Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
PatLin
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 september 2013, 15:29
Ort: Uppsala

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av PatLin » 25 augusti 2016, 08:55

Jag får uppfattningen i artikeln att källan är nyutgåvan av "Ryska Elitförband". Detta är alltså boken som i sin första upplaga helt saknade källhänvisningar och dessutom innehöll ett antal uppgifter som var väldigt tveksamma. Att författarna dessutom är väldigt sensationslystna gör ju inte saken bättre. Missförstå mig inte, visst kan det vara sant, jag menar bara att man kanske inte ska köpa det rakt av.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 25 augusti 2016, 09:41

Solkungen skrev:Att någon slängt i påsar med dynamitgubbar i vattnet bevisar inte mycket mer än att sovjetunioinen funnits på riktigt.
Fö. förstår åtminstone inte jag hur dn kan hålla en journalist som holmström med en tjänst. Han platsar bättre på expressen.
Det kan visst finnas plats för böcker och artiklar om ryska amfibieförband, bara att i holmströms fall lyser hans agenda bländande starkt igenom.
Det som jag finner roligast med denna historia är att ryska extremt hemliga förband skulle alltså via en moderubåt, sedan via en minubåt kört ända in i Stockholms hamn och gömt trotyl med kyrilliska bokstäver på.

Varför skrev de inte en adress på så att en eventuell upphittare kunde skicka tillbaka dem.

Noterar även att just dessa "bevis" inte tycks ha hemligstämplats eller tappats bort... :milwink:

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 25 augusti 2016, 11:15

Kent skrev:
Solkungen skrev:Att någon slängt i påsar med dynamitgubbar i vattnet bevisar inte mycket mer än att sovjetunioinen funnits på riktigt.
Fö. förstår åtminstone inte jag hur dn kan hålla en journalist som holmström med en tjänst. Han platsar bättre på expressen.
Det kan visst finnas plats för böcker och artiklar om ryska amfibieförband, bara att i holmströms fall lyser hans agenda bländande starkt igenom.
Det som jag finner roligast med denna historia är att ryska extremt hemliga förband skulle alltså via en moderubåt, sedan via en minubåt kört ända in i Stockholms hamn och gömt trotyl med kyrilliska bokstäver på.

Varför skrev de inte en adress på så att en eventuell upphittare kunde skicka tillbaka dem.

Noterar även att just dessa "bevis" inte tycks ha hemligstämplats eller tappats bort... :milwink:
Haha men jag tycker ändå att Domuspåsarna är det bästa. Det är ju ändå en viss operation att ta sig upp ur vattnet, åka till Domus och skaffa påsar och sen förpacka färdigt och sen ner i vattnet igen och placera ut.

Hahahahahahaha. Troligt.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 25 augusti 2016, 11:54

Magnus L skrev:
Kent skrev:
Solkungen skrev:Att någon slängt i påsar med dynamitgubbar i vattnet bevisar inte mycket mer än att sovjetunioinen funnits på riktigt.
Fö. förstår åtminstone inte jag hur dn kan hålla en journalist som holmström med en tjänst. Han platsar bättre på expressen.
Det kan visst finnas plats för böcker och artiklar om ryska amfibieförband, bara att i holmströms fall lyser hans agenda bländande starkt igenom.
Det som jag finner roligast med denna historia är att ryska extremt hemliga förband skulle alltså via en moderubåt, sedan via en minubåt kört ända in i Stockholms hamn och gömt trotyl med kyrilliska bokstäver på.

Varför skrev de inte en adress på så att en eventuell upphittare kunde skicka tillbaka dem.

Noterar även att just dessa "bevis" inte tycks ha hemligstämplats eller tappats bort... :milwink:
Haha men jag tycker ändå att Domuspåsarna är det bästa. Det är ju ändå en viss operation att ta sig upp ur vattnet, åka till Domus och skaffa påsar och sen förpacka färdigt och sen ner i vattnet igen och placera ut.

Hahahahahahaha. Troligt.
:thumbsup:

OCH Åhléns de hann med 2 varuhus innan de dök ner igen!!! vilka specialstyrkor vi har att göra med!!!
PatLin skrev:Jag får uppfattningen i artikeln att källan är nyutgåvan av "Ryska Elitförband". Detta är alltså boken som i sin första upplaga helt saknade källhänvisningar och dessutom innehöll ett antal uppgifter som var väldigt tveksamma. Att författarna dessutom är väldigt sensationslystna gör ju inte saken bättre. Missförstå mig inte, visst kan det vara sant, jag menar bara att man kanske inte ska köpa det rakt av.
Du har helt rätt., nyutgåva av boken via Pennan & Svärdet i detta numret såg jag.

Mikael Holmström har tyvärr blivit en nyttig idiot och citerar nu tomtarna Lars Gyllenhaal & Joakim von Braun i flera artiklar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska- ... -internet/

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 25 augusti 2016, 14:49

Kent skrev:
Magnus L skrev:
Kent skrev:
Solkungen skrev:Att någon slängt i påsar med dynamitgubbar i vattnet bevisar inte mycket mer än att sovjetunioinen funnits på riktigt.
Fö. förstår åtminstone inte jag hur dn kan hålla en journalist som holmström med en tjänst. Han platsar bättre på expressen.
Det kan visst finnas plats för böcker och artiklar om ryska amfibieförband, bara att i holmströms fall lyser hans agenda bländande starkt igenom.
Det som jag finner roligast med denna historia är att ryska extremt hemliga förband skulle alltså via en moderubåt, sedan via en minubåt kört ända in i Stockholms hamn och gömt trotyl med kyrilliska bokstäver på.

Varför skrev de inte en adress på så att en eventuell upphittare kunde skicka tillbaka dem.

Noterar även att just dessa "bevis" inte tycks ha hemligstämplats eller tappats bort... :milwink:
Haha men jag tycker ändå att Domuspåsarna är det bästa. Det är ju ändå en viss operation att ta sig upp ur vattnet, åka till Domus och skaffa påsar och sen förpacka färdigt och sen ner i vattnet igen och placera ut.

Hahahahahahaha. Troligt.
:thumbsup:

OCH Åhléns de hann med 2 varuhus innan de dök ner igen!!! vilka specialstyrkor vi har att göra med!!!
PatLin skrev:Jag får uppfattningen i artikeln att källan är nyutgåvan av "Ryska Elitförband". Detta är alltså boken som i sin första upplaga helt saknade källhänvisningar och dessutom innehöll ett antal uppgifter som var väldigt tveksamma. Att författarna dessutom är väldigt sensationslystna gör ju inte saken bättre. Missförstå mig inte, visst kan det vara sant, jag menar bara att man kanske inte ska köpa det rakt av.
Du har helt rätt., nyutgåva av boken via Pennan & Svärdet i detta numret såg jag.

Mikael Holmström har tyvärr blivit en nyttig idiot och citerar nu tomtarna Lars Gyllenhaal & Joakim von Braun i flera artiklar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska- ... -internet/
Men vänta. Det kan ju ha varit 2 st olika operationer. En gång gick dom på Domus och en gång på Åhléns. Men varför? Hade ett av ställena slut påsar? Eller hade man märkt att den första varianten inte höll måttet sen tidigare. Nåväl, men inse stressen att behöva improvisera om det var slut. Man har planerat i månader för en domuskasse. Och så måste man besöka Åhléns istället. Hade ju varit jobbigt att misslyckas med "operation plastpåse". Detta kan ju vara ett bevis på spetznas avancerade långt gångna uppdragstaktik som premierar egna initiativ vid plastpåsefadäser. Intressant! :D :D :D :lol:

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Niklas71 » 25 augusti 2016, 17:38

Nu tycker jag tråden har antagit en tråkig riktning med förlöjligande av sprängämnesfynden.

Jag tror snarare att
-sprängämnet smugglades från Sovjet till Sverige via lastbil eller båt till kontaktperson
-kontaktpersonen fördelade mängderna utifrån sina instruktioner
-sedan packade han/hon blocken i oskyldiga emballage för att lätt kunna transportera dem. Shoppingkassar är mindre iögonfallande än kartonger med kyrilliska bokstäver.
-kassarna placerades ut på överenskomna platser för att kunna användas av dykare vid behov. Det är lättare för dykare att inte behöva transportera kilovis med sprängämnen samtidigt som de kånkar på egen utrustning.

Detta tycker jag inte är så långsökt med tanke på tidigare nämnda vapengömmor som hittats i andra länder.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 augusti 2016, 18:18

Men vad i hela helskotta 8O

Det ligger 3 x 20kg trotyl av under 80-talet svåråtkomlig sovjetiskt fabrikat som förpackats i svenska plastkassar och intill brofästen.

Glasklara mål under ett sent skylningsläge och med den brittiska rapporten om sovjetiska vapengömmor under kalla kriget som det skrevs om häromdagen.

Skulle vara kul att veta hur ni lyckas få detta till ingenting?

Jag får nu intrycket att den troligaste kandidaten till detta enligt tråden var någon skojfrisk svensk kille, kanske lite småpackad :)

Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 augusti 2016, 18:34

Detta visar väl snarare hur skitdåligt det gått för oss om det blivit krig :)

PatLin
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 september 2013, 15:29
Ort: Uppsala

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av PatLin » 25 augusti 2016, 21:12

JHAN skrev:Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?
Spricker vet väl inte om det gör. Källhänvisningar saknas troligen, källan till artikeln är nämligen utgåva 2 av "Ryska Elitförband". Utgåva 1 saknade helt källhänvisningar och mycket av det som stod i den krävdes inte särkilt mycket för att förstå att det var rent påhitt. Nu har väl ingen här sett utgåva 2 än, kanske finns det källhänvisningar som kan kontrolleras, då kommer saken i ett annat ljus. Fram tills dess ställer jag mig mycket tveksam till allt som har med den boken och de författarna att göra.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 26 augusti 2016, 00:36

JHAN skrev:Men vad i hela helskotta 8O

Det ligger 3 x 20kg trotyl av under 80-talet svåråtkomlig sovjetiskt fabrikat som förpackats i svenska plastkassar och intill brofästen.

Glasklara mål under ett sent skylningsläge och med den brittiska rapporten om sovjetiska vapengömmor under kalla kriget som det skrevs om häromdagen.

Skulle vara kul att veta hur ni lyckas få detta till ingenting?

Jag får nu intrycket att den troligaste kandidaten till detta enligt tråden var någon skojfrisk svensk kille, kanske lite småpackad :)

Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?
För det första nämns det bara att 8-12 kg hittades totalt. Summan är mindre viktig men platserna det hittades är extremt dåligt valda för att senare hämtas av sabotörer.
Och sovjetiska vapengömmor, är inte det mest en myt, har de verkligen hittat några? Man kan tänka sig enstaka sändningar till typ röda arme fraktionen och liknande. Men att själva lagra upp vapen för att användas vid invasion verkar omständigt och politiskt farligt. Göms de i hus eller bebyggd miljö tappar man lätt kontrollen över dem vid bränder, vägbyggen eller tom ägarbyten. I skogen då? Tveksamt om det är en bättre idé, de ska vara drivna agenter för att hitta undanskymda platser som lätt går att hitta igen. De bör grävas ner men minsta spår på ytan kan avslöja för skogsvandraren att något ovanligt skett där. Och risken finns alltid att säkerhetspolisen fått korn på nedgrävarna utan att ge sig till känna. De kan sen tömma lagret eller låta det vara och fortsätta hålla koll.
Men knappast bättre att mer eller mindre lägga dem öppet i vattnet vid lidingö.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 756
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Urban » 26 augusti 2016, 02:05

Det var en ryss vid namn Vasili Mitrokhin som tog med sig 33 lådor med hemligt material när han hoppade av 1992. Där beskrevs det tydligen ett antal vapengömmor samt olika spioner och operationer med mera. 19 lådor har avhemligats och finns i Churchill College i Cambridge tillgängliga för allmänheten. De finns även tillgängliga on-line http://digitalarchive.wilsoncenter.org/ ... -archive/2

http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/f ... ommor.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitrochinarkivet

Det står mer på den engelska versionen om sabotage-planer och vapengömmor https://en.wikipedia.org/wiki/Mitrokhin ... n_the_West

Så jag skulle vilja påstå att sovjetiska vapengömmor definitivt funnits men om det innefattat att sänka ner sprängämnen i en kasse låter lite amatörmässigt. Däremot så kan nog man lagra C-4/Semtex eller den ryska motsvarigheten ett bra tag under vatten då militära sprängämnen inte löses upp så lätt.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 26 augusti 2016, 02:33

För att vara en företeelse som påstås ha förekommit i stort antal i olika västländer står det väldigt minimalt wiki-artikeln. De hittade något i schweiz men jag hittar ingen mer info om det. Tror det ligger en hund begraven i berättelsen.
Nu var ju mitroschin underrättelseagent så han hade säkert mycket intressant att berätta, men svårt att berätta mycket mer om något som haft mycket begränsad omfattning?
Finns det ens register på vad som fanns i den schweiziska gömman, finns det fler som hittats?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 augusti 2016, 08:46

Ja, vi vet ju inte om artikeln är kredibel, den har väl en ok poster-boy i Holmström men lite källor skulle inte skada :)

Missar ni inte lite poängen, en vapengömma med kalashnikov eller märkt sprängmedel, militärt bruk och användning.

Hur bör man förändra en kalashikov i en vapengömma så att det inte går att spåra till sovjet tycker ni?

All material är ju märkt, tex. brukar man ju kunna nationalitetsbestämma misslyckade attacker som dödat civila efter delar med märkning på.

Det har väl även hittats dyktuber, radioantenn och ryska konservburkar, skulle allt vara utplacerat inklusive plastpåsar med sprängmedel invid brofästen i en psyopsoperstion?

- varför inte lägga dom på ett lite lättare ställe att hitta?
( efter detta fynd sökte man av alla brofästen i sverige?)

Vapengömmorna, dom fanns väl?
Blir det inte lite dubbelstandard igen, vi diskuterar ju ett omfattande nätverk av natospioner, natoförberedelser och hemliga baser under våra kajer- vilket jag tror på, men samtidigt blir en sovjetisk motsvarighet helt orimlig.

Hade vi hittat ett vapenlager med M16 i ett hemligt rum under musköbasen, inte fanken hade vi skyllt på Sovjet och psyops :D

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 26 augusti 2016, 09:42

JHAN skrev:Ja, vi vet ju inte om artikeln är kredibel, den har väl en ok poster-boy i Holmström men lite källor skulle inte skada :)

Missar ni inte lite poängen, en vapengömma med kalashnikov eller märkt sprängmedel, militärt bruk och användning.

Hur bör man förändra en kalashikov i en vapengömma så att det inte går att spåra till sovjet tycker ni?

All material är ju märkt, tex. brukar man ju kunna nationalitetsbestämma misslyckade attacker som dödat civila efter delar med märkning på.

Det har väl även hittats dyktuber, radioantenn och ryska konservburkar, skulle allt vara utplacerat inklusive plastpåsar med sprängmedel invid brofästen i en psyopsoperstion?

Blir det inte lite dubbelstandard igen, vi diskuterar ju ett omfattande nätverk av natospioner, natoförberedelser och hemliga baser under våra kajer- vilket jag tror på, men samtidigt blir en sovjetisk motsvarighet helt orimlig.

Hade vi hittat ett vapenlager med M16 i ett hemligt rum under musköbasen, inte fanken hade vi skyllt på Sovjet och psyops :D
Eftersom kalasjnikov är världens vanligaste vapen så är det inte direkt något som pekar på ryssen.

Jag har själv funnit ryska konservburkar och en "lunga" så jag vet att de var här.

Jag tror säkert att de placerat ut vapengömmor i väst precis som NATO har gjort men jag tror INTE att de gick med minibåt in i Stockholm och placerade trotyl i Domus och Åhlens påsar vid brofästen och det är det som tomtarna Lars Gyllenhaal & Joakim von Braun verkar vilja få det till.

Alla artiklar i från dessa två saknar viktiga källor och det spekuleras helt vilt men de vill få det att framstå som att de VET allt för att sälja sina böcker och för att få vara med i tidningar och TV och uttala sig som "experter" vilket de bevisligen inte är.

Dubbelstandard är faktiskt skitsnack, NATO fick vara här med vårt goda minne, ryssen fick gömma sig så enkelt är det.

NATO hade ju t.o.m personal som satt med svenska marinen i ett bergrum i Munkedal exakt under den tid som bland annat USS George Washington (SSBN-598) fanns i våra svenska vatten här på västkusten.

Att ryssarna skulle vara så dåliga soldater/ubåtsmän att de skulle bete sig som vissa här hävdar är skrattretande. Ubåtar som visar upp sig med hela tornen uppe vill bli sedda så enkelt är det.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 26 augusti 2016, 12:25

JHAN skrev:Ja, vi vet ju inte om artikeln är kredibel, den har väl en ok poster-boy i Holmström men lite källor skulle inte skada :)

Missar ni inte lite poängen, en vapengömma med kalashnikov eller märkt sprängmedel, militärt bruk och användning.

Hur bör man förändra en kalashikov i en vapengömma så att det inte går att spåra till sovjet tycker ni?

All material är ju märkt, tex. brukar man ju kunna nationalitetsbestämma misslyckade attacker som dödat civila efter delar med märkning på.

Det har väl även hittats dyktuber, radioantenn och ryska konservburkar, skulle allt vara utplacerat inklusive plastpåsar med sprängmedel invid brofästen i en psyopsoperstion?

- varför inte lägga dom på ett lite lättare ställe att hitta?
( efter detta fynd sökte man av alla brofästen i sverige?)

Vapengömmorna, dom fanns väl?
Blir det inte lite dubbelstandard igen, vi diskuterar ju ett omfattande nätverk av natospioner, natoförberedelser och hemliga baser under våra kajer- vilket jag tror på, men samtidigt blir en sovjetisk motsvarighet helt orimlig.

Hade vi hittat ett vapenlager med M16 i ett hemligt rum under musköbasen, inte fanken hade vi skyllt på Sovjet och psyops :D
Kan och vill bara svara för mig, och tillhör definitivt inte tunanders fan club..
Min tes är att det mesta som rapporterats om sovjetiska intrång är överdrivet. Folk ser saker som de misstolkar och misstolkningarna har utnyttjats hårt av både marinen, politiker och andra tyckare.
Saker flyter omkring i vatten och hamnar efter tid på väldigt konstiga ställen. Ubåtar lär kört helt öppet fast en sovjetisk ubåt har alla skäl i världen att hålla sig så gömda som det går. Men det underligaste är att det ännu saknas vattenfasta bevis för att sovjet smög omkring i skärgården, inte enda bevis på det har offentliggjorts.
Sedan håller jag det inte för otänkbart att sovjetmänniskor någon gång i lönndom varit i land i sverige, med flit eller i ett tillfälligt nödläge. Sverige och sovjet var två länder med ungefär lika mycket kust på var sida om ett mindre hav. Men jag ser inte den storskaliga underrättelse/sabotageoperationen i vad vi fått veta fram tills nu.

Skriv svar