Om vi nu skall diskutera USSRs prestation i Afganistan så måste man alltid ta Pakistan i beaktande, dom är det land som har störst inflytande på Afganistan och dom sköt ner många USSR plan i gränslandet emellan dom båda länderna. Dessutom så smugglades stora mängder vapen som SAM
av typen Stinger via Pakistan till Afganistan.
Sen blev ju Talibanerna en belastning för Pakistan, både deras smugglande och att utmanade om makten gjorde att Pakistan bestämde sig att dom måste bort.
Sovjetiska logistiska invasionsproblem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Jo, fast jag kan inte inse vad talibanernas pakistanska relation har i den här debatten att skaffa.
Tråden, om jag nu fattat saken riktigt, handlar om att fastställa huruvida sovjet-sidan faktiskt förfogade över resurser för en hypotetisk ockupation av den skandinaviska halvön. Vad det ena eller det andra landet skulle ha kunnat göra på julafton e.motsv. är något helt annat. Med omsorgsfull sådan planering hade kanske Sverige+Finland rentav kunnat inta Leningrad samt hålla staden med omnejd både 24 och 48 timmar, vad vet jag.
Det som framkommit i fråga om den sovjetiska operativa planeringen antyder att det faktiskt inte fanns några resurser avsatta för den här skandinaviska framstöten. Att det i det läget inte heller fanns gripbara resurser utgjorde sedan inget sovjetiskt problem (och inget svenskt-finsk-norskt heller).
Tråden, om jag nu fattat saken riktigt, handlar om att fastställa huruvida sovjet-sidan faktiskt förfogade över resurser för en hypotetisk ockupation av den skandinaviska halvön. Vad det ena eller det andra landet skulle ha kunnat göra på julafton e.motsv. är något helt annat. Med omsorgsfull sådan planering hade kanske Sverige+Finland rentav kunnat inta Leningrad samt hålla staden med omnejd både 24 och 48 timmar, vad vet jag.
Det som framkommit i fråga om den sovjetiska operativa planeringen antyder att det faktiskt inte fanns några resurser avsatta för den här skandinaviska framstöten. Att det i det läget inte heller fanns gripbara resurser utgjorde sedan inget sovjetiskt problem (och inget svenskt-finsk-norskt heller).
Självfallet, men den stora skillnaden är att Bolschevikerna hade inom 24h, 48h eller inom en vecka kunnat skramla ihop ett antal divisioner där svensken (och våra NATO allierade) inte hade fått ihop mycket under samma tidsrymd. Lyckas jag förmedla dit jag vill komma?Spaningsledaren skrev:Tråden, om jag nu fattat saken riktigt, handlar om att fastställa huruvida sovjet-sidan faktiskt förfogade över resurser för en hypotetisk ockupation av den skandinaviska halvön. Vad det ena eller det andra landet skulle ha kunnat göra på julafton e.motsv. är något helt annat. Med omsorgsfull sådan planering hade kanske Sverige+Finland rentav kunnat inta Leningrad samt hålla staden med omnejd både 24 och 48 timmar, vad vet jag.
MVH
Hans
Hittade en väldigt intressant länk
http://www.aff.a.se/vf2006_4/Aschan%20sid%2010.htm
En annan intressant länk:Moxica skrev:Hittade en väldigt intressant länk
http://findarticles.com/p/articles/mi_q ... _n17178306
,,,där representatner för WP ska ha hävdat:
The Russian representative, who made the initial presentation on plans for use of nuclear weapons, stated that the Warsaw Pact did consider the use of these weapons of mass destruction in a war in the European Theater when they developed tactical nuclear weapons in the early 1960s. However, he continued, by the time the decade of the 1970s arrived, the Russian military, the only nation of the Pact to have such weapons, began to have doubts about using these weapons. He made clear that the leaders of the military of the U.S.S.R. believed that, once started, nuclear war would inevitably become a world war and would result in "the total collapse of the population and economy of Europe and the U.S.S.R. ... so there was no sense in starting such a war."
Hej. Ny på forumet. men kan inte hålla mig utanför.
Gjorde lumpen i flottan under slutet av 70-talet, tillbringade onödigt mycket tid på både Muskö och Berga. Att få igång de fartyg/ båtar som påstods stå till tjänst var nog inte alltid så lätt. Någon kalenderbitare kan väll försöka leta upp när både Halland och Småland var rustade eller kördes samtidigt. Mycket utrustning fick flyttas mellan fartygen för att få liv i dem, vilket innebar att material hade fått nybeställas för att få ut båda fartygen samtidigt. Givetvis fullt genomförbart om tiden finns.
Låg nere i Karlskrona när en Amerikansk jagare undsatte en fiskebåt i sjönöd och gick in till kaj med besättningen, påminde lite om cirkusen kring U137 första dygnen. Det fanns mer press än militär.
Nu tror jag inte WP hade varit kapabla att göra något överaskande anfall värt namnet så det gick väl på ett ut.
Gjorde lumpen i flottan under slutet av 70-talet, tillbringade onödigt mycket tid på både Muskö och Berga. Att få igång de fartyg/ båtar som påstods stå till tjänst var nog inte alltid så lätt. Någon kalenderbitare kan väll försöka leta upp när både Halland och Småland var rustade eller kördes samtidigt. Mycket utrustning fick flyttas mellan fartygen för att få liv i dem, vilket innebar att material hade fått nybeställas för att få ut båda fartygen samtidigt. Givetvis fullt genomförbart om tiden finns.
Låg nere i Karlskrona när en Amerikansk jagare undsatte en fiskebåt i sjönöd och gick in till kaj med besättningen, påminde lite om cirkusen kring U137 första dygnen. Det fanns mer press än militär.
Nu tror jag inte WP hade varit kapabla att göra något överaskande anfall värt namnet så det gick väl på ett ut.