U2 Spionplan störtat över sovjet (70-80talet)

Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 apr 2002 08:08

U2 Spionplan störtat över sovjet (70-80talet)

Inlägg av Sunemaggs » 25 maj 2002 13:20

Läste lite snabbt om ett amerikanskt spionplan som störtade över sovjet mitt i det kalla kriget. det lät intressant

Vet nån nått om det?


MVH Sune M
Det man inte vet, frågar men om.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 apr 2002 18:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002 13:37

Det skjöts ner ett under Chrustjevs tid vid makten , är det det du menar?
Piloten sändes hem efter ett tag , i utbyte mot ryska agenter har jag för mig.
Det var ganska mycket spionöverflygningar på den tiden och nedskjutningen av planet var en enorm propaganda vinst för Sovjet då USA trodde att ryssarnas luftvärn inte skulle kunna ha en sådan räckvidd att det skulle kunna skjuta ner det.
Dom flög ju på enormt hög höjd och var långt ovanför Sovjets maxhöjd på sina MIG:s.
Dom piloter som fick flyga spionplanen blev beordrade att flyga utan identitetshandlingar så att inte USA skulle få skulden om dom skjöts ner och riskera internationella förvecklingar men eftersom dom riskerade avrättning för spioneri om dom tillfångatogs så bröt dom flesta piloter mot den regeln.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

U 2 down

Inlägg av varjag » 26 maj 2002 11:05

Det maaste finnas maanga sites om det dar. Piloten hette Gary Powers
och han blev inte dodsdomd utan fick fangelsestraff men vaxlades naagra
aar senare mot ngn som ryssarna ville ha hem.
U 2-piloterna maande inte ha haft ID-handlingar med sig - men vad dom
hade - var cyanidpiller ehuru Powers valde att inte 'anvanda' sin.

Roger Andersson
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 maj 2002 21:22
Ort: Husum

Re: U 2 down

Inlägg av Roger Andersson » 27 maj 2002 11:29

varjag skrev:U 2-piloterna maande inte ha haft ID-handlingar med sig - men vad dom
hade - var cyanidpiller ehuru Powers valde att inte 'anvanda' sin.


Är detta verkligen sant? Någon som kan berätta mer om hur vanliga dessa spionflygningar var, exempel?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

U 2 - flygningarna

Inlägg av varjag » 27 maj 2002 12:11

Flygningarna med U-2 for fotospaning over Sovjet hade paagatt i naagra
aar innan Powers skjots ned.Ryssarna var val medvetna om saker men
kunde inte gora naagot aat det.Har glomt detaljerna - men vill minnas
att han skjots ned av en Mig-21 som brakade paa uppaat med tand
EBK till stall-gransen och dar avskjot en eller tva air-to-air missiler,varav
en skadade Powers flygplan.Senare fortsate US flygningarna med battre
flygplanstyper som flyg annu hogre - innan satellitfotografitekniken gjorde
saadana har paafund onodiga.Det fanns maanga U-2 baser men ett par
var i Turkiet och i Bodo i Norge.De U 2-plan som landade i Bodo, flog over
Sverige - och svenskarna var lika maktlosa som ryssarna att gora naagot
aat saken.Vad jag vill minnas anvandes U-2 fortfarande for flygningar
over Kina och Nord-Korea saa sent som i mitten av attiotalet.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mar 2002 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 maj 2002 04:11

Här är en bild på den jättehemliga U-2:an.
Försök att lista ut var utan att läsa texten under bilden.

Bild

Här är en bild från flygplanets glansdagar.

OBSERVERA BILDTEXTEN

Bild
These are the image contact sheets for each image resolution of the NASA Dryden U-2 Photo Gallery.
At this time, Dryden has never been involved in research using a U-2.

After Francis Gary Powers was shot down over the Soviet Union during a CIA spy flight on 1 May 1960, NASA issued a press release with a cover story about a U-2 conducting weather research that may have strayed off course after the pilot "reported difficulties with his oxygen equipment."

To bolster the cover-up, a U-2 was quickly painted in NASA markings, with a fictitious NASA serial number, and put on display for the news media at the NASA Flight Research Center at Edwards Air Force Base on 6 May 1960. The next day, Soviet Premier Nikita Kruschev exposed the cover-up by revealing that the pilot had been captured, and espionage equipment had been recovered from the wreckage.


7 May 1956
- NACA Director Dr. Hugh L. Dryden issues a press release stating that U-2 aircraft are conducting weather research for NACA with Air Force support from Watertown, Nevada.


22 May 1956
- A second press release is issued with cover story for U-2 aircraft operating overseas.


1 May 1960
- Francis Gary Powers is shot down near Sverdlovsk.


6 May 1960
- U-2 with fictitious NASA serial number and NASA markings is shown to news media to bolster cover story of NASA weather research flights with U-2.


7 May 1960
- Soviet Premier Kruschev announces capture and confession of Powers.


1960
- Dr. Hugh L. Dryden tells senate committee that some 200 U-2 flights carrying NASA weather instrumentation have taken place since 1956.


2 April 1971
- NASA receives two U-2C aircraft for high-altitude research.
Den senare bilden och texten kommer från: http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/photo/ ... index.html

Sunemaggs
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 apr 2002 08:08

Tack

Inlägg av Sunemaggs » 31 maj 2002 14:51

Tack tack
jättebra svar.

Jag ska kolla vidare om de diplomatiska förbindelserna rubbares mellan sovjet och USA men de var väl redan rätt kalla.

Det "Skalmanfolket" inte vet behöver man inte veta.
Jag är inponerad av er kunskap och vilja att svara på kanske lite "dumma" frågor. MVH Sune :)
Det man inte vet, frågar men om.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mar 2002 01:04
Ort: Göteborg

Inlägg av J von B » 31 maj 2002 15:15

Inställdes inte Eisenhowers statsbesök i Sovjet på grund av skandalen?

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Re: U 2 - flygningarna

Inlägg av predator » 02 feb 2006 22:41

varjag skrev:Flygningarna med U-2 for fotospaning over Sovjet hade paagatt i naagra
aar innan Powers skjots ned.Ryssarna var val medvetna om saker men
kunde inte gora naagot aat det.Har glomt detaljerna - men vill minnas
att han skjots ned av en Mig-21 som brakade paa uppaat med tand
EBK till stall-gransen och dar avskjot en eller tva air-to-air missiler,varav
en skadade Powers flygplan.Senare fortsate US flygningarna med battre
flygplanstyper som flyg annu hogre - innan satellitfotografitekniken gjorde
saadana har paafund onodiga.Det fanns maanga U-2 baser men ett par
var i Turkiet och i Bodo i Norge.De U 2-plan som landade i Bodo, flog over
Sverige - och svenskarna var lika maktlosa som ryssarna att gora naagot
aat saken.Vad jag vill minnas anvandes U-2 fortfarande for flygningar
over Kina och Nord-Korea saa sent som i mitten av attiotalet.
Låter lite dumt de där men att inte ha några papper på sig . Ryssarna måste väll ha ganska bra koll på va usa hade för flygplan..
Sen flög dom med


SR 71

Specifications
Primary Function: Strategic Reconnaissance
Contractor: Lockheed-Martin Skunkworks
Power Plant: 2 Pratt and Whitney J-58 axial-flow turbojets with afterburners
each produces 32,500 pounds of thrust
Length: 107.4 feet (32.73 m)
Height: l8.5 feet (5.63 m)
Weight: 140,000 pounds (52,250 kg) Gross takeoff weight
80,000 pounds (30,000 kg) JP-7 fuel weight
Wingspan: 55.6 feet (16.94 m)
Speed: over Mach 3.2 / 2,000 mph (3,200 kph)
Range: over 2000 miles (3200 km) unrefueled
Altitude: over 85,000 feet (26,000 m)
Unit Cost:
Crew 2

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 02 feb 2006 23:00

Ahh...SR-71:an. De hade en standardrutt över Östersjön som var lätt att följa...svårare att följa efter.

Det är inte helt sant att satelliter ersätter spaningsplan, det beror på hur ofta man vill ha informationen uppdaterad. Satelliter flyger i en geosynkron bana, vilket innebär att de passerar över "målet" endast ett par sekunder var xx:e minut. Ett flygplan kan ta bilder när man vill, hur man vill. Enter SR-71, Predator och andra UAV.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 02 feb 2006 23:09

De är väll frågad om kostnad och risk. Ett plan finns ju alltid risken att man får en raket i sida men man får säker bättre bilder. Men med satelit så minskar du ju risken men kanske inte lika bra bilder men inte lika mycke tid i området. Många vill ju ha kvar plan för dom helt enkelt är bättre än sateliter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29701
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: U 2 - flygningarna

Inlägg av Hans » 02 feb 2006 23:16

Jag undrar på hur många forum fyra år gamla trådar väcks till liv 8O Någon form av medalj borde tilldelas Monsieur Wendel!

Under femtiotalet hade USA insett att de hade noll koll på vad som verkligen hände i den hermetiskt tillslutna sovjetstaten. Man startade ett antal mer eller mindre seriösa projekt för att åtminstone kunna fotografera misstänkta kärnvapenanläggningar, bombplans- och robot/raketfabriker e.t.c. Ett av dem var ett faktiskt inte helt misslyckat projekt att skicka höghöjdsballonger utrustade med kameror över Sovjetunionen. Några av dessa landade för tidigt och användes naturligtvis som propagandavapen i det kalla kriget. Senare tog Skunk Works fram U2'an och de flög under flera år helt ostört kors och tvärs över Sovjetunionen. Piloterna var gamla flygvapenpiloter men anställda av CIA. Efter nedskjutningen så följde politikerna upp ett redan tidigare förbud mot överflygningar och inte ens SR71'an har nog kommit i närheten av de turer som U2'an företog sig. Lite överflygningar av Kina och Kuba är det närmaste den har kommit. Sen kom sateliterna. En parantes i sammanhanget är alla nedskjutningar utanför Sovjetiskt luftrum som skedde - ta en titt här så inser ni att det var inte bara en svensk DC 3 och en Catalina som slaktades av Sovjetunionen.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 02 feb 2006 23:16

Därav UAV... ;) Blir den nedskjuten, är bilderna redan hemma.

En SR-71 har ju heller aldrig någonsin blivit nerskjuten, men det var ju å andra sidan en ruskigt dyr fågel att hålla i luften. Tror NASA har kvar den för högfartstester dock. "axial-flow turbojet" på motorbenämningen på SR-71 är väl lite av en misnomer, eftersom den väl egentligen mest använder sig av Ramjet?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 02 feb 2006 23:21

Att denna tråden kom upp va att jag hade tråkigt och va inne och kolla på gamla trådar och inte hade mycke bättre för mig.

Sr har mycke riktigt inte blivgt ner skjuten med har gått i marken ett par gånger vid landning och start..

61-7971 SR-71A Evergreen Aviation Museum, Oregon
64-17950 SR-71A destroyed on takeoff 11 April 1969, crew ejected safely
64-17951 SR-71A Pima Air Museum, Tucson, AZ (NASA YF-12C 937)
64-17952 SR-71A crashed 25 January 1966, pilot survived, RSO killed
64-17953 SR-71A crashed 18 December 1969, crew ejected safely
64-17954 SR-71A destroyed on takeoff 11 April 1969, crew ejected safely
64-17955 SR-71A AFFTC Museum, Edwards AFB, CA
64-17956 SR-71B Air Zoo, Kalamazoo, MI
64-17957 SR-71B crashed 11 January 1968, crew ejected safely
64-17958 SR-71A Robbins AFB Museum, GA
64-17959 SR-71A Air Force Armament Museum, Eglin AFB, FL
64-17960 SR-71A Castle Air Museum, Merced, CA
64-17961 SR-71A Kansas Cosmosphere & Space Center, Hutchinson, KS
64-17962 SR-71A Reserve Fleet, Plant 42, Palmdale, CA
64-17963 SR-71A Beale AFB Museum, CA
64-17964 SR-71A SAC Museum, Offut AFB, NE
64-17965 SR-71A crashed 25 October 1967, crew ejected safely
64-17966 SR-71A crashed 13 April 1967, crew ejected safely
64-17967 SR-71A Operational (USAF), Det 2, 9th SW, Edwards AFB, CA
64-17968 SR-71A Virginia Aviation Museum
64-17969 SR-71A crashed 10 May 1970, crew ejected safely
64-17970 SR-71A crashed 17 June 1970, crew ejected safely
64-17971 SR-71A Operational (USAF), Det 2, 9th SW, Edwards AFB, CA
64-17972 SR-71A National Air and Space Museum, Washington D.C.
64-17973 SR-71A Blackbird Airpark, Palmdale, CA (Det 1 ASC)
64-17974 SR-71A crashed 21 April 1989, crew ejected safely
64-17975 SR-71A March Field Museum, March AFB, CA
64-17976 SR-71A USAF Museum, Dayton, OH
64-17977 SR-71A destroyed in takeoff accident 10 October 1968
64-17978 SR-71A destroyed in landing accident 20 July 1972
64-17979 SR-71A History & Traditions Museum, Lackland AFB, TX
64-17980 SR-71A Operational, NASA Dryden FRC, Edwards AFB, CA
64-17981 SR-71C Hill AFB Museum, Hill AFB, UT

Men som sakt väldigt dyr och jobbig att hålla flygande.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5075
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: U 2 - flygningarna

Inlägg av Battler » 02 feb 2006 23:24

varjag skrev:Flygningarna med U-2 for fotospaning over Sovjet hade paagatt i naagra
aar innan Powers skjots ned.Ryssarna var val medvetna om saker men
kunde inte gora naagot aat det.Har glomt detaljerna - men vill minnas
att han skjots ned av en Mig-21 som brakade paa uppaat med tand
EBK till stall-gransen och dar avskjot en eller tva air-to-air missiler,varav
en skadade Powers flygplan.Senare fortsate US flygningarna med battre
flygplanstyper som flyg annu hogre - innan satellitfotografitekniken gjorde
saadana har paafund onodiga.Det fanns maanga U-2 baser men ett par
var i Turkiet och i Bodo i Norge.De U 2-plan som landade i Bodo, flog over
Sverige - och svenskarna var lika maktlosa som ryssarna att gora naagot
aat saken.Vad jag vill minnas anvandes U-2 fortfarande for flygningar
over Kina och Nord-Korea saa sent som i mitten av attiotalet.
Powers sköts ner av en SAM-2 luftvärnsmissil.

http://users.wfu.edu/kotwbj2/crash.htm

MVH