JFK

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 oktober 2003, 16:50
Ort: Stockholm

Re: JFK

Inlägg av Rimbaud65 » 26 juli 2023, 15:15

Der Löwe skrev:

När man står på mordplatsen känns den påstådda skottplatsen totalt orimlig. Och om den var platsen så är tidpunkten för eldöppnadet ännu mer ologiskt. Där faller LHO som ensam skytt för mig. Om han var en så bra skytt hade han också valt ett bättre ställe att öppna eld på eller ännu hellre en bättre eldställning.
Förstår inte vad det är som är orimligt. Menar du att LHO borde ha skjutit direkt när kortegen var på Houston beror det sannolikt på upptäcktsrisken som då borde blivit omedelbar. Sedan beror Book Depository och Dealey Plaza på att LHO hade sin arbetsplats där helt enkelt. Det är svårt att hävda att det var dåligt valt med tanke på resultatet ändå, ifall nu LHO ville skjuta Kennedy.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2598
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: JFK

Inlägg av Der Löwe » 4 augusti 2023, 10:22

Rimbaud65 skrev:
26 juli 2023, 15:15
Der Löwe skrev:

När man står på mordplatsen känns den påstådda skottplatsen totalt orimlig. Och om den var platsen så är tidpunkten för eldöppnadet ännu mer ologiskt. Där faller LHO som ensam skytt för mig. Om han var en så bra skytt hade han också valt ett bättre ställe att öppna eld på eller ännu hellre en bättre eldställning.
Förstår inte vad det är som är orimligt. Menar du att LHO borde ha skjutit direkt när kortegen var på Houston beror det sannolikt på upptäcktsrisken som då borde blivit omedelbar. Sedan beror Book Depository och Dealey Plaza på att LHO hade sin arbetsplats där helt enkelt. Det är svårt att hävda att det var dåligt valt med tanke på resultatet ändå, ifall nu LHO ville skjuta Kennedy.
Har du personligen stått vid den påstådda skottplatsen?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: JFK

Inlägg av Lejonmod » 5 augusti 2023, 15:28

Jag har inga fakta att komma med men för mig verkar Ruby det som bekräftar att det inte var en ensam galning som sköt JFK. Det tog "konspiratörerna" endast två dagar att organisera Oswalds död. Eller så var det Aliens

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2598
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: JFK

Inlägg av Der Löwe » 6 augusti 2023, 23:28

Som amatör "hitman" men med viss erfarenhet av praktisk skytte skulle jag nog välja den här platsen eller av taktiska skäl under den bron kortet är taget från som eldställning för just den platsen som JKF blev skjuten på, minimal sidvinkel, relativ sett lite höjdskillnad.
WP_20170806_010.jpg

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: JFK

Inlägg av a81 » 8 augusti 2023, 12:05

Problemet är väl att man i JFK-mordet precis som Palmemordet fastnar i ensam galning eller jättestor konspiration med myndigheter inblandade. Det finns ju mellanvarianter av detta, typ att maffian eller högerextrema lurade vänsterextremisten Lee Harvey Oswald att skjuta Kennedy.

Jack Rubys påstådda motiva att skjuta Oswald för att "skona John F. Kennedys änka Jacqueline från att behöva genomgå Oswalds planerade rättegång" känns väldigt tunn, särskilt när Ruby hade kontakter med maffian.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: JFK

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 17 mars 2024, 14:37

Lyssnar nu på Jyri Linas Shadow.... Konspirationsdåre. Lina påstår att LHO var en "medelmåttig" skytt och inte skulle kunna klara biffen på 5,6 sekunder ellervaddetvar.
Har någon källor till Oswalds skicklighet eller ickeskicklighet?
Att han var i marinkåren vet alla som sett Full Metal Jacket. Men hur var hans skytt-kapacitet.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: JFK

Inlägg av Urban » 18 mars 2024, 03:34

Se Warren kommissionens rapport: https://www.archives.gov/research/jfk/w ... capability

Hans skyttebok från basic var även ute på försäljning och några sidor visas upp. https://www.rrauction.com/auctions/lot- ... score-book

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: JFK

Inlägg av Hans » 19 mars 2024, 09:30

Hans skytteförmåga var alldeles utmärkt. 'Every Marine a Rifleman' - jag tog diskussionen med någon på salig VoF-forumet för några år sedan och hade källor till mitt påstående. En var skytteboken som Urban länkade till, observera avstånden han tränade på och att hans automatgevär (M1 Garand) är mindre precist än mordvapnet. Jag var en någorlunda skytt förra årtusendet och vill påstå att jag skulle kunna träffa 'målet' på det avståndet med den farten med samma gevär idag (utan att ha skjutit just 6,5×52mm Carcano Model 38 men väl en bunt andra cylinderrepetergevär). Att exakt återskapa mördarens träffbild är naturligtvis näst intill omöjligt.

MVH

Hans

Skriv svar