Beträffande signalspaningen , så hade man koll på Sovjetiska enheter som skuggade det amerikanska fartygen 14 dagar innan Hårfjärden incidenten.
Egentligen så är uppgifterna att massor av information mörkad lite fel. Vi vet inte vilken information som fanns, funnits, eller finns.
Eftersom vi inte kan precisera eller lägga fram egna faktiska bevis. Vi drar slutsatser och gör bedömningar utifrån vad vi vet, men hur mycket vet vi EGENTLIGEN?
Däremot så är det motsägelsefullt så det visslar om det" att flera utredningar kommit fram till att
1 Det var Ryssarna
2 Det går inte att säga vem det var
3 Det var ryssarna kanske, men det går inte att föra i bevis
4 Det var Nato, och ryssarna ,men det håller vi käft om
5 det var Nato , men vi kan inte gå ut med det
6 Tunanders version , det var Nato, och så Nato, och så Nato
Samtidigt så har en av det högsta officerarna inom, militära underättelse tjänsten , en före detta Öb, samt flera andra marin officerare
gett sin syn på saken, och lämnat den del av redogörelse som är möjlig för dem i nuläget, utan att bryta mot lag och tystnadsplikt.
Och det sistnämnda gör att forskare" likt Tunander kan sitta och påstå saker och använda anonyma källor och
vilda spekulationer i det oändliga, för det går inte att motbevisa något så länge vi inte har hela bilden.
Men jag anser att den kader" som påstår att det var Nato ubåtar, och alla det olika typer som Tunander/Fritiofsson Mossberg falangen" hänvisar till
skall bevisa den tesen. För med deras sätt att resonera kan jag ju fortsättningsvis säga om varenda djävla bild, uppgift foto m.m.
det där är fejk, det kan vi inte lita på, tror du ryssarna lägger ut uppgifter kring hemliga operationer.
Palme vek sig för ryssen efter 83, det blev för hett" samt att Natosamarbetet måste fortsätta i lugn och ro.
allt annat är rent djävla svammel enligt min åsikt.
Jag skrev 2006 att vårt samarbete med Nato var mycket tajt, fick massor av ifrågasättande kommentarer. Jag var helöt på det klara att det säkerligen varit många Nato ubåtar i Svenska vatten, och tror så fortfarande. Men såom jag skrev då så skriver jag nu, det var inga intrång, det var här med vår regerings goda vilja. Kolla bakåt i trådarna. Men kränkningarna och den eventuella skade görelse som skett var av Sovjet / Rysk ursprung.
Resten är bara ett spel för galleriet för att politiker i alla läger skall slippa stå till svars.
2011 kom Mikael Holmström med sin bok " den dolda alliansen" och se på fan, det var som jag sagt fem år tidigare.
Jag har skrivit och frågat företrädare för vår regering, varför åkte Pierre Scori gatlopp mellan Moskva och Stockholm under dessa år.
Vem Fan jobbade egentligen Sverker Åström för ?
Och var kom pengarna till den enorma Eu kampanj som med jättefoton på Ingvar Carlsson och Mona Sahlin sattes upp kring Stockholm.
Var det partiet som betalade ? Varför vände Ingvar över en natt när det gällde Eu inträdet ?
Varför var alla frånvarande under natten då Palme likviderades?
Jag är övertygad att allt detta hänger samman, men man har slutit leden , och satt blixtlås på käften.
Därför vill nu företrädare från Fm att allt som idag är hemligt kring uv kränkningarna skall släppas fritt, för det känner sig nog mer än kränkta.
//Thule