Sarvi skrev:FNP skrev:Jag delar uppfattningen att svenska kärnvapen skulle blivit en ekonomiskt svårhanterlig "gökunge" i den svenska försvarsfamiljen, även om vi nog hittat billigare svenska särlösningar.
Rent tekniska billigare särlösningar hade det möjligen gått att hitta på, men de svenska kärnavpenplanerna hade troligen fått förlita sig på inhemsk brytning, anrikning och upparbetning av fissilt material. Det är där de stora kostnaderna hade legat, inte på själva vapensidan, och de kostnaderna är svåra att krympa.
Vad jag avsåg med kostnadsbesparande särlösningar handlar mer om det militära systemet d.v.s. vapnen, vapenbärare, förvaring, bevakning e.t.c. - självklart är det synnerligen dyrbart att på egen hand ta fram kärnvapen också för Sverige som dock låg mycket långt framme vad gäller kärnteknik och förfogade över eget uran.
FNP skrev:Det sagt så menar jag däremot att att utveckling och anskaffning av inhemska kärnvapen var både logisk och riktig givet den valda alliansfriheten. Att som frontstat frivilligt stå utan kärnvapenparaply under det kalla kriget var säkerhetspolitisk idioti! - "Sluga" Sverige lyckades dock snylta sig in under det amerikanska paraplyet ändå, men hade det inte varit bättre att ha haft detta öppet och på ömsesidigt pränt?
Sarvi skrev:Jo, men politisk omöjligt när väl alliansfriheten stelnat till en politisk dogm. Det svenska kärnvapenprogrammets nedläggning är helt obegriplig om man inte inser att Sverige de facto var under det amerikanska kärnvapenparaplyet. Vi stod inte utanför kärnvapenparaplyet, det visste ryssarna mycket väl (om inte förr så efter Wennerström).
Ja, men till skillnad från NATO medlemmarna var plats under paraplyet helt beroende av den amerikanska adminstrationens välvilja! Stockholm och Sverige kunde offrats utan vedergällning - så icke Bonn, Bryssel eller London. Då ryssarna ändå "visste" att Sverige var "NATO medlem" riskerade Sverige att enbart drabbas av de krigsmässiga nackdelarna ej fördelararna av ett NATO medlemskap.
FNP skrev:De sovjetiska kärnvapnen stod riktade mot svenska mål i vilket fall som helst, men med en tydlighet i att insats skulle vedergällas, misstänker jag att överväganden om insats åtminstonne skulle tänkts igenom en gång till i Moskva. Skulle däremot känslan i Moskva vara att den svenska vedergällningen skulle komma från NATO, då skulle nog planeringen också behandla Sverige som NATO land, vilket kunnat få ödesdigra konsekvenser.
Sarvi skrev:Det resonemanget rimmar inte med WARPAC doktrin. Sovjetunionen såg inte en kärnvapentröskel som västländerna gjorde, åtminstone taktiska kärnvapen var under större delen av kalla kriget en helt integrerad del av sovjetisk militärdoktrin. Att motståndaren NATO skulle svara med kärnvapen sågs som naturligt. Man räknade helt enkelt alltid med att slåss i en radiakmiljö.
Jotack jag har ägnat snart 30 år åt studera Warsawapaktens doktrin, stridskrafter och planering och hävdar att den faktiska bilden förändrar sig över tiden. WP fick taktiska kärnvapen på bredd först under mitten av 60-talet och då intog WP samma syn som USA 15 år tidigare - Kärnvapnen var ett kraftigare artillerisystem som frikostigt använt kunde lösa alla problem. Men.... när krigsplaneringen skulle övas så tappade de WP officerare som hade att hantera den doktrinen tron på dess möjligheter allteftersom det under 60-talets andra hälft allt mer blev uppenbart vad ett kärnvapenkrig innebar. WP låg ca 10 år efter väst i detta hänseende, men även där insåg man alltmer svårigheterna. Studerar man planeringen mer detaljerat blir 60-talets "automatiska" användning över tiden alltmer av en option och på slutet inte ens önskvärd. Den politiska ledningen var inte intresserad av en ny Kuba kris situation. Inom sovjetledningen uppehölls länge fiktionen av att ett kärnvapenkrig kunde hållas kontollerat och begränsat till Europa, men under 80-talet började man även i Moskva förstå att den vapentekniska utvecklingen suddat ut sådana distinktioner
För Sverige menar jag att kärnvapenhotet på 60-talet och första halvan av 70-talet var detsamma som för övriga NATO staters dvs precis enligt det du påvisar ur WP doktrinen: massiva kärnvapenangrepp - detta tack vare att Sverige ändå uppfattades som en NATO medlem! Från 70-talets andra hälft ser jag det troligare hotet antingen som ett uttalat (politiskt) hot om kärnvapeninsats (Jimmy Carter offrar inte Washington för Södertälje, men Sverige kapitulerar!)
eller som graderad insats utifrån ett tydligt operativt behov (vinster överväger nackdelar).
Jag menar därför att svenska kärnvapen och alliansfrihet möjligen hade varit en fullgod eller bättre lösning 1945-75, men ett fullödigt NATO medlemsskap varit bättre 1975-1989. Men, så finns frågan om Finland...
FNP skrev:Oavsett vad så skulle ett svenskt NATO medlemskap ha haft en stor påverkan på svensk politik och därmed också på samhällsliv och samhällsutveckling.
Sarvi skrev:En annan intressant fråga hade varit hur det hade gått för det neutrala Finland? Det är tveksamt om Sovjetunionen stillatigande åsett uppbyggandet av "det osänkbara hangarfartyget Götaland", uppbyggandet av ännu mer ogenomträngliga kustartilleri- och kustrobotförsvarade danska sunden och därtill befästandet av den svenska kusten, utan att försöka flytta fram positionerna på norra flanken, dvs i Finland. Säkert är att man inte hade återlämnat Porkalaområdet redan 1955!
Ja, häri tror jag du gåtans lösning! Åtminstonne jag är helt övertygad om att omsorgen om Finland var helt avgörande för Sveriges vägval åtminstonne fram till 60-talets slut, då en helt ny generation svenska politiker tar över.