånd'' som råder än idag :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Inchon

Din fråga, Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 22 januari 2020, 12:56

Tack varjag!

Det ekonomiska undret i Japan ledde till ett ökat sug efter lyxiga resor. Denne finansman
EnRikMan.jpg
satsade på att bygga en resort i ett land i regionen. Det var inte en populär satsning (bl.a. utsatt för bombattentat), men bygget blev av. Ett paradis med palmer och södra halvklotets största poolområde lockade många turister,
paradis.jpg
men tiden sprang ifrån området, underhållet blev eftersatt, besökarna blev missnöjda och uteblev...och till sist blev det i stort sett övergivet.
inte_paradis_längre.jpg
Var är vi?

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 23 januari 2020, 07:20

Jag är väl medveten om att detta är en tämligen obskyr fråga, men ändå.

Resorten var ursprungligen namngiven efter finansmannen, men bytte sedan namn. Det nya namnet anspelar på platsen, som i sin tur syftar på att stenbockens vändkrets skär igenom området (i en delstat namngiven efter drottning Victoria).

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 23 januari 2020, 07:34

Holy Moses !
(bl.a. utsatt för bombattentat),
Jotack varjag var bekant med ''bombmannen'' - som blev frikänd i brist på bevis

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av HJ » 23 januari 2020, 07:42

Jag är övertygad om att du kan denna historia mycket bättre än jag, så du får gärna berätta!

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 23 januari 2020, 11:15

HJ skrev:
23 januari 2020, 07:42
Jag är övertygad om att du kan denna historia mycket bättre än jag, så du får gärna berätta!

/Håkan
Ja HJ - det stämmer, varjagen befanns sig ''mitt-oppi-smöret'' - men storyn är ganska lång så ge mig tid 'minnas till'' :)

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 23 januari 2020, 12:12

OK - detta började 1971/72 - då ryktet spreds att en japansk millionär - köpt upp omkring 1000 hektar kustland och beacher alldeles norr om
sömniga lilla Yeppoon (6000 själar; varjag med fru var två av dom...)

Det var den japanska biten - som hamnade i vrångstrupen! Veteranföreningen; Returned Servicesmens League (RSL) varav manga kämpat, blött
och stupat i kamp mot japsen - skrek i högan sky....

Millionären Yochashiro Iwasaki - kunde inte begripa vad oväsendet handlade om.….vilket gjorde det värre !
Yohachiro Iwasaki, chairman of the Iwasaki Sangyo Group, was buying coastal land and had sought the help of the Queensland Government. The wetlands, dunes and mangroves, and the waters of Corio Bay had high environmental values and were used for recreation by fisherman, both professional and amateur, by bushwalkers, campers and four wheel drive enthusiasts...
Jag kan försäkra, att antalet environmentalister, fiskare, bushwalkers, campare och 4WD-entusiaster som utnyttjade detta område då - var ytterst få
Men - den vanliga mångtaliga och mångröstade opinionskören - lät höra av sig !
Iwasaki's hjälp från Queenslands regering lät inte vänta på sig. Queenslands Premier - Johannes Bjelke-Petersen (en danskättad peanut-farmer) och
den troligen mest korrumperade Queensland haft i modern tid - undanröjde alla hinder >>>>>
Och ALLTING beviljades med rekordfart. Det var i den vevan 1980 - som det small En bomb i nybygget…..''alla visste'' vem bombmannen var men teg
som muren och - han frikändes i domstol. :D

Resorten blev klar - men, den väntade japanska invasionen - uteblev i sort sett. I likhet med svenska ''charterturister'' till Mallorca och Kanarie-
holmarna - anlände turisterna i bussar och - förblev mer eller mindre isolerade i tropikparadiset med liten kontakt med ortsbefolkningen.
''Charterturister'' enligt den svenska, eller f.ö. den japanska modellen - var okända i Australien.
Man i korthet förklara det så här: Sverige och Japan - var länder med flygbolag- SAS och JAL >
Australien - var ett Flygbolag (QANTAS) - med Ett Land Och på något billight charterflyg -var inte en tanke!

Jag är övertygad att just detta - till slut sänkte Iwasakis dröm om japansk massturism till Queensland.

Resorten har nedtrappats I flera år - för att till sist stängas och falla ''i träda''.

MEN - di däringa ettusen hektaren - är fortfarande japanska…….

https://www.qhatlas.com.au/content/iwasaki-project

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2020, 12:31

På Google maps ser platsen högst levande ut, med stor golfbana strax bredvid
https://www.google.se/maps/place/Farnbo ... 50.7228995

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Hans » 23 januari 2020, 12:49

Tack för en intressant historia.

MVH

Hans

Skriv svar