Wedman skrev:Victorxxx, jag är född 1974 och trodde på "neutralitetslögnen". Jag trodde visserligen att WP var den enda möjliga "angriparen" men samtidigt att vår politiska ledning skulle försöka hålla riket utanför ett tredje världskrig.
Kan du förtydliga din uppfattning? Hur förväntade du dig att Sverige skull agera om
1. WP anföll NATO men båda parterna respekterade Sveriges neutralitet? Skulle svenska fjärrstridskrafter, attackflyg och ubåtar, på vårt initiativ inleda krigshandlingar mot WP?
2. WP anföll NATO (men inte Sverige) och USA begärde att få flyga genom svenskt luftrum för att bomba Baltikum mm?
3. NATO anföll WP och USA begärde att få flyga genom svenskt luftrum för att bomba Baltikum mm?
Min uppfattning är att den politiska ledningen faktiskt skulle ha strävat efter att hålla Sverige utanför ett världskrig, även om vissa tvivlade på att det skulle vara möjligt, men att det militära försvaret endast utformades för ett krig mot WP*. Genom försvarets utformning och genom militärens samarbete med NATO (vilket kom till Sovjetunionens kännedom medan det svenska folket hölls ovetande) undergrävdes våra möjligheter att hålla oss utanför ett krig och vi fick de nackdelar som en allianslös stat har utan att få alliansmedlemmens fördelar.
*Jag tänker exempelvis på utformningen av luftförsvaret där radarsystem och jaktflygbaser inte alls hade samma täckning mot väster vilket visade att vi inte tänkte göra något åt neutralitetskränknigar/anfall från väster/NATO.
Tror ej alternativet med att respektera Sveriges neutralitet fanns från WP sida. WPanfallen planerades mot Östersjöutloppen med västra Skåne och över Nordkalotten mot Atlanten. Sverige som helhet var inget krigsmål. Taktiska kärnvapen från dag1.
Sovjets lärdom från vk2 var att prioritera krigföring på annans territorium till varje pris och nå Atlanten för att få framskjutna baser och då var Sveriges neutralitet inget att fästa sig vid .
Att svenska FV skulle bekämpa US flyg med vapen och flygteknik från US händer naturligtvis ej. Då skulle vi aldrig fått köpa grejorna. Och därför behövdes ej något starkt luftförsvar västerut.
Tror inga svenskar skulle tryckt på någon avtryckare mot danskar norrmän eller amerikaner.
Utan USA:s kärnvapenparaply hade Sverige besegrats av WP på några dagar med strategisk kärnvapenutpressning. För WP i Europa fanns som sagt aldrig något alternativ utan kärnvapen.
Vad Sveriges politiska ledning strävade efter tror jag knappast att någon annan var intresserad av.
Utan USA hade vi heller aldrig haft något modernt försvar av betydelse (radar flygmateriel robotar...) och varit ett enkelt byte både för WP och usa.