Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 8 mars 2017, 16:18

Bergman skrev:Jag tar Thules sammanfattning o ställer lite frågor. Kent,.. det här är din gjej,.. du har ju erfarenhet från Simrad Hydrofonen
Thule3 skrev: 22. 41 kontakt trolig ubåt
22.52 hydrofonkontakt, ingen doppler, möjlig ubåt
22.54 Insätter anfall
22.55 kontakten tappad
//Thule
Är det en HPK eller Patrullbåt som ovan har kontakt här. Jag tror att det är en HKP. Fälldes några sjunkbomber? Var?

B.
I Thunander´s Hårsfjärden sid 84 finns HKP Y72 med och leder in Väktaren ser det ut som.
22.01 ca 500 meter nordost Norrhäll
22.42 klassificering "ubåt"
Är meddelande som sänds från Y72.

De från Thule är från Väktaren.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 8 mars 2017, 16:32

Svar Ja Bergman, alla mina uppgifter gäller Väktaren , eftersom vi pratade huruvida hon låg stilla eller ej. Men enligt dessa uppgifter rörde hon sig lite hit och dit :) E: Svensson skriver ju också, patrullbåtarna rörde sig inom området ? //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 8 mars 2017, 18:31

Stighult skrev:Kul sida för att greppa hydrofoner lite bättre :)
http://www.antus.org/ubat.htm






Här är en annan bra sida //Thule

https://www.simrad.com/su90

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 9 mars 2017, 10:10


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 10 mars 2017, 15:55

Stighult

Mana och Tunander placerar en tysk ubåtsradar på svenskt inre vatten 30/9 norr om Hårsfjärden i alla fall. :wink:
Kanske samma ubåt?
Då har vi MANA rapporten som diskuterar en västtysk ubåt och Tunanders intressanta karta över en ubåt som går söderut och passerar Mälsten morgonen den 8 Oktober.

Efter att ha dissikerat Lindfors bok Under Ytan så är det case closed för min del, denna ubåt var en västtysk.

Någon som inte tycker det verkar rimligt och att den skall tillskrivas någon annan nationalitet?
Detta betyder inte att övriga inkräktare inte var sovjetiska eller att det fanns en NR-1 någonstans, bara att just denna ubåt var en västtysk :)

Här har vi västtysken igen, den smet ut direkt och de två Sovjetisk SPLT var kvar ovetandes om att hela marinen skulle slå ned på dom med all kraft inom ett par timmar, dom hade ju inte direkt stött på något motstånd föregående år uppe i Kanholmsfjärden.
Den ubät som startade ubätsjakten tycks tämligen omgäende ha lämnat omrädet. Enligt den senare publicerade rapporten lär det
dock redan vid denna tidpunkt ha funnits tvä miniubätar inne i Härsfjärden. De observationer och indikationer som fortsättningsvis
gjordes inne i fjärden skall dä ha kommit frän dessa miniubätar.
Här quotar jag bara en del i det Hasselblohm skriver, det är lite mer men detta sätter jag i kontext med ovan citat och får det till Västtysken, han får det till något annat.
En av de udändska uppgiftslämnare som Hasselbohm relaterar säger: - Heia Harsfjärdenjakten började med att en ubät pä väg in i Härsfjärden
observerades av tvä värnpliktiga. Denna ubät tillhörde ett Natoland. Denna ubät, som var en konventionell ubät, gick därefter
snabbt ut ur Härsfjärden och lade sig vid trakten av Danziger Gatt, vid Mälsten.
Pä kvällen hade den tidigare försvarsministern uppenbarligen drabbats av betänkligheter och ringde Als&i för att göra vissa
tillrättalägganden: — Jag vill inte stä för att den dar första ubäten var frän Warszawapakten. Snarare tvärt om ... Ja, jag vill bara ha det sagt, förklarade kommissionens ordförande Sven Andersson."Ä Anders Hasselbohm, som senare hörde talas om detta märkliga
samtal, har försökt fa fram rapporten om denna första, och enda, optiska observation som gjordes under heia Härsfjärdenincidenten.
Den i oktober observerade tvä värnpliktiga en ubät pä väg in i Härsfjärden. Denna rapport vägrade ÖB lämna ut och hänvisade
tili att den var hemligstämplad
Detta innebar, enligt Information, att Sovjetunionen enbart var ansvarigt för en mindre del av kränkningarna av svenska vatten. övriga kränkande ubätar skulle ha kommit frän Västtyskland och USA. Bäde de västtyska och amerikanska ubätarna sökte sig framskjutna
baser i den svenska skärgärden. Syftet med detta skulle vara att bevara ubätarnas offensiva möjligheter i en krigssituation när de
hade löst sin första krigsuppgift om de dä inte künde ätervända tili sina baser i Västtyskland eller USA.
De tyska ubätarna vällade Sverige betydligt färre problem. Tyskarna hade heia tiden opererat med betydligt större diskretion än
amerikanerna, trots att deras aktivitet inte varit mindre. Den tyska ubätskompetensen anses vara mycket hög
och här hade vi en västtysk inblandad i Utö81,
Enligt uppgifter i pressen ville marinledningen identifiera inkräktaren som varande en sovjetisk ubät av Whiskey-klass. Att den
andra, modernare, ubäten misstänktes komma frän Västtysklandvar det ingen som ville offentliggöra. I den officiella rapporten frän försvarsstaben stär det dock att man utgäende frän vittnesuppgifter kan fastställa vilken ubätstyp den ena ubäten tillhörde, men ej vilken nationalitet det gällt. Med
detta äsyftades den skadade Whiskey-ubäten. Bäde Sovjetunionen och Polen har Whiskey-ubätar och det ubätsbärgningsfartyg som mötte ubäten utanför Gotland var polskt. Därför ansäg man sig inte med hundraprocentig säkerhet kunna nationalitetsbestämma ubäten. Om den modernare ubäten som tycks ha hällit igäng ubätsjakten en vecka pä egen hand stär det ingenting i den officiella
rapporten.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 11 mars 2017, 02:52

JHAN skrev:
Då har vi MANA rapporten som diskuterar en västtysk ubåt och Tunanders intressanta karta över en ubåt som går söderut och passerar Mälsten morgonen den 8 Oktober.
JHAN, Så fort du är borta blir det ett jäkla hoppande,.... Kan vi göra klart den 7e Oktober o sammanfatta vad vi vet o inte vet?

Jag menar även att vi inte kan göra klart den 7e innan vi hört från KENT angående Jallai. Jallai har helt andra källor än vad vi har o det kan komma att påverka vår slutsats. Vi måste vänta på KENT!!

B.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 mars 2017, 09:07

Ok vi väntar på Kent :)

Jag tror mig nu ha isolerat en (1) av aktörerna den 7 oktober, det som återstår är väl att lista ut om någon sovjetisk farkost tog sig ut norrut samma dag?

Västtysken lämnade väl förmodligen för att ryssarna lämnade.

Spåren vid danziger gatt är jag öppen för om det är amerikansla från installationen av hydrofonerna, dom lämnade väl före den 6 oktober.

Lindfors Under Ytan är en galet bra bok :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 mars 2017, 15:05

JohnT eller någon som vet om de västtyska ubåtarna , typ 205 och 206, var bättre utrustade för att lyssna på andra ubåtar eller hade dom likvärdig utrustning som Sjöhunden?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 mars 2017, 15:52

Om vi tar oss en titt på Tunanders observationskarta igen nu när vi kan eliminera västtysken med början 21:35 - 23:35, vad har vi då kvar?

12:59 är larmtid NOLL om jag förstår det rätt, KA kuttern har gjort observationer av bojar som rör sig och patrullbåt Väktaren och tre helikoptrar kallas till området.

Därefter fälls sjunkbomber mellan 13:49 - 14:13 i ett område som ser ut att vara snabbaste vägen norrut för en mindre farkost som tog sig ut ur näten runt klockan 13:00. Norr om Skärbåtsholmen grundar det till 8.5m.
http://kartor.eniro.se/?c=59.069110,18. ... 061999;geo

Där har vi kanske den Sovjetiska SPLT farkosten som slinker ut och undkommer norrut?

De MALIN observationer som görs 14:55 vid Bergholmen undrar jag om det inte kan vara västtysken?
http://kartor.eniro.se/?c=59.054195,18. ... 061999;geo

Det verkar också finnas en farkost/ubåt kvar innen i Horsfjärden som sticker upp näsan mellan 15:25 - 16:45, observationen 15:25 är en ubåt som sticker upp hela tornet och har vitt på tornet.
- vad det där kan vara är ett mysterium för mig :)

Ryssarna har vid det här laget tagit sig ut, den återstående SPLT som inte sänkts den 5 Oktober, den kör på i god fart norrut.
Västtysken ligger utanför ubåtsnäten (tror jag) och påbörjar hemfärd runt 21:00.

Vad kan då denna ubåt vara som visar tornet med vitt på, några tankar?


3.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 11 mars 2017, 15:56

Eller är det västtysken som observeras 15:25?
6ccf54ba704d584635f6dc5376958cda.jpg
6ccf54ba704d584635f6dc5376958cda.jpg (58.71 KiB) Visad 684 gånger

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 12 mars 2017, 16:10

Eftersom vi vet att det inte var en svensk ubåt nu efter att Stighult har nålat fast dom vid kajen och NO Furholmen så blir observationen av ubåtstornet 15:25 ganska intressant.

Den överlevande ryska farkosten smet ut 13:00 och om det skulle funnits en till rysk ubåt inne i Horsfjärden så hade han väl inte lagt sig i mellanläge och visat tornet om han ville överleva eftermiddagen?

Slutsatsen för min del blir att det var Västtysken som låg kvar på Horsfjärden sidan om inloppet och gick upp i mellanläge av någon anledning. Googlar ni Typ 206 ubåtar sp har dom en ganska utmärkande vit markering, sitt nummer, som passar ganska bra in på - vitt på tornet - :)

Det blir ju en ganska medioker insats av en så sensationell observation som ett helt ubåtstorn där man kan se vitt på tornet.

Jag gissar då också på att MALIN fisket S om Furholmen inte är någonting.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 12 mars 2017, 16:48

JHAN skrev:Eftersom vi vet att det inte var en svensk ubåt nu efter att Stighult har nålat fast dom vid kajen och NO Furholmen så blir observationen av ubåtstornet 15:25 ganska intressant.

Den överlevande ryska farkosten smet ut 13:00 och om det skulle funnits en till rysk ubåt inne i Horsfjärden så hade han väl inte lagt sig i mellanläge och visat tornet om han ville överleva eftermiddagen?

Slutsatsen för min del blir att det var Västtysken som låg kvar på Horsfjärden sidan om inloppet och gick upp i mellanläge av någon anledning. Googlar ni Typ 206 ubåtar sp har dom en ganska utmärkande vit markering, sitt nummer, som passar ganska bra in på - vitt på tornet - :)

Det blir ju en ganska medioker insats av en så sensationell observation som ett helt ubåtstorn där man kan se vitt på tornet.

Jag gissar då också på att MALIN fisket S om Furholmen inte är någonting.
Det vi vet, är var Sjöhästen och Sjöhunden höll hus. Det skumma är att t.ex Lindfors i sin bok under ytan skriver att två ubåtar var med i Notvarp? Har inget på att det fanns några fler svenska ubåtar i Stockholm´s farvatten. En tanke som gnager hos mig. Emil Svenssons Notvarp var så hemlig att det inte dokumenterades på normalt sätt, bara muntlig information. Tänk tanken att det var två tyska ubåtar som skulle vara med, plötsligt blir de tyska ubåtarna logiska?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 mars 2017, 17:01

1-0 till Stighult :wink: //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 12 mars 2017, 17:58

Det blev dom minsann Stighult :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 13 mars 2017, 12:10

Stighult
Det vi vet, är var Sjöhästen och Sjöhunden höll hus. Det skumma är att t.ex Lindfors i sin bok under ytan skriver att två ubåtar var med i Notvarp? Har inget på att det fanns några fler svenska ubåtar i Stockholm´s farvatten. En tanke som gnager hos mig. Emil Svenssons Notvarp var så hemlig att det inte dokumenterades på normalt sätt, bara muntlig information. Tänk tanken att det var två tyska ubåtar som skulle vara med, plötsligt blir de tyska ubåtarna logiska?
Så här skriver Lindfors,
s.78 Vid territorialvattensgränsen placerades tvä svenska ubätar för fjärrspaning. De skulle förhoppningsvis ge de första indikationerna
pä ett främmande inträng.
Vi vet ju inte vilka ubåtar det var, precis som alla andra så är Lindfors bok klinisk ren från alla detaljer förutom när det gäller amerikanska ubåtar.

Vi har väl följande ubåtar att välja mellan?
Man kan väl gissa att det bör ha varit Näcken eller Sjöormen klassen?

Draken II-klass (1960–1961)
HMS Draken (Dra)
HMS Gripen (Gri)
HMS Vargen (Vgn)
HMS Delfinen (Del)
HMS Nordkaparen (Nor)
HMS Springaren (Spr)

Sjöormen-klass (1967–1968)
HMS Sjöormen (Sor) HORSFJÄRDEN
HMS Sjölejonet (Sle)
HMS Sjöhunden (Shu) KAJPLATS
HMS Sjöbjörnen (Sbj)
HMS Sjöhästen (Shä)

Näcken-klass (1978–1979)
HMS Näcken (Näk)
HMS Najad (Nad)
HMS Neptun (Nep)

Skriv svar