Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Thule3
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 17 augusti 2016, 10:42

Då är det precis som jag misstänkt , det beror på VEM som skriver , inte vad det innehåller : OK, då är det uppfattat //Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 17 augusti 2016, 14:37

Thule3 skrev: Det skall idag finnas bevis för att Olof Palme värvades av Kgb . Anatoly Golitsyn som var stationerad i Finland, samt uppgifter från Kgb:s arkiv identifierar O. Palme som en värvad agent 1962, tillsammans med ett antal andra i den svenska statsråds beredningen. Major Vasilij Mitrochin som arbetade som arkivarie på Kgb:s arkiv har också bekräftat uppgifterna.
//Thule
Ja jäklart vad intressant att få nysta i detta svammel, ha ha ha.
Thule3 skrev:En officer på stabsfartyget Visborg och tillika den som förde loggbokunder Hårsfjärden incidenten intygar att O. Palme gav order till Fm att man fick inte skada någon främmande ubåt . Dåvarande chefen för kustflottan var ombord och framförde ordern personligen .
Man skulle eventuellt ramma en främmande ubåt, och kalla det för en olycka eller olyckshändelse.
Orden att släppa den sovjetiska ubåten i Hårfjärden av Olof Palme gick via B. Stefensson
Palme tog beslutet före den 7:e Oktober, efter ett besök hos Gru generalen Milstein.
//Thule
Finns ju flera helt idiotiska påståenden i detta stycke så det borde ringa en massa klockor för alla, precis alla som läser det.
Thule3 skrev:Om det nu är så att uppgifterna är riktiga, så måste man ju ställa sig frågan , vilken roll har Tunander, Mossberg , egentligen haft ?
Och hur kom påståendet om Nato ubåtar överhuvudtaget upp, och varför driver man den tesen än idag ?
Och vilken roll har media haft i det hela?

Jag rotar vidare i det här .
//Thule
Helt sanslöst skrivet, helt sanslöst.

Lägg ner nu.

SimonB
Medlem

Inlägg av SimonB » 17 augusti 2016, 14:46

Thule3 skrev:Du har nog inte förstått mitt inlägg Simon B, jag menar att uppgifterna och källan till dem måste kollas .
Thule3 skrev:Jag bestämde mig för länge sedan att vill någon ha källa , så leta själv, eftersom mycket av det vi diskuterar bygger på
Tunanders anonyma källor och påståenden. Och jag tar mig friheten att agera likadant.
Så du tycker att vi ska kolla källan, men du anger inte källan. Din jämförelse med Tunander är direkt falsk. När han citerar öppna källor så säger han vart man kan hitta informationen. Mycket annorlunda från dina val att ej uppge vilka öppna källor du citerar. Ditt påstående är falskt och missledande.
Detta är annorlunda när du och Tunander väljer att ej uppge hemliga källor. Det är en annan och rimligare femma. Men om du systematiskt väljer att ej uppge vilka öppna källor du citerar så är det ett medvetet val att försvåra källkritik. Det är svårt att se dig som en seriös och ärlig diskussionspartner givet dessa fakta. Jag upprepar: det vi ber om är inte särskilt mycket begärt. Givet anklagelserna att du systematiskt felciterar dina källor så ser dessa försök att försvåra källkritik mycket illa och misstänksamma ut. Tänk dig om Tunander, som några här verkar misstro, valde att ej ange sina öppna källor. Hur illa skulle det agerandet lukta?
Det hela är väldigt enkelt. Vi ber att den simplaste regeln i intellektuella diskussioner följs. Ditt försvar av sådana regelbrott ger jag inte mycket för.

Som sagt: jag hatar att detta handlar om personer hellre än ämnet. Men jag känner mig tvingad. :(

Edit: Jag skulle be om källhänvisningar även om du inte anklagats för felcitering, jag hoppas det är uppenbart. Det fungerar som en försvårande omständighet.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 17 augusti 2016, 16:05

Thule3 skrev:Det skall idag finnas bevis för att Olof Palme värvades av Kgb . Anatoly Golitsyn som var stationerad i Finland, samt uppgifter från Kgb:s arkiv identifierar O. Palme som en värvad agent 1962, tillsammans med ett antal andra i den svenska statsråds beredningen. Major Vasilij Mitrochin som arbetade som arkivarie på Kgb:s arkiv har också bekräftat uppgifterna.

En officer på stabsfartyget Visborg och tillika den som förde loggbokunder Hårsfjärden incidenten intygar att O. Palme gav order till Fm att man fick inte skada någon främmande ubåt . Dåvarande chefen för kustflottan var ombord och framförde ordern personligen .
Man skulle eventuellt ramma en främmande ubåt, och kalla det för en olycka eller olyckshändelse.
Orden att släppa den sovjetiska ubåten i Hårfjärden av Olof Palme gick via B. Stefensson
Palme tog beslutet före den 7:e Oktober, efter ett besök hos Gru generalen Milstein.

Om det nu är så att uppgifterna är riktiga, så måste man ju ställa sig frågan , vilken roll har Tunander, Mossberg , egentligen haft ?
Och hur kom påståendet om Nato ubåtar överhuvudtaget upp, och varför driver man den tesen än idag ?
Och vilken roll har media haft i det hela?

Jag rotar vidare i det här .
//Thule
Thule,.. om du byter ut ordet "skall" mot "enligt uppgift" eller "det finns rykten" så håller din argumentering. Jag förstår dock din poäng i din argumentering,.. att alla inte hålls till samma standard. Men är det värt att lägga tid på,.. bör vi inte fokusera på målet,..dvs att finna svar?

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 17 augusti 2016, 18:33

Det är i vilket fall den förre officeren på HMS Visborgs uppgifter som är av intresse. Och han är dessutom inte anonym //Thule

http://hagenbo.blogspot.se/2016/02/om-o ... nlagg.html

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 17 augusti 2016, 19:30

Pierre Hanell skrev:Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. Och jag kan intyga att Palme gav order till hela försvaret om att vi inte fick skada eller stoppa främmande föremål.
Pierre som Thule hänvisar till var alltså den som förde loggbok men han VET att det var Palme som gav ordern. Ringde Stefenson till Pierre och sa "Palme sa till mig att...."?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 17 augusti 2016, 19:53

Vänta nu denna pierre hanel i kommentarsfältet :)

Vad i hela helskotta är detta du har snubblat över thule, det här får vi nog nysta lite i, vem han är tex.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 17 augusti 2016, 20:02

JHAN skrev:Vänta nu denna pierre hanel i kommentarsfältet :)

Vad i hela helskotta är detta du har snubblat över thule, det här får vi nog nysta lite i, vem han är tex.
Det är väl egentligen helt ointressant, han är ju utsatt för lögner, hörsägen och har garanterat ingen förstahandsinformation om Palme. Men att spåra svamlet om att Palme skulle legat bakom kan han ju vara behjälplig med.

Smidigt för de som släppte västubåtar att kunna skylla på Palme...

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 17 augusti 2016, 20:24

Ett inlägg på http://hagenbo.blogspot.se/2016/02/om-o ... nlagg.html
som kommentar till David Fredin blogg .från 23/2 2016

Hela kommentaren

"Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. Och jag kan intyga att Palme gav order till hela försvaret om att vi inte fick skada eller stoppa främmande föremål. Dåvarande chef för kustflottan var ombord på samma fartyg som jag själv och kom fram till mig personligen efter att han framfört Olof Palmes order. Inget av detta som jag nu säger får antecknas i loggboken. Där efter ger han en personlig order till rorsman att om ubåten ev. Skulle gå i utlägg skulle vi försöka rammade den och kalla detta för en olyckshändelse. Vidare kan jag avslöja att vi såg ubåtar och deras minifarkoster vid flera tillfällen. Men var förbjudna att beskjuta dessa. Vi var tvungna att släpp förbi dem. Allt tal om fångstnät mellan öar som pressen påstod fanns. Var bara bluff allt ihop. Vi hade enbart elektomagnetiska vajrar som registrerade när undervattens farkoster passerade. Inget av det som media förmedlade var sant."

Glöm inte bort att Palme inte tillträtt som Statsminister vid tidpunkten. :roll:

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 17 augusti 2016, 20:29

Magnus L skrev:

Det är väl egentligen helt ointressant, han är ju utsatt för lögner, hörsägen och har garanterat ingen förstahandsinformation om Palme. Men att spåra svamlet om att Palme skulle legat bakom kan han ju vara behjälplig med.

Smidigt för de som släppte västubåtar att kunna skylla på Palme...
Jag tycker det är roligt hur samma händelse tolkas på två helt olika sätt utan att någoon har några som helst fakta för sin respektive ståndpunkt.

Palme var landsförrädare för han släppte ut en sovjetisk ubåt
respektive
Stefenson var landsförrädare för han släppte ut en västerländs ubåt.

Att Palme och Stefenson räddade sverige ur en extremt svår situation -
som om det var Sovjet kunde riskera att de dementa sovjetiska ledarna hitta på något totalt vansinningt.
Som om det var NATO så skulle det i värsta fall fått Sverige att närma sig Sovjetunionen.

OM Sverige hade sänkt en ubåt, hitta på något som långsiktigt skulle kunna vara till Sveriges och Europas gagn?

Svenska skattebetalare betalade någon miljard extra till försvaret, och muren föll tioär senare,
Ungefär när Svenska flottan hade lärt sig jaga ubåtar inomskärs.

Jag är ganska nöjd med att vi inte tog livet av folk, ens om man hade "lyckats" med det,
och hade sanningen att man inte skyddade svenskt territorium om det skulle kosta liv kommit ut så skulle neutralitetspolitiken visat att den inte funkade.

Mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 17 augusti 2016, 20:34

Stighult skrev:
Glöm inte bort att Palme inte tillträtt som Statsminister vid tidpunkten. :roll:
I ÖB's dagbok står det hur Ulf Adelsson, som varken var i den nya eller gamla regeringen hetsade ÖB att döda.
Adolfsson var bara moderat partiledare och riksdagsman, han skulle inte haft NÅGONTING att säga till om.

Palme hade i alla fall vunnit ett val och var det tillträdande statsministern.

Men en teori som jag har hört är att Stefenson gjorde som han trodde att den tillträdande regeringen ville att frågan skulle lösas oblodigt.
(men det ryktet är ju inte mer värt en något annat rykte som har cirkulerat i sjöofficerskretsar)

Mvh
/John

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 17 augusti 2016, 20:39

Bra skrivet johnT

Du vet väl vid det här laget att jag hugger på det mesta MagnusL...

Det som är intressant är att det är en kommentar till en icke välbesökt blogg, finns liksom liten anledning till psyops där tänkte jag.

Vi har tydligen klarat ut att Palme inte tillträtt, vem var statslinister?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 17 augusti 2016, 20:45

Fälldin var statsminister till 8 oktober -82. Antar dock att han avgick vid valförlusten och direkt av talmannen blivit ombedd att leda en expeditionsministär tills palme skulle tillträda vid den riksdagens öppnande. Expeditionsministärer gör så lite väsen av sig som möjligt och är nog rätt öppna för intryck från den kommande riksdagsmajoriteten.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 17 augusti 2016, 20:54

JHAN skrev: Det som är intressant är att det är en kommentar till en icke välbesökt blogg, finns liksom liten anledning till psyops där tänkte jag.
Har ingen egentlig åsikt om bloggen. Har inte läst mer än länken jag la upp. Men en del andra har.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsva ... de-larare/

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 17 augusti 2016, 21:05

Ja vi kanske har seglat iväg lite väl långt här men det är ju alltid viktigt att hålla koll på khazarmaffian...

Var mest det att kommentaren verkade spontan utan ett egentligt syfte och att den innehöll minst sagt sensationella uppgifter, blir ju såklart svårt att följa upp om han verkligen var på Visborg men ett intressant spår.

Skriv svar