Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 26 februari 2017, 23:59

JHAN skrev:Bergman,

Utan att veta något i vanlig ordning, tror du inte dom tar sikte på fyren på Mysingsholm?

Därefter så är det väl fyrar och farled rakt ut till friheten :)
Vi har ingen rapportering om att Ubåten brutit ytan eller sänt med sin egen aktiva Hydrofon,.. Har JAG missat nu igen?

Är vi ALLA nu överens om att det MEST sannolika är att Sjöhunden måste ha hört den utbrytande Ubåten? Finns det någon som är av annan mening?

B.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2017, 00:08

Bergman skrev:
Kent skrev: Fast 200m rakt syd från Stora Mysingen ser det ju ut att vara 25-30m
Tack Kent. Stora o Lilla Mysingsholm. Jag ser "Southern Tip",.. som den mest sydliga udden,. på Ögruppen. Där sker uppgrundningen.

Men,.. nu har jag även med hjälp av Thule fått se Tunanders Svenska text. Det är skillnad i läges angivelsen i den Engelska texten jämfört med den Svenska. Ytterligare en anledning att försöka få fatt i Krigsdagböckerna.

Kent,.. Vilken typ av navigeringsutrustning klarar undervattensnavigering i 12 knop i denna typ av farvatten? Hur gör man?

B
Nu har jag aldrig navigerat på en ubåt men jag navigerar ju båtar i mörker väldigt ofta och idag är det ju radar och GPS och AIS man använder och litar på allt mera.

En ubåt har ju sonar och troligen någon form utav tröghetsnavigeringssystem plus att man använder död räkning. Sedan håller man troligen koll på periskop efter ljus och man har koll på djupet hela tiden för att även på så sätt hålla koll på att man är där man tror jag är, annars kan det ju gå som för U137

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 februari 2017, 00:24

Kent skrev: Nu har jag aldrig navigerat på en ubåt men jag navigerar ju båtar i mörker väldigt ofta och idag är det ju radar och GPS och AIS man använder och litar på allt mera.

En ubåt har ju sonar och troligen någon form utav tröghetsnavigeringssystem plus att man använder död räkning. Sedan håller man troligen koll på periskop efter ljus och man har koll på djupet hela tiden för att även på så sätt hålla koll på att man är där man tror jag är, annars kan det ju gå som för U137
Allt det där ovan i 12 knop,... :-)

Vad jag menar är att den här kvällen o natten måste ha gett upphov till någon slags reflektion BÅDE hos Marinen o hos Tunander. Någon måste ha ifrågasatt om allt detta var möjligt o rimligt. Någon måste ha gjort en utvärdering.

B

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2017, 00:33

Bergman skrev:
Kent skrev: Nu har jag aldrig navigerat på en ubåt men jag navigerar ju båtar i mörker väldigt ofta och idag är det ju radar och GPS och AIS man använder och litar på allt mera.

Allt det där ovan i 12 knop,... :-)

Vad jag menar är att den här kvällen o natten måste ha gett upphov till någon slags reflektion BÅDE hos Marinen o hos Tunander. Någon måste ha ifrågasatt om allt detta var möjligt o rimligt. Någon måste ha gjort en utvärdering.

B
Det kommer naturligt efter några år. Nya personer tycket nog det är mycket att hålla koll på men har man gjort det ett tag så blir det ju rutin som allt annat. Vi har ju dessutom på fiskebåtarna mätare för tryck på vajrarna, de är det viktigaste för oss att hålla koll på hela tiden. Fastnar du i något på botten och det är strömt så sjunker man fort.

Möjligt o rimligt tror jag absolut det var, man kan ju dessutom ha haft transpondrar utplacerade för att kunna navigera ännu säkrare.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 februari 2017, 03:13

Kent skrev: Möjligt o rimligt tror jag absolut det var, man kan ju dessutom ha haft transpondrar utplacerade för att kunna navigera ännu säkrare.
Tack Kent för allt förklarande!

Vet inte om du sett,.. men vi hade hoppats att du skulle fråga Jallai om ett förtydligande angående Ubåtarna!!

Du o jag har oxo jobb att göra angående den 20e Februari 1984. Vi behöver få tag i BLT, Blekinge Läns Tidning från det datumet.

B.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2017, 06:51

Bergman skrev:
Kent skrev: Möjligt o rimligt tror jag absolut det var, man kan ju dessutom ha haft transpondrar utplacerade för att kunna navigera ännu säkrare.
Tack Kent för allt förklarande!
Bergman skrev: Vet inte om du sett,.. men vi hade hoppats att du skulle fråga Jallai om ett förtydligande angående Ubåtarna!!
Förtydligande om vad kring ubåtar?

Bergman skrev: Du o jag har oxo jobb att göra angående den 20e Februari 1984. Vi behöver få tag i BLT, Blekinge Läns Tidning från det datumet.

B.
Var det Alnö incidenten?

Fann lite kul gamla länkar men för mig en del ny fakta.

http://www.dn.se/arkiv/debatt/usas-unde ... -av-sound/
På 60-talet fanns på USA:s Stockholmsambassad en då drygt 30-årig biträdande marinattache, Bobby Ray Inman.

En av Inmans goda vänner från den tiden heter Per Rudberg. Familjerna Inman och Rudberg sägs ofta ha semestrat tillsammans.

Rudberg blev senare chef för marinen. Som sådan ledde han Horsfjärdenjakten. Han har varit säkerhetspolitisk rådgivare åt Carl Bildt.

Bobby Inman avancerade ännu högre. Han blev flerstjärnig amiral. Han blev också chef för USA:s gigantiska, elektroniska spionorganisation, National Security Agency, NSA. Därefter blev han biträdande CIA-chef, vilket han var till sommaren 1982.

https://www.oppetarkiv.se/video/1785910/

Reportage: Ubåtsjakten i Karlskrona

Sändes 28 februari 1984

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 27 februari 2017, 07:21

Det här Kent.

Och ja,.. Alnö med en omkommen dykare,.. tre av varndra oberoende vittnen. Men det tar vi efter vi är klara med Horsfjärden.

Öppet Arkiv inslaget får du tacka OlaF för,.. det är en bi produkt av de Ubåts inslag vi bad Öppet Arkiv publicera. :-)

B.
Bergman skrev:
Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Hej KENT,.. får jag hoppa med här?

Jag har en specifik fråga till Jallai som jag tror att vi på forumet funderat på en del.

2010 skrev Jallai en artikel där han berättade att det var hans uppfattning att Marinen skadat eller sänkt en Ubåt. Han refererad till fd. ÖB Bengt Gustafsson o till att det var en Sovjetisk Ubåt om jag minns rätt.

Efter den första artikeln och över tiden så upplevde jag att Jallais artiklar och uppfattning om Ubåtarna förändrade o försköts i riktning mot att det var US Ubåtar istället. Jag uppfattar att Jallais uppfattning blev likare o likare Tunanders.

Jag har ofta undrat vad det var Jallai läste eller hörde som gjorde att hans uppfattning förändrades,.. Jag undrar oxo vad hans uppfattning är idag om Ubåtsfrågan. Jag har efterlyst att han skulle skriva ihop ett sammandrag över den "resa" han gjort,.. vem han pratat med,.. vad hans läst o hur han ser på problemet idag.

Om du kan fråga honom om ovanstående o kanske uppmuntra honom till att skriva en sammanfattande förklarande text så skulle det vara mycket uppskattat.

Tack på förhand.

B.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 27 februari 2017, 07:40

JHAN skrev:Bjernevik,
Inget av det säger att det man använde sig av 1982 var lämpat för det.
Jo MANA rapporten tyckte dom var lämpade och jag tycker nog att sjöhundens 270 hydrofoner tillverkade av Krupp i Tyskland låter ganska lämpliga men det står dig förstås fritt att hävda in absurdum att just 1982 var just Sjöhunden en flytande sopstation med dövstumma clowner som besättning och att dom sov sig igenom hela horsfjärden incidenten...

....
Ja och det var väl därför jag valde att ändra den formuleringen i mitt förra inlägg så vi nu kan släppa det.

Kan du tänka dig att svara på en rak fråga - tycker du det verkar rimligt att någonting passerade Sjöhunden där den låg utan att Sjöhunden upptäckte det?
Jag släpper detta med sjöhundar, med en sista fråga:
Hur många gånger tidigare hade svenska ubåtar i ytläge eller till kajs med bara delar av besättningen jagat ubåtar i innerskärgården?

tips till du som numera har full koll på allt via google, googla lite mer på ljudutbredning i vatten.

Mvh
/John

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 februari 2017, 08:02

I Jerker Widens doktorsavhandling Sverige i Usa: s politik och strategi 1960-68 finns ett utdrag hämtat från 60 talets amerikanske Stockholms ambassadörs Graham Parsons memoarer.
Parson tar upp ubåtskränkningarna på svenska vatten, och katergoriserar dem som "unknown but obviously Soviet"

Widen skriver beträffande Inman att denne skickades till Stockholm på begäran av den svenska militära underättelsetjänsten.
Anledningen var att han skulle hjälpa den svenska marinen att analysera rådata från svenska ubåtsjakter med misstänkta sovjetiska ubåtar.
Det arbete Inman utförde pågick i största hemlighet och rapporterades hem till Washington via CIA, och inte genom militära källor.

Inman har berättat att han utfört arbetet som utredare för Bo Westin , den dåvarande chefen för militära underrättelse tjänsten.

Bengt Gustavsson hade ett samtal med Inman 2008 där denne berättade att slutsatsen med studien var att Sovjet hade en ubåts skola i Östersjön, och den sovjetiska marinen tränade sina ubåtskaptener och besättningar på svenska vatten , innan det skickades ut på Atlanten och Stilla Havet. Att kränka svenskt territorium och dra på sig den svenska marinens vapenverkan, var mindre riskfyllt än att göra det mot ett Nato land.
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 27 februari 2017, 10:25

Av intresse är ju vad Bengt Gustavsson skriver angående Fm och bruket av svenska ubåtar vid ubåtsjakt . Sid 185/186 Sanningen om ubåtsfrågan /

"Naturligtvis användes det för underrättelse tjänst och då och då öster om Gotland"
Vi använde dem däremot inte under 80 talet för ubåtsjakt. Skälet var det risker det kunde inneburit bl. annat för tredj man. Sjöfart och fiske skulle med få undantag, även den internationella, pågå som vanligt. Marinen var inte van att blanda sina ubåtar om verkade i avdelade rutor, med sina över vattensfartyg . Först i början av 1990 talet fick två av våra modernaste ubåtar med särskild långvarig samövning av besättningarna eldtillstånd med sina ubåtsjakt torpeder. Strax därefter upphörde det provokativa kränkningarna .
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 februari 2017, 11:28

Bergman skrev:
JHAN skrev:Bergman,

Utan att veta något i vanlig ordning, tror du inte dom tar sikte på fyren på Mysingsholm?

Därefter så är det väl fyrar och farled rakt ut till friheten :)
Vi har ingen rapportering om att Ubåten brutit ytan eller sänt med sin egen aktiva Hydrofon,.. Har JAG missat nu igen?

Är vi ALLA nu överens om att det MEST sannolika är att Sjöhunden måste ha hört den utbrytande Ubåten? Finns det någon som är av annan mening?

B.
Ingen ubåt har använt aktiv hydrofon, det kan vi nog vara 100% säkra på.

Hade det skett så hade den direkt avslöjat vilket land den kom i från och dess exakta position.

De flesta ubåtar har inte ens aktiv sonar. Den första svenska ubåten med aktiv sonar fick den 2006

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 februari 2017, 13:38

JohnT
Jag släpper detta med sjöhundar, med en sista fråga:
Hur många gånger tidigare hade svenska ubåtar i ytläge eller till kajs med bara delar av besättningen jagat ubåtar i innerskärgården?
tips till du som numera har full koll på allt via google, googla lite mer på ljudutbredning i vatten.

Mvh
/John
JohnT,

Du har inte lust att spinna vidare på frågor i mitt sista inlägg?
Jag var lite nyfiken på om deras eldledningssystem kunde matas från hydrofonen eller om det var strictly periskop :)
Tror du att dom hade utrustning eller kunskap ombord för att nationalitetsbestämma?

Ok, jag har då gjort som du sagt och googlat lite, ljud färdas 5ggr längre i vatten. Om jag inte minns helt fel så kan man höra en lastbilsmotor på 300m avstånd en bra dag uppe på land?

Och nu var det ju inte bara ett öra som lyssnade utan 270 stycken elefantöron och det var inte en lastbil utan en 70m lång ubåt.

Jag förstår faktiskt inte vad du stödjer dig på när du hävdar att Sjöhunden inte HÖRDE den passerande ubåten. Det är lite oklart exakt var den låg men man kan ju gissa att den försökte positionera sig optimalt så under 500m verkar väl rimligt och det ligger inga öar emellan.

Det är ju aningen längre än vad du och jag kan höra en lastbilsmotor upper på land och någonting bättre än JHANs öra måste väl ändå Krupp ha kunnat tillverka?

Kanske får förtydliga att efter Stighults bekräftande att Sjöhunden knappt var bemannad och inte stridsberedd så gäller ju inte diskussionen om den skulle jaga sagda ubåt eller inte, det har jag skrivit ett antal gånger för att inte röra ihop det, den var en passiv lyssnarplattform strategiskt utplacerad.

Nu gällde inte detta 1982 men de flesta uppgifter om ubåtar säger att dom kan lyssna på 15mils avstånd i Östersjön, utomskärs får man väl gissa.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 februari 2017, 13:52

Thule3 Först i början av 1990 talet fick två av våra modernaste ubåtar med särskild långvarig samövning av besättningarna eldtillstånd med sina ubåtsjakt torpeder. Strax därefter upphörde det provokativa kränkningarna .
//Thule
Rör vi inte ihop det lite, 1982 så var ju Sjöhunden en pimpad hydrofonslinga som låg passivt och lyssnade inte aktiv i ubåtsjakt och frågan var om den hörde ubåtar som passerade den på ett par hundra meters avstånd.

Att man använde ubåtar för ubåtsjakt i början av 90-talet tycker jag är intressant för det visar väl på att ubåt är väl lämpad att jaga annan ubåt.
Någongång på 90-talet fick ubåtarna också hydrofoner som kunde upptäcka bottenliggande ubåtar i skärgården läste jag någonstans och det kombinerat med ubåtsjaktstorpeder verkar ganska potent :)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 februari 2017, 13:58

Bjernevik
Jag skulle uppskatta om du inte lägger ord i min mun. Jag har aldrig hävdat att Sjöhunden var en flytande sopstation osv. Till skillnad från dig så är jag inte binär i mina bedömningar - bara för att något inte är världsbäst så behöver det inte vara världssämst.
Var det inte uppenbart att jag tog i ganska ordentligt där :)
Självklart. Verkar det rimligt? Nej. Är det omöjligt? Förmodligen inte.
Kanon :)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 februari 2017, 14:16

Att Sjöhunden inte omnämns i rapportering tycker jag är anmärkningsvärt, går det att fråga Tunander om han har någon åsikt om det?

Den låg och lyssnade NO om Furholmen, se karta nedan.

http://kartor.eniro.se/?c=59.067677,18. ... 061999;geo

Om vi tittar på Tunanders karta så sker ju nästan alla observationer dagtid den 7 Oktober runt omkring den förutom observationerna nere vid Bergholmen.
3.jpg

Skriv svar