Israel och Palestina konflikten...

Skriv svar
Zed
Medlem

Inlägg av Zed » 2 maj 2003, 00:21

Jag tror mig ha läst att ryssarna varnade egyptierna att Israel hade placerat pansar vid gränsen och att Egyptien då trodde att man skulle kunna avskräcka genom att mobilisera sina egna förband. Desutom skulle FN-styrkorna vara ivägen för att Egypten skulle kunna leva upp till sin pakt med de andra arabstaterna och därför bad man dessa flytta på sig.

Om detta skulle stämma, undrar jag dock varför man blockerade sjöfarten? Does not compute...

Kommer inte ihåg var jag läste det dock?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 maj 2003, 00:22

Det kan säkert vara så otroligt, men du inser själv hur dumt det låter?
Vad är det som är så otroligt med det???

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 maj 2003, 00:25

Varför skulle Sovjet vilja att Israel och arabländerna hamnade i krig?

/Johan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 maj 2003, 00:55

Varför skulle Sovjet vilja att Israel och arabländerna hamnade i krig?
Både Sovjet och USA kämpade om inflytandet i arabvärlden och kunde man få arabvärlden på Sovjets sida så enkelt var det givetvis bra.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 2 maj 2003, 03:24

Huh. Jag tycker det verkar minst sagt rimligt att Sovjet hade ett stort finger med i spelet. Sovjet och Israel bör ju ha varit närmast fiender samtidigt som de hade en del inflytande i de muslimska länderna, så den teorin är fullkomligt rimlig.

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 2 maj 2003, 09:54

Jo vist var 6-dagarskriget en del i det kalla kriget, och jo vist det var ju Israel som startade kriget förvisso efter Arabiska provokationer men likväl Israel startade det. Israel kunde ju genom den överraskningsattack som man inledde kriget med slå ut hela det Arabiska luftvapnet och hade sen helt luftherravälde.
En annan orsak till den snabba segern kan väll vara de Israelitiska västerländska vapnenas överlägsenhet gentemot Arabstaternas öst vapen? eller är jag ute och simmar nu?
Ett annat läge var det ju i Suezkriget –56 då angrep ju Britterna/Fransmännen/Israelerna gemensamt Egypten, ett angrep som stoppades av en gemensam USA/Sovjetiska protester.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 maj 2003, 11:01

Säkerligen var det så att Sovjet hade med ett finger i spelet, de bidrog ju med vapen till arabstaterna, men att huvudanledningen till kriget och arabstaternas upprustning skulle varit att Sovjet lurat dem till att tro att Israel planerade ett anfall. Det är för övrigt mycket konstigt att det bara är en israelisk författare som fallit för teorin än så länge...?

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 maj 2003, 12:59

wreezig skrev: Likt USAs blockad av Iran på åttiotalet kan man kalla Egyptens för en krigshandling om man vill.
Att starta ett angreppskrig är iallafall i mina ögon ett ganska överdrivet svar.
Inte "man". Internationell lag, i form av FN-stadgan, ratificerat av samtliga omnämnda stater i denna tråd. Denna tolkning bekräftades så sent som 1991, då FN:s säkerhetsråd beslutade om ett embargo enligt stadgarna i kap VII, och detta var officellt inledningen på de krigshandlingar som upptogs i januari 1991.

Inte speciellt stort utrymme för tolkning. Däremot hur man vill, eller ens har möjlightet att svara är ju som sagt en annan sak. Israel hade ju uppenbarligen det 1967. Liksom 1973.

/Forsberg

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 2 maj 2003, 13:14

Forsberg

PLO har aldrig haft någon stadgepunkt om ett utroatande av judar, så ta och håll dig till verkligheten istället för att ge uttryck för eget tyckande. PLO:s paragrafer handlar om att förinta staten Israel och att förinta sionismen inte att utrota judarna.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 2 maj 2003, 13:41

Article 19: The establishment of Israel is fundamentally null and void, whatever time has elapsed ...

Article 15: [We call for] the liquidation of the Zionist presence in Palestine

Article 22: The liberation of Palestine will destroy the Zionist and imperialist presence and will contribute to the establishment of peace in the Middle East ...

http://www.palestinefacts.org

Article 15: The liberation of Palestine, from an Arab viewpoint, is a national (qawmi) duty and it attempts to repel the Zionist and imperialist aggression against the Arab homeland, and aims at the elimination of Zionism in Palestine. Absolute responsibility for this falls upon the Arab nation - peoples and governments - with the Arab people of Palestine in the vanguard. Accordingly, the Arab nation must mobilize all its military, human, moral, and spiritual capabilities to participate actively with the Palestinian people in the liberation of Palestine. It must, particularly in the phase of the armed Palestinian revolution, offer and furnish the Palestinian people with all possible help, and material and human support, and make available to them the means and opportunities that will enable them to continue to carry out their leading role in the armed revolution, until they liberate their homeland.

Article 19: The partition of Palestine in 1947 and the establishment of the state of Israel are entirely illegal, regardless of the passage of time, because they were contrary to the will of the Palestinian people and to their natural right in their homeland, and inconsistent with the principles embodied in the Charter of the United Nations, particularly the right to self-determination.

Article 22: Zionism is a political movement organically associated with international imperialism and antagonistic to all action for liberation and to progressive movements in the world. It is racist and fanatic in its nature, aggressive, expansionist, and colonial in its aims, and fascist in its methods. Israel is the instrument of the Zionist movement, and geographical base for world imperialism placed strategically in the midst of the Arab homeland to combat the hopes of the Arab nation for liberation, unity, and progress. Israel is a constant source of threat vis-a-vis peace in the Middle East and the whole world. Since the liberation of Palestine will destroy the Zionist and imperialist presence and will contribute to the establishment of peace in the Middle East, the Palestinian people look for the support of all the progressive and peaceful forces and urge them all, irrespective of their affiliations and beliefs, to offer the Palestinian people all aid and support in their just struggle for the liberation of their homeland.

http://www.netaxs.com/~iris/plochart.htm

ARTICLE 15: The liberation of Palestine, from the Arab viewpoint, is a national (qawmi) duty to repulse the Zionist, Imperialist invasion from the great Arab homeland and to purge the Zionist presence from Palestine. Its full responsibility falls upon the Arab nation, peoples and governments, with the Palestinian Arab people at their head. For this purpose, the Arab nation must mobilise all its military, human, material and spiritual capacities to participate actively with the Palestinian people in the liberation of Palestine. They must, especially in the present stage of armed Palestinian revolution, grant and offer the people of Palestine all possible help and every material and human support, and afford it every sure means and opportunity enabling it to continue to assume its vanguard's role in pursuing its armed revolution until the liberation of its homeland.

ARTICLE 19: The partition of Palestine in 1947 and the establishment of Israel is fundamentally null and void, whatever time has elapsed, because it was contrary to the wish of the people of Palestine and its natural right to its homeland, and contradicts the principles embodied in the Charter of the UN, the first of which is the right of self determination.

ARTICLE 22: Zionism is a political movement organically related to world Imperialism and hostile to all movements of liberation and progress in the world. It is a racist and fanatical movement in its formation: aggressive, expansionist and colonialist in its aims; and fascist and Nazi in its means. Israel is the tool of the Zionist movement and a human and geographical base for world Imperialism. It is a concentration and jumping-off point for Imperialism in the heart of the Arab homeland, to strike at the hopes of the Arab nation for liberation, unity and progress.

http://zionsake.tripod.com/charter.html

Article 15: The liberation of Palestine, from an Arab viewpoint, is a
national (qawmi) duty and it attempts to repel the Zionist and imperialist
aggression against the Arab homeland, and aims at the elimination of
Zionism in Palestine.

Article 19: The partition of Palestine in 1947 and the establishment of the
state of Israel are entirely illegal, regardless of the passage of time,
because they were contrary to the will of the Palestinian people and to
their natural right in their homeland, and inconsistent with the principles
embodied in the Charter of the United Nations, particularly the right to
self-determination.

Article 22: Zionism is a political movement organically associated with
international imperialism and antagonistic to all action for liberation and
to progressive movements in the world. It is racist and fanatic in its
nature, aggressive, expansionist, and colonial in its aims, and fascist in
its methods. Israel is the instrument of the Zionist movement, and
geographical base for world imperialism placed strategically in the midst
of the Arab homeland to combat the hopes of the Arab nation for liberation,
unity, and progress. Israel is a constant source of threat vis-a-vis peace
in the Middle East and the whole world. Since the liberation of Palestine
will destroy the Zionist and imperialist presence and will contribute to
the establishment of peace in the Middle East, the Palestinian people look
for the support of all the progressive and peaceful forces and urge them
all, irrespective of their affiliations and beliefs, to offer the
Palestinian people all aid and support in their just struggle for the
liberation of their homeland.

http://www.usembassy-israel.org.il/publ ... o_covn.htm

Så här står det på några källor på internet. Målet för den palestinska "förintandet" är "sionismen" och "staten Israel" inte alls "judar".

Påståendet att PLO skulle vilja utrota judarna och inleda en andra förintelse stämmer inte.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 2 maj 2003, 15:23

Wrezig skrev:
Inget antagande , bara en fråga.
Isåfall var det en barnslig fråga. Jag försöker hålla mig till historik. Irgun vann betydelesefulla militära segrar och då är det just militära segrar jag
pratar om och inte mordet på en svensk diplomat. Jag utelämnade min egen åsikt i den frågan utan försökte återberätta fakta.
Långsökt koppling du gjorde där jag undrar hur du tänkte. Ska jag hålla mig på din nivå så får min fråga till dig bli om du tycker det är befrielsekamp när en självmordsbombare spränger ihjäl sig själv tillsammans med civila. Nu antar jag att du inte tycker det och du borde antagit desamma. Hade jag skrivit "och framgångsrikt röjde de diplomater
ur vägen" hade din fråga varit befogad nu var den bara fånig.

Enligt Mitchell rapporten så var det Arafat som startade intifadan hösten 2000 efter Camp David förhandlingarnas sammanbrott. Han släppte lös
30 bombexperter tillhörande Hamas och islamiska Jihad. Hans hatiska tal
på arabiska talar ett helt annat språk vi får höra i media. Det finns en orsak till varför Israel gör honom ansvarig. Han vet vart Hamas håller hus. Ett självmordsdåd är inte resultatet av en desperat människa som gör något drastiskt. Nej terrorn är organiserad och Arafat är inte maktlös.

"The statement said that [Ehud Barak] demands that the PA "return to prison all the prisoners it has released in recent weeks, and return to fighting terrorism." Från Jerusalem post. 3/11 2000

Citat från palestinska TV.

”De ska bli fler döda på vägen till Jerusalem, vi är alla på väg att dö som heliga martyrer på vägen till Jerusalem. Jihad, Jihad, Jihad …Med vår själ och vårt blod ska vi frälsa Palestina ”.
Dessa citat är inte från Hamas ledare, utan från Yassir Arafat själv och det sändes på palestinsk TV, inte nu, utan under den tid då fredsprocessen fortfarande var vid liv.

Källor:
Palestinian Media Watch pmw@netvision.net.il
IMRA Independent Media Review and Analysis http://www.imra.org.il

Se även dokumentären "Arafat och olivkvisten" som gick på SVT om du
har möjlighet. Oskyldig gubbe? Skulle inte tro det.
Eftersom Israel har total värnplikt för judar förutom för dom ortodoxa så antar jag att IDF består mest av helt vanliga Israeler som inte varit medlemmar i terrororganisationer.
Tack. Nu förstår vi varann lite. Du sa tidigare att du drog alla över en kam
pga Irguns mycket begränsade inflytande i IDF.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 maj 2003, 15:42

Johan Elisson
Det är för övrigt mycket konstigt att det bara är en israelisk författare som fallit för teorin än så länge...?
Hur vet du att det bara är EN Israelisk författare som kommit fram till detta?
Det är ju knappast någon stor debatt om inledningen av kriget och det kan väl vara det som gör att ingen spekulerar i det.
Det är samma sak med många andra konflikter och mycket av det vi Skalmän disskuterar är ganska okänt för gemene man.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 maj 2003, 15:45

Mathias Forsberg
Inte speciellt stort utrymme för tolkning. Däremot hur man vill, eller ens har möjlightet att svara är ju som sagt en annan sak. Israel hade ju uppenbarligen det 1967. Liksom 1973.
Återigen tar jag USAs marinembargo under åttiotalet som exempel och det har mig veterligen inte kallats för krigshandling trots att USA dödade hundratals Iranier.
Däremot brukar det kallas ett brott.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 maj 2003, 16:03

wreezig skrev: Återigen tar jag USAs marinembargo under åttiotalet som exempel och det har mig veterligen inte kallats för krigshandling trots att USA dödade hundratals Iranier.
Däremot brukar det kallas ett brott.
Det är en krigshandling. Detsamma gällde nedskjutandet av passagerarplanet. Men vad skulle Iran göra? Landstiga vid Maine? :wink: Dessutom existerade inga diplomatiska förbindelser så det innebär inte en diplomatisk förändring i samma mening.

Vad folk sedan kallar det är ju en annan sak; det finns massor av proffstyckare som kallar saker en massa, utan att de vet speciellt mycket om saken.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 maj 2003, 16:04

LasseMaja skrev:Forsberg

PLO har aldrig haft någon stadgepunkt om ett utroatande av judar, så ta och håll dig till verkligheten istället för att ge uttryck för eget tyckande. PLO:s paragrafer handlar om att förinta staten Israel och att förinta sionismen inte att utrota judarna.
Men herregud, jag har hela tiden talat om staten Israel. "en andra förintelse" vet jag inte vad du fick ifrån? :roll:

/Forsberg
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 2 gånger.

Skriv svar