Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Knmc
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Knmc » 30 juli 2016, 11:18

JHAN skrev: Frågar mig återigen varför signalspaning inte har några indikationer på sovjetiska farkoster?
Återigen, signalspaning är något av det mest hemligstämplade som finns, Organisationer, utrustning och metoder. Och dessutom lång tid jämför hur Enigma/Ultra hölls hemlig.

Att erkänna indikationer skulle kunna röja metoder och utrustning för lång tid in i framtiden...

Det andra alternativet är att Sovjet höll på med en hemlig operation ;) under radiotystnad...

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 30 juli 2016, 12:44

Knmc skrev:
JHAN skrev: Frågar mig återigen varför signalspaning inte har några indikationer på sovjetiska farkoster?
Återigen, signalspaning är något av det mest hemligstämplade som finns, Organisationer, utrustning och metoder. Och dessutom lång tid jämför hur Enigma/Ultra hölls hemlig.

Att erkänna indikationer skulle kunna röja metoder och utrustning för lång tid in i framtiden...

Det andra alternativet är att Sovjet höll på med en hemlig operation ;) under radiotystnad...
Jo men då borde vi väl inte känna till västtyskarna för det var ju signalspaningen som pingade dom?

Och vid minst två tillfällen har någon kommunicerat ut från inringningen, efter den 5 oktober insatsen och innan Mälsten.

Jag tror inte för en sekund att detta var en västtysk insats utan andra inblandade men det spritzlas rikligt med information om västtysk extra allt och det är knäpptyst om de andra aktörerna.
Det finns väl en 3-4 omnämnanden om västtyskland och exakt inget om någon annan i den information vi har.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 30 juli 2016, 12:50

Thule,

Fast har man inte lyckats mörka något?

Om det nu var antingen sovjet eller nato så har denna information filtrerats bort i något led.

Utan att impikera någon, vi kan ju gissa att Tunander postat allt som pekar mot nato och militären velat posta allt som pekade mot sovjet - var finns denna information?

Allt vi har är ju ett antal omnämnanden om västtyskland, som om det på något sätt skulle vara mindre explosivt?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 30 juli 2016, 13:04

Jag svarar på vad jag tror om min retoriska fråga,

Man har utelämnat signalspaningen i rapporteringen förutom den västyska, varför det skulle vara mindre känsligt förstår jag inte.

Eftersom jag gissar att det fanns sovjetiska farkoster så blir frågan - varför mörka bevis på sovjetisk inblandning?

Om vi går på Tunanders linje, varför mörka Usa och brittiska ubåtar men spritzla friskt med västtysk inblandning - också oklart.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 30 juli 2016, 13:59

Beträffande signalspaningen , så hade man koll på Sovjetiska enheter som skuggade det amerikanska fartygen 14 dagar innan Hårfjärden incidenten.

Egentligen så är uppgifterna att massor av information mörkad lite fel. Vi vet inte vilken information som fanns, funnits, eller finns.
Eftersom vi inte kan precisera eller lägga fram egna faktiska bevis. Vi drar slutsatser och gör bedömningar utifrån vad vi vet, men hur mycket vet vi EGENTLIGEN?

Däremot så är det motsägelsefullt så det visslar om det" att flera utredningar kommit fram till att
1 Det var Ryssarna
2 Det går inte att säga vem det var
3 Det var ryssarna kanske, men det går inte att föra i bevis
4 Det var Nato, och ryssarna ,men det håller vi käft om
5 det var Nato , men vi kan inte gå ut med det
6 Tunanders version , det var Nato, och så Nato, och så Nato

Samtidigt så har en av det högsta officerarna inom, militära underättelse tjänsten , en före detta Öb, samt flera andra marin officerare
gett sin syn på saken, och lämnat den del av redogörelse som är möjlig för dem i nuläget, utan att bryta mot lag och tystnadsplikt.

Och det sistnämnda gör att forskare" likt Tunander kan sitta och påstå saker och använda anonyma källor och
vilda spekulationer i det oändliga, för det går inte att motbevisa något så länge vi inte har hela bilden.

Men jag anser att den kader" som påstår att det var Nato ubåtar, och alla det olika typer som Tunander/Fritiofsson Mossberg falangen" hänvisar till
skall bevisa den tesen. För med deras sätt att resonera kan jag ju fortsättningsvis säga om varenda djävla bild, uppgift foto m.m.
det där är fejk, det kan vi inte lita på, tror du ryssarna lägger ut uppgifter kring hemliga operationer.

Palme vek sig för ryssen efter 83, det blev för hett" samt att Natosamarbetet måste fortsätta i lugn och ro.
allt annat är rent djävla svammel enligt min åsikt.

Jag skrev 2006 att vårt samarbete med Nato var mycket tajt, fick massor av ifrågasättande kommentarer. Jag var helöt på det klara att det säkerligen varit många Nato ubåtar i Svenska vatten, och tror så fortfarande. Men såom jag skrev då så skriver jag nu, det var inga intrång, det var här med vår regerings goda vilja. Kolla bakåt i trådarna. Men kränkningarna och den eventuella skade görelse som skett var av Sovjet / Rysk ursprung.
Resten är bara ett spel för galleriet för att politiker i alla läger skall slippa stå till svars.
2011 kom Mikael Holmström med sin bok " den dolda alliansen" och se på fan, det var som jag sagt fem år tidigare.

Jag har skrivit och frågat företrädare för vår regering, varför åkte Pierre Scori gatlopp mellan Moskva och Stockholm under dessa år.
Vem Fan jobbade egentligen Sverker Åström för ?
Och var kom pengarna till den enorma Eu kampanj som med jättefoton på Ingvar Carlsson och Mona Sahlin sattes upp kring Stockholm.
Var det partiet som betalade ? Varför vände Ingvar över en natt när det gällde Eu inträdet ?
Varför var alla frånvarande under natten då Palme likviderades?

Jag är övertygad att allt detta hänger samman, men man har slutit leden , och satt blixtlås på käften.
Därför vill nu företrädare från Fm att allt som idag är hemligt kring uv kränkningarna skall släppas fritt, för det känner sig nog mer än kränkta.
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 30 juli 2016, 16:55

En av anledningarna kan vara att det underrättelse material man fick in delades med just Usa och andra västländer. Och vi får inte lämna ut vad som helst till offentlighetens ljus. För eftersom vi haft ett omfattande samarbete på så gott som alla plan, så gäller det nog även underättelse materialet, och metoder för inhämtning /användning. Amerikaner och britter behövde inte göra några skenmanövrar" för att få oss närmare Nato, vi var redan så nära som det var möjligt. Och om vi skall tro på Weinberger , bl.a vilken Ola F har inplicerat ett antal gånger, då måste väl även hans påstående
att svensk regering var informerad, och inga konfrontationer inträffade vid dessa sk. övningar. Skulle Usa gå med på att vi med vapenmakt sänkte eller skadade en av deras ubåtar , när det var uppgjort på förhand att det skulle komma. dessutom atomdriven, med allt vad det innebär i händelse av en sänkning/skada . Skulle Stefensson själv suttit och vetat om detta, men valt att knipa och hoppats att sjunbomberna missar nog, och minlinjen är så taskig så det är nog ingen fara " Tunander är inplanterad av den röda maffian, för att rentvå dem från dubbelspelet. Och för att göra det hela än mer trovärdigt så drog man utredningarna i repris några gånger, to.m blandade in rymdforskare m.m. Det är så befängt så jag finner inte ord egentligen.
Man har gjort allt man kunnat för att förvirra svenska folket, och det har man lyckats bra med .

Och om nu denne Tunander sitter med svarte petter" på handen och har suttit med dem i flera år, varför lägger han då inte fram konkreta bevis
för sina påståenden? Han säger ju även att U-137 navigerade fel, och att Usa själva stod bakom attacken mot World trade center, och att Breivijk hade uppbackning av Israel . Jo Ola F , man tar sig för pannan"
//Thule

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 30 juli 2016, 19:28

Thule3 skrev:och att Usa själva stod bakom attacken mot World trade center
Var påstår Tunander detta? Källa?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 30 juli 2016, 22:30

Gerrgul skrev:
Det här hör ihop med Horsfjärden 1982 eftersom det ger bakgrund angående författaren Ola Tunander.

Gerrgul, Här.

"TUNANDER, Ola. Swedish peace research scholar: the official story about 9/11 is a huge deception manufactured to extend US imperial control at home and abroad"

https://sites.google.com/site/expertsusdid911/tunander

B.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 31 juli 2016, 00:48

Bergman skrev:
Gerrgul skrev:
Det här hör ihop med Horsfjärden 1982 eftersom det ger bakgrund angående författaren Ola Tunander.

Gerrgul, Här.

"TUNANDER, Ola. Swedish peace research scholar: the official story about 9/11 is a huge deception manufactured to extend US imperial control at home and abroad"

https://sites.google.com/site/expertsusdid911/tunander

B.
Ja Tunander redogör ju här för vad andra har sagt och sammanfattar.

Bakgrunden, att man ofta stött islamistiska galningar i eget syfte, stämmer ju det vet vi ju.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 31 juli 2016, 05:03

Om vi leker med tanken att en amerikansk atom ubåt blev skadad i Hårsfjärden .
Risken för radioaktivt läckage är uppenbar . Vad hände sedan?
Informerade man då Stefensson , och man stannade en stund för att reparera evntuella skador (knackningar) ?
Att man riskerade att få fler sjunkbomber över sig var inget problem, man tog sig tid att mecka" i alla fall.
När ubåten var provisoriskt reparerad, för det bör den ju ha varit eftersom den efterlämnnat några stålplåtar på botten enligt Tunander, som kan ha kommit från ubåten skrov , så gav Stefensson klartecken att man fick löpa ? Man gick så hela vägen från Hårsfjärden med en skadad atom ubåt, som tappat delar av sitt skrov till Öresund, där man också fick fri lejd . Ingen myndighet på Svensk eller Dansk sida, var informerad att en atomdriven ubåt var skadad och det fanns risk för kontaminering av radioaktivitet i Östersjön ? Man hade även skickat ner dykare , som konstaterat att det var en skadad miniubåt på botten av Hårsfjärden ? Dykaren hade även slagit en tamp på ubåten, och det bör väl då rimligen vara för att bogsera den från platsen ? Ett fyrtiotal värnpliktiga och befäl från röjdykar organistionen deltog, men det var endast en som visste om att det var en skadad atomdriven miniubåt, och den dykaren fick respass" till annan ort efter att han skrivit på ett papper att hålla tyst. Personen som bad honom skriva under handlingen bör rimligen också vara informerad ? Vem var den personen? Var han i maskopi med Stefensson, eller agerade han självständigt ?
Och vad gjorde han med handlingen som dykare skrivit under ? Gav han den till Stefensson ?
Det är ingen liten sak som läggs till skuld för denne Stefensson ? Vad var motivet till att han var villig att åtaga sig ett sådan riskfullt agerande?
Och hur kommunicerade Stefensson med besättningen på ubåten ? Och inte minst, hur fick han denna operation att hålla tätt?
Varför användes inte tankfartyget Mormacsky , som enligt Tunander var depåfartyg för NR1 , varför bogsera bort henne?
Tankfartyget kunde hämta upp på internationellt vatten , men man valde istället att bogsera sig hela vägen ut genom Öresund, förefaller helt ologiskt med en skadad atomubåt, som dessutom kan ha skrov skador ? Varför lämnades dessa delar av skrovet kvar på svenskt vatten, risken för identifikation av delarna torde ju vara uppenbar ? Och var det behäftade med radioaktivitet efter skadan?

( Det första spåren som uppäcktes i Hårsfjärden vid Djupviken var i anslutning till FOA:s anläggningar)
(Området innehöll mycket sjunktimmer, och ett stort antal sänkta oljefat, samt två sänkat motorbåtar)
(Den ryska radiotrafiken ökade markant under tiden för Hårsfjärden händelserna)

En månad senare 6:e November upprepas mönstret, på norra Mysingen" samtidigt som röjdykare fortfarande är aktiva efter Oktober månads
händelse i Hårsfjärden.
//Thule

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 31 juli 2016, 08:17

Magnus L skrev:https://sites.google.com/site/expertsusdid911/tunander

B.

Ja Tunander redogör ju här för vad andra har sagt och sammanfattar.
Korrekt! Det går inte att hitta de stolliga påståenden han tillvitas.
Magnus L skrev:Bakgrunden, att man ofta stött islamistiska galningar i eget syfte, stämmer ju det vet vi ju.
Absolut! I det sammanhanget ska man inte glömma hur CIA under 80-talet utbildade terrorister, men det är nu OT.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 31 juli 2016, 08:27

Här är artikeln jag skrev om tidigare JHAN, kapitel 6 finns uppgiften om en Sovjetisk bandgående Argus" Läs gärna alla 21 kapitel .//Thule

http://www.nr-1-book.com/Chapter5.html

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 31 juli 2016, 11:03

Leif GW Perssons tre grundregler för sökmotoroptimering

1. Gilla läget

2. Krångla inte till det i onödan

3. Hata slumpen

8-)

http://www.noga.se/leif-gw-perssons-tre ... optimering

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 31 juli 2016, 12:15

Hej Thule,

Mycket intressant information det är kul att du tar dig tid med långa inlägg och länkar, det är lätt att följa. Finns det någon chans att vi kan tona ned personpåhoppen lite :)

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 31 juli 2016, 14:45

Om jag gjort mig skyldig till några person på hopp så ber jag om ursäkt, men jag ber inte om ursäkt för att jag anser att Tunander svamlar.
Eller att jag tror att den svenska regeringen föhandlade med ryssarna bakom lykta dörrar "
Jag vill se bevis på alla påståenden som kommer från Tunander Fritiofsson m.fl svårare än så är det inte , eftersom det påstår att bilder uppgifter m.m. är osanna. Då skall det kunna styrka det anser jag.
Vänligen Thule

Skriv svar