Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
4 st Mig-17 skjuter ned en Hercules i Armenien 1958.
- fregor0800
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 10 juni 2015, 12:24
- Ort: Östersund
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Bingo! En Hercules på sigint-uppdrag navigerar fel och hamnar på fel sida gränsen och väl där görs processen kort...millgard skrev:4 st Mig-17 skjuter ned en Hercules i Armenien 1958.
https://en.wikipedia.org/wiki/1958_C-13 ... n_incident
Millgards fråga!
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Visst anar man ett litet litet sporrhjul under EBK-n?
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Haveri efter superstall med J 35D Draken n:o 35331 den 9:e juni 1966......
[quote][/Inför bl.a. CFV, 3 flyggeneraler och flygsäkerhetsinspektören skulle 22 divisioner (150 fpl) anfalla ett utrangerat tågset (med ånglok i spetsen) på den nedlagda järnvägssträckan Sveg-Hede. Spaningsflyg lokaliserade snabbt tåget varefter 16 div laddade med övningsraketer och anföll. Två div flög bort sig helt. Ff flög som trea i den första gruppen då slutligen ett skarpladdat anfall sattes in. Efter en sväng över målet och anflygning gick ff tillsammans med kamraterna i dykning för attack och av allt att döma blev dykningen för brant. När ff skulle hämta upp fpl drabbades det av superstall och på 200 m höjd fanns ingen chans att häva stallningen. Fpl vek sig uppåt/bakåt och efter tillsynes ändlösa ögonblick sköts så kabinhuven av och ff/Ffl.1 kastades ur fpl och räddades sig med fsk. På bilden störtar fpl och ff har just gjort fsk-uthopp. (GP,Exp,SE)quote]
Det var allt i sista sekunden som den piloten ''steg ur'' och att ''galonsamlingen'' hade filmkamera tillgänglig.
Varjag
[quote][/Inför bl.a. CFV, 3 flyggeneraler och flygsäkerhetsinspektören skulle 22 divisioner (150 fpl) anfalla ett utrangerat tågset (med ånglok i spetsen) på den nedlagda järnvägssträckan Sveg-Hede. Spaningsflyg lokaliserade snabbt tåget varefter 16 div laddade med övningsraketer och anföll. Två div flög bort sig helt. Ff flög som trea i den första gruppen då slutligen ett skarpladdat anfall sattes in. Efter en sväng över målet och anflygning gick ff tillsammans med kamraterna i dykning för attack och av allt att döma blev dykningen för brant. När ff skulle hämta upp fpl drabbades det av superstall och på 200 m höjd fanns ingen chans att häva stallningen. Fpl vek sig uppåt/bakåt och efter tillsynes ändlösa ögonblick sköts så kabinhuven av och ff/Ffl.1 kastades ur fpl och räddades sig med fsk. På bilden störtar fpl och ff har just gjort fsk-uthopp. (GP,Exp,SE)quote]
Det var allt i sista sekunden som den piloten ''steg ur'' och att ''galonsamlingen'' hade filmkamera tillgänglig.
Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Japp - haverirapporterna på Draken är ingen munter läsning... vid just denna krasch överlevde piloten men i stort sett varannan månad dog en ff.
Spännande bild dessutom, en av mycket få livefoton på störtande svenska flygplan.
varjag tar nästa skärm!
Spännande bild dessutom, en av mycket få livefoton på störtande svenska flygplan.
varjag tar nästa skärm!
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack millgard - hade aldrig sett bilden förut, men gissade tidigt att det var en 35:a ''på finalen''.....
Med - - sattes ett världsrekord......
Av vem, när och vilket rekord?
Varjag
Med - - sattes ett världsrekord......
Av vem, när och vilket rekord?
Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Saab Safir, CG von Rosen sträckflög från Sthlm ända till Addis Abeba 1947. Istället för passagerarplatser hade han extra bränsletank inne i cockpit...
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Sthm-Addis Abeba non-stop......6220 km! 31 timmar i luften med marschfart 200 km/t....en otrolig prestation.millgard skrev:Saab Safir, CG von Rosen sträckflög från Sthlm ända till Addis Abeba 1947. Istället för passagerarplatser hade han extra bränsletank inne i cockpit...
Inte bara av greven - men flygplanet, en SAAB 91A Safir och dess De Havilland Gypsy Major-motor om 125 pållar.
En stor framgång för svensk flygindustri och flygare!den 10 Maj 1947 skulle den svenske greven göra en bragd som skulle skapa eko i hela världen. Ett år tidigare hade han blivit överste och chef för Abessiniens flygvapen och skulle nu försommaren 1947 för dess räkning flyga ner ett inköpt svenskt tresitsigt SAAB-Safir flygplan från fosterlandet. Detta göres i vanliga fall åtminstone med en mellanlandning. När så von Rosen efter starten från Stockholm, trotsande dimma, medelhavet och piskande sandstormar i Libyens öken under tio timmars blindflygning slutligen nådde resans mål Abessiniens huvudstad, Addis Abeba, hade han under en fantastisk nonstop-flygning tillryggalagt 6220 km på 31 timmar. Detta var sannerligen en makalös bragd som blev nytt världsrekord för ensamflygning nonstop och kan liknas vid Charles Lindberghs flygning över Atlanten. För denna oerhörda prestation tilldelades han "förtjänstmedalj i guld med vingar" av Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).
millgard's fråga, Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tror vi ser kratern på vulkanen Mount Erebus, Antarktis - där 1977 en
http://www.southpolestation.com/trivia/ ... te901.html
Varjag
brakade in i bergssidan och - atomiserades.....http://www.southpolestation.com/trivia/ ... te901.html
Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Nej, detta är på närmare håll.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Den norska Hercules-olyckan på Keb 2012?
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Rabots glaciär ser vi, liksom de bägge topparna på Kebnekaise. Svaret är rätt.MD650 skrev:Den norska Hercules-olyckan på Keb 2012?
MD650 tar över frågan.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Motsv. har hänt i samma terräng.
Vad och när?
Vad och när?