Sovjetiskt landstignings- och överskeppningstonnage

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 3 oktober 2007, 07:07

Rickard skrev:Hur stor var svenska E1, alltså hur många flygplan på ett ungefär?
Det beror som på vilken tidsperiod som avses. När den var som störst bestod den av tolv divisioner A32A, vilket blir mellan 96 och 144 flygplan beroende på om divisionerna får upp två eller tre grupper.

Som mest fanns det 5,5 divisioner AJ37 och det byggdes totalt 108 AJ37. Sedan kunde även SH37 bära Rb04E och av dessa byggdes det 27 st. Samtidigt havererade en hel del flygplan genom åren...

Så en gissning blir att under Viggenepoken så kunde E1 i bästa fall få upp runt 100 flygplan men då har man verkligen skrapat botten på tunnan.

Giggegubb
Medlem

Inlägg av Giggegubb » 6 oktober 2007, 20:11

Bjernevik skrev:
Rickard skrev:Hur stor var svenska E1, alltså hur många flygplan på ett ungefär?
Det beror som på vilken tidsperiod som avses. När den var som störst bestod den av tolv divisioner A32A, vilket blir mellan 96 och 144 flygplan beroende på om divisionerna får upp två eller tre grupper.

Som mest fanns det 5,5 divisioner AJ37 och det byggdes totalt 108 AJ37. Sedan kunde även SH37 bära Rb04E och av dessa byggdes det 27 st. Samtidigt havererade en hel del flygplan genom åren...

Så en gissning blir att under Viggenepoken så kunde E1 i bästa fall få upp runt 100 flygplan men då har man verkligen skrapat botten på tunnan.
Var E1an såsom "ÖBs klubba" även avsedd för samordnade attacker mot landmål, eller var det uteslutande tänkt att slå mot "kakan" på "Fredens hav"

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 6 oktober 2007, 20:18

Bekämpandet av invasionsföretag var huvuduppgiften och den som i grunden motiverade att E1 var underställd ÖB och inte resp. MB.
Dock fanns viss attackkapacitet ocksâ mot landmâl (typ vägbroar.)
Med Gripens tyska bombkapsel skaffade man sig ocksâ till sist en viss kapacitet mot trupp. Men det vara alltsâ fartyg ute till havs som motiverade vapnet och organisationen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2007, 21:00

Spaningsledaren skrev:Bekämpandet av invasionsföretag var huvuduppgiften och den som i grunden motiverade att E1 var underställd ÖB och inte resp. MB.
Dock fanns viss attackkapacitet ocksâ mot landmâl (typ vägbroar.)
Med Gripens tyska bombkapsel skaffade man sig ocksâ till sist en viss kapacitet mot trupp. Men det vara alltsâ fartyg ute till havs som motiverade vapnet och organisationen.
E1 och bombkapsel är inte under samma tidsera. Dessutom hade vissa MB bl.a. MB ÖN "dragningsrätt" på E 1.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 10 oktober 2007, 22:35

FNP skrev: Ursprungligen handlade denna tråd om "..hur stor den faktiska sovjetiska kapaciteten för landstigningsföretag var under Kalla krigets olika skeden? Jag tänker då framförallt på situationen i Östersjön"
Om vi ska bedömma svensk kapacitet för att möta en sovjetisk landstigning kan man inte bortse från vilka resurser som skulle kunnat skydda densamma.

Jag kan inte låta bli att säga emot när det enligt mitt förmenande blir för mycket av "lagoma hotets princip" eller "försvarsgrensspecifikt tänkande"
Det du säger känns igen från diskussioner inom försvarsmakten men jag ska försöka argumentera med stöd av öppna källor.
FNP skrev: Luftförsvarsflyget var som namnet antyder avsett för territoriellt luftförsvar i huvudsak över eller i närhet till eget markterritorium. Detta flyg var integrerat med luftvärnsrobotar och styrdes både till verkansområden och till insats från marken luftburen ledning saknades helt.
Luftförsvarsflyget kunde ha skyddat en kustinvasion under del av företaget (dvs nära egen kust).
Fritt till sjöss kunde möjligen något större örlogsfartyg lett flygföretag till insats, men risken för vådabekämpning tillsammans med brist på övning av gjorde detta osannolikt.
Några händelser som har dokumenterats i öppna källor:
- Under Hårsfjärden incidentet styrkedemonstrerade Sovietiskt jaktflyg över Gotska sjön
- Den SU-15 som kränkte Svenskt territorium flög rakt över Gotland.
- Den SU-15 som kraschade efter att ha låst radarn på en Svensk SH37'a kraschade därför han gick ner på låg höjd och försökte följa med Viggen i lågflygning något han inte behärskade. Hade det varit krig hade det räckt med radarlåsning och trycka iväg robotarna. Jag har tyvärr inte sett
någon uppgift var det incidentet skedde, bara när, söndagen 7 juli 1985.

Utifrån dessa händelser så känner jag mig tveksam till din bedömning av att Luftförsvarsflyget bara skulle uppträda nära egna kusten och vara beroende av markbunden stridsledning. Mycket möjligt att de inte klarade att arbeta med gemensam stridsledning framför kakan och över svenska fastlandet. Men att lägga några grupper i patrullbana på sidan om och framför kakan och att dessa grupper var för sig skulle kunna angripa Svenskt spanings och attackflyg inom respektive sektorer har jag svårt att se som omöjligt.

FNP skrev:
Marinflyget hade från 50-talet tre huvuduppgifter, ubåtsjakt, insatser mot större flottstyrkor( Hangarfartyg motsv) och understöd av markoperationer.
...
Huvuduppgiften för 846. regementet var direktunderstöd vid landstigning. Beväpning var raketer och bomber, kapacitet mot kvalificerade sjömål saknades.
...
Huvuduppgiften för övriga var attack med robot mot större fartygsanhopningar, hamnar och större mål på marken. Tillgängliga sensorer och vapenprestanda gjorde att insatser mot små mål skulle haft små
möjligheter till framgång. Kärnvapenladdning gjorde dock vissa av dessa vapen farliga mot fartyg i bas.
Det är här som du verkligen får mig att undra.
Vad menas med " kapacitet mot kvalificerade sjömål saknades"
Och vill du i så fall hävda att att svenska flottans patrullbåtar, torpedbåtar och robotbåtar skulle klassas som kvalificerade sjömål ?

Att de tyngre Sovjetiska marinflyget antagligen skulle uppträda utanför Östersjön var troligt och att de hade räckvidd att anfalla amerikanska flottstyrkor med kvalificerat luftförsvar är också rimligt
Att det var svårt för sovietiskt flyg att med radar hitta svenska robotbåtar skärgården är rimligt.

Dock kan jag inte se det rimliga i att hävda att svenska flottans torped och robotbåtar skulle vara speciellt osårbara från flyganfall.
Framdrivna av gasturbiner med monumentala IR-signaturer i allt över lägsta fart.
Bestyckade med en 57mm akan som onekeligen var den bästa luftvärnskanon som har tagits fram i Sverige men knappast ett kvalificerat luftförsvar.

FNP skrev: Det svenska flygvapnet var under samma tid utrustat med J-35D/F/F2/J samt JA-37.
FV Jaktförband utvecklades enligt följande:

F1: 2 div J-35F2 utgick 1981 och 1982
F4: 2 div J-35D ersatta av JA 37 från 1983 och 1984
F10: 3 div J-35F2 2 div ersatta av J-35J från 1987 och 1988
F13: 1 div JA 37 sedan 1979
F16: 2 div J-35F2 ersatta av JA-37 från 1986 och 1987
F17: 1 div J-35F2 ersatt av JA-37 från 1981
F18: 1 div J-35F2 1983 till 1985
F21: 1 div J-35D ersatt av JA-37 från 1985, 1 div JA-37 från 1983

Den sista av 149 JA-37 levererades till FV 1990
Men pga motorproblem ingick inga divisioner operativa före 1982
enligt Svensk flyghistorisk tidskrift 4/2004 (I övrigt stämmer dina årtal för införandet men SFT räknar med ett år innan divisionen var operativ)

F13(Martin Blå) och F17 (Quintus Röd) 1982;
F-21 (Urban Gul) 83
F-4 (David Röd) 84
F-4 (David Blå) 85
F-21 (Urban Blå) 86
F-16 (Petter Gul) 86
F-16 (Petter Blå) 87

Rätt ska vara rätt, så efter 1985 fanns det fler JA-37 divisioner operativa än J35or. (jag hade fel när jag sa att det var draken större delen av åttiotalet)

Mvh
/John T

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 10 oktober 2007, 22:57

Enligt min enkla mening (f.ö. redan framförd) är varken den faktiska WP-kapaciteten eller den motsvarande svenska av större intresse om de inte relateras till varandra.

Inte desto mindre mâste det vara möjligt (särskilt sâ hâr lângt efterât när bedömningarna inte kan anses tjäna mera försvarspolitiska syften) att pâ ett ungefâr beräkna nödvândig förbandstyrka för en militâr ockupation av den skandinaviska halvön. "Hur mânga fôrdelningar?"
Kring detta svar sedan tvâ följdfrâgor:
Hade det svenska försvarets möjlighet att slâ till baka ett sâdant anfall? och
Kan angriparen antas ha kunnat avdela sâdana styrkor för själva anfallet?

Detta med att det ena flygplanet/fartyget kan skjuta en missil mot ett annat är väl annars ganska uppenbart. Vad skulle man annars ha dem till?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 11 oktober 2007, 11:08

Dock kan jag inte se det rimliga i att hävda att svenska flottans torped och robotbåtar skulle vara speciellt osårbara från flyganfall.
Framdrivna av gasturbiner med monumentala IR-signaturer i allt över lägsta fart.
Bestyckade med en 57mm akan som onekeligen var den bästa luftvärnskanon som har tagits fram i Sverige men knappast ett kvalificerat luftförsvar.
Det sovjetsika flyget hade en del brister fram till framförallt su-27 kom itjänst.

1. Dålig räckvidd, på allt utom det strategiska flyget. Det hade förutsatt att man tagit Gotland med hela flygfält för att kunna ge en landstigningsstyrka adekvat luftskydd, framförallt sista biten, då även vår ytattack skulle vara som aktivast.

2. Robotarna, robotarna är stora och klumpiga byggda att slåss i öppen sjö mot en amerikansk motståndare, farligast är faktiskt Lv robotara mot våra fartyg.

Med största delen av eskorten utskjuten av ubåtar och E1 tror jag det kan vara rätt fritt fram för våra rbb att göra processen kort med Ivan Rogov med följe.

Vi gjorde ju bedömningen under 70-talet att våra 57 och 40mm pjäser hade ett försprång mot de LV robotar som de mindre ftgn kunde bära dvs SeaWolf, till viss del SeaSparrow, Stinger mfl. Ett försprång 57an fortfarande har med RAM som enda konkurrent.

PTRB hade tagit upp striden inne i skärgården, och därför varit mer hotad av spetznas med RPG än av robotar. Operation Garbo beskriver striden mellan överskeppningstonnage och svenska flottan rätt bra vill jag minnas.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 11 oktober 2007, 13:18

Delsvar 1
JohnT skrev: Om vi ska bedömma svensk kapacitet för att möta en sovjetisk landstigning kan man inte bortse från vilka resurser som skulle kunnat skydda densamma.
Ja det är riktigt, men sådan var inte frågan i trådstarten, Men det är överspelat nu.
Jag uppfattade det kanske inte riktigt som om vi debatterade, men eftersom jag har tid
så skall jag försöka utveckla mig lite.
Dock, du har din uppfattning och jag har min, jag har inte för avsikt att få dig att ändra uppfattning.
JohnT skrev: Jag kan inte låta bli att säga emot när det enligt mitt förmenande blir för mycket av "lagoma hotets princip" eller "försvarsgrensspecifikt tänkande"
Det du säger känns igen från diskussioner inom försvarsmakten men jag ska försöka argumentera med stöd av öppna källor
Jo, jag förstår mycket väl vad du menar. :) Öppna källor är utmärkta, finns i överflöd och innehåller idag oftast det mesta som för 20 år sedan inte var offentligt. Det är dock min bestämda erfarenhet att så mycket nytt har egentligen inte framkommit.

Luftförsvarsflyget
För att kunna förstå vad Luftförsvarsflyget gjorde och kunde göra måste man förstå hur det var uppbyggt. Som jag tidigare nämnt var det en helt fristående egen försvarsgren för skydd av eget territorium. Dvs mot inkommande attacker utifrån. För att vara mer specifik - amerikanskt bombflyg.
Sovjetunionen var en gigantisk statsbildning vilket ställde närmast övermänskliga krav på luftförsvarssystemet. Det gick inte att vara stark överallt, utan resurserna fick koncentreras till de mest skyddsvärda områdena (europeiska Sovjetunionen) respektive de mest troliga inflygningsvägarna (över nordkalotten och över mindre asien).
Luftförsvarsflyget byggdes ut på allvar från mitten av 1950-talet då nya flygplantyper, radaranläggningar och luftvärnsrobotar blev operativa. Under 60-talet integrerades WP fullt ut i luftförsvarssystemet.

För att systemet skulle fungera krävdes strikt centraliserad kontroll. Endast från marken kunde insatserna ledas och koordineras eftersom det endast var där en sammanställd bild fanns.
Följaktligen premierades varken utveckling av flygplantyper eller för den delen pilotträning som pekade i annan riktning. Systemet skulle kunna möta massiva flygföretag med massiva motåtgärder inkluderande kärnvapen, massinsatser med jaktflyg och naturligtvis luftvärnsrobotar och till sist luftvärnsartilleri. Detta övades också i årligen återkommande luftförsvarsövningar. Luftförsvarets förmåga testades vid flera olika tillfällen under efterkrigstiden och befanns då vara funktionellt vad gäller upptäckt av mål, men ledningsmässigt så centralstyrt att insatsbeslut antingen kom för sent (Mattias Rust Röda Torget 1987) eller för tidigt (KAL 007 1983).

Införandet av en helt ny teknikgeneration under 80-talet hotade att göra hela systemet obsolet, då förmåga gentemot kryssningsrobotar och flp med stealthförmåga var närmast obefintlig.

Så långt en översikt, nu över till dina komentarer.
JohnT skrev: Några händelser som har dokumenterats i öppna källor:
- Under Hårsfjärden incidentet styrkedemonstrerade Sovietiskt jaktflyg över Gotska sjön
- Den SU-15 som kränkte Svenskt territorium flög rakt över Gotland.
- Den SU-15 som kraschade efter att ha låst radarn på en Svensk SH37'a kraschade därför han gick ner på låg höjd och försökte följa med Viggen i lågflygning något han inte behärskade. Hade det varit krig hade det räckt med radarlåsning och trycka iväg robotarna. Jag har tyvärr inte sett
någon uppgift var det incidentet skedde, bara när, söndagen 7 juli 1985.

Utifrån dessa händelser så känner jag mig tveksam till din bedömning av att Luftförsvarsflyget bara skulle uppträda nära egna kusten och vara beroende av markbunden stridsledning. Mycket möjligt att de inte klarade att arbeta med gemensam stridsledning framför kakan och över svenska fastlandet. Men att lägga några grupper i patrullbana på sidan om och framför kakan och att dessa grupper var för sig skulle kunna angripa Svenskt spanings och attackflyg inom respektive sektorer har jag svårt att se som omöjligt.
Busflygning i en eller annan riktning säger ingenting om reell stridsförmåga, annat då än att man inte detta fall uppenbart inte behärskade lågflygning. Anledningen till att 37:an gick ned på lägsta höjd torde ha varit för att låsningen skulle släppa. Su-15 Taifun radar var utvecklad för Mig-25 och optimerad mot mål i fri luftvolym, inte mot små mål nära marken.

Det står dig naturligtvis fritt att tro att luftförsvarsflyget inte skulle varit beroende av markbunden ledning. Dock lär du nog vara helt ensam om den uppfattningen.

Visst skulle luftförsvarsflyget kunna nyttjas i patrullbanor. Men, givetvis väl inom egen markbaserad radarräckvidd för ledning och förvarning annars blir den inte långlivad och med det i åtanke att räckvidden på Su-15TM var ca 750 km och Mig-23P ca 600 km. Jag vill dock passa på att påminna om att det som inte övats i fred kan inte plötsligt göras i krig. Som jag skrev tidigare är det sannolikt att det övats ledning av flyg från t ex modifierade Sverdlov kryssare, men, i vilken omfattning? Var det luftsvars- eller (troligare)marinflyg och till vilken reell förmåga? Flottan och Luftförsvarsflyget var självständiga försvarsgrenar med helt olika uppgifter och utrustning. För att kontinuerligt hålla två grupper jaktflyg runt invasionskakan under 12 timmar skulle det säkert åtgå flera regementen, och så många har med all säkerhet inte samövats med flottan. Nej, det troligaste försvaret mot svenskt flyg var i första hand att neutralisera detsamma i bas och i andra hand bekämpning med sjöburna lv-system. Ett sådant agerande ligger dessutom väl i linje med de krigsplaner som påträffats i gamla WP arkiv.

Mvh

FNP

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 11 oktober 2007, 14:53

JohnT skrev: Det är här som du verkligen får mig att undra.
Vad menas med " kapacitet mot kvalificerade sjömål saknades"
Och vill du i så fall hävda att att svenska flottans patrullbåtar, torpedbåtar och robotbåtar skulle klassas som kvalificerade sjömål ?

Att de tyngre Sovjetiska marinflyget antagligen skulle uppträda utanför Östersjön var troligt och att de hade räckvidd att anfalla amerikanska flottstyrkor med kvalificerat luftförsvar är också rimligt
Marinflyget var utrustade med följande vapensystem för bekämpning av fartyg:

Tu-16 med AS-2 Kipper (operativ 1961)
Tu-22M med AS-4 Kitchen (1967)
Tu-16 med AS-5 Kelt (1965)
Tu-16 med AS-6 Kingfish (1970)

Ser man till konstruktionen av dess vapen kan man konstatera följande:
De togs fram i första hand för att slå mot stora mål fritt till sjöss (hangarfartyg, grupper av fartyg) alternativt fasta mål i land (hamnar, installationer). Målen skulle bekämpas långt ifrån eget territorium.
Därav följde krav på stor räckvidd och stor verkansdel, däremot var kravet på precision mindre. Dåtida teknologi medgav av vapnen togs fram, men de blev av naturliga skäl mycket stora. 10-11 meter långa och 3,5-6 ton tunga. Hög fart kompenserade till del för den stora målarean och kärnvapenladdning kunde till del kompensera för låg precision och störkänslighet i målsökaren.
Sammantaget kunde dessa vapen, om de sköts i stora salvor (vilket var taktiken), mycket väl överflygla motståndarens luftförsvar och framgångsrikt bekämpa målen.
Vapensystemen krävde också framtagning av särskilda spaningsflygplan system för måldataöverföring via datalänk, telekrig- och tankningsflygplan mm av stöd i from av infrastruktur mm.

Den snabba teknolgiutvecklingen i västeuropa under 70 och 80-talen innebar dock att själva vapnen i systemen blev obsoleta. Nya passiva och aktiva luftförsvarssystem innebar att dessa robotar antingen helt kunde avledas från tänkta mål eller med förödande precision bekämpas.

Med kvalificerade sjömål i allmänhet menar jag naturligtvis örlogsfartyg med strid som huvuduppgift.

I ett svenskt sammanhang menar jag med kvalificerade sjömål, fartyg som genom sina fysiska förutsättningar (storlek, fart, konstruktion, mm) och tillsammans med sin utrustning (passiva och aktiva system, signalspaningsanläggningar, radar, eldledningssystem, vapen mm), på förhand framstår som sannolik vinnare i en duellsituation mot ett tänkt hot.
JohnT skrev: Att det var svårt för sovietiskt flyg att med radar hitta svenska robotbåtar skärgården är rimligt.

Planeringen av insats mot en hangarfartygsgrupp var ett stort företag som sträckte sig över flera timmar. Gruppen skulle först lokaliseras med satelit eller genom spaning, sedan kontinuerligt följas med övervattensfartyg eller ubåt, övrig havsvolym måste också undrsökas och eventulla fientliga jaktresurser tas med i beräkningen. Insatsens storlek måste avvägas, in- och utflygningvägar göras upp, koordinering måste ske med luftförsvar och sjöstyrkor etc etc etc. Väl i luften måste måldataöverföring ske etc etc.

Detta ger vid handen att skulle det sovjetiska marinflyget ha nyttjats i östersjön är det högst sannolikt att det i så fall skulle skjutit robot med t ex kärnladdning mot tex våra örlogshamnar eller andra fasta installationer, eftersom det i princip aldrig skulle haft några färska och säkra mållägen var svenska sjöstridskrafter i rörelse befann sig.

Vad gäller målsökare och målsökarteknink kan konstateras att AS-2--6 var utrustade med radarmålsökare i bland i kombination med signalsökare.

Skriv svar