JohnT
Jag släpper detta med sjöhundar, med en sista fråga:
Hur många gånger tidigare hade svenska ubåtar i ytläge eller till kajs med bara delar av besättningen jagat ubåtar i innerskärgården?
tips till du som numera har full koll på allt via google, googla lite mer på ljudutbredning i vatten.
Mvh
/John
JohnT,
Du har inte lust att spinna vidare på frågor i mitt sista inlägg?
Jag var lite nyfiken på om deras eldledningssystem kunde matas från hydrofonen eller om det var strictly periskop
Tror du att dom hade utrustning eller kunskap ombord för att nationalitetsbestämma?
Ok, jag har då gjort som du sagt och googlat lite, ljud färdas 5ggr längre i vatten. Om jag inte minns helt fel så kan man höra en lastbilsmotor på 300m avstånd en bra dag uppe på land?
Och nu var det ju inte bara ett öra som lyssnade utan 270 stycken elefantöron och det var inte en lastbil utan en 70m lång ubåt.
Jag förstår faktiskt inte vad du stödjer dig på när du hävdar att Sjöhunden inte HÖRDE den passerande ubåten. Det är lite oklart exakt var den låg men man kan ju gissa att den försökte positionera sig optimalt så under 500m verkar väl rimligt och det ligger inga öar emellan.
Det är ju aningen längre än vad du och jag kan höra en lastbilsmotor upper på land och någonting bättre än JHANs öra måste väl ändå Krupp ha kunnat tillverka?
Kanske får förtydliga att efter Stighults bekräftande att Sjöhunden knappt var bemannad och inte stridsberedd så gäller ju inte diskussionen om den skulle jaga sagda ubåt eller inte, det har jag skrivit ett antal gånger för att inte röra ihop det, den var en passiv lyssnarplattform strategiskt utplacerad.
Nu gällde inte detta 1982 men de flesta uppgifter om ubåtar säger att dom kan lyssna på 15mils avstånd i Östersjön, utomskärs får man väl gissa.