Artikel i Newsweek

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 januari 2005, 20:57

Jag tror å andra sidan att Tomas var ironisk.

/Johan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 januari 2005, 21:41

Oh andra sidan behövs det ju någon form av bränsle för att saker ska brinna.

/Robert

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 januari 2005, 22:01

Tomas Ibsen skrev:
MD650 skrev:
Belisarius skrev:Har Sverige alls kvar en mobiliseringskapacitet? Jag trodde den övergavs nånstans i trakterna av 1998...?

Enligt FB04 ska Försvaret i framtiden bestå av 25 bataljoner, allt inräknat, plus specialförband samt amröj- och NBC-kompanier. Till det kommer ungefär 60 hemvärnsbataljoner för territorialförsvar. Flottan och Flygvapnet inte inräknat.

Vad blir det totalt...? Ungefär 60-70000 man?
Kapaciteten finns väl kvar. Dock blir det ju inget krig på minst 10 år.
:)
Krig? Det finns väl ingen militär hotbild mot Sverige? :roll:
Vänta bara tills jag blivit utkomenderad att övervaka en "check point".... :? Jag är väldigt snarstucken av mig... :x Så kanske man får ha jobbet kvar. :P

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 januari 2005, 22:26

Tomas Ibsen skrev: [
Kapaciteten finns väl kvar. Dock blir det ju inget krig på minst 10 år.
:)
Krig? Det finns väl ingen militär hotbild mot Sverige? :roll:[/quote]
Ja det har jag ju skrivit!
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 januari 2005, 22:29

MD650 skrev:
Tomas Ibsen skrev: [
Kapaciteten finns väl kvar. Dock blir det ju inget krig på minst 10 år.
:)
Krig? Det finns väl ingen militär hotbild mot Sverige? :roll:
Ja det har jag ju skrivit!
:)[/quote]

Yxskaftsmakare, bägge två... :lol:

J.K Nilsson

Ps: 500 8)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 januari 2005, 22:31

Ni kan ge er tusan på att jag var ironisk. Jag använder själv de argument Kapten_Gars skrev i sin post till mig, inte för att folk i min omgivning verkar ta till sig det... :roll:

@MD650: Oops, du får ha i åtanke att jag har s.k. selektiv varsebildning, inget frivilligt. Och jag har glasögon med styrka på en -3.25 (japp, seriöst, jag skäms)... :oops:

/Tomas Ibsen (Som kanske ibland är lite för ironisk. Men va f... Det ÄR ju så KUL!)

*edit*

@J.K Nilsson: Grattis! :) Jag, yxskaftmakare? Vad är det? Och om det inte var menat för mig, behöver du inte svara. :)

*edit 2*

Det heter inte itne, utan det heter INTE. Gör om gör rätt, blir det åt mig. :oops:

Och frivilligt stavas inte frivviligt, utan frivilligt. Och stavas stavas inte stavvas. :x Vad är det med mig idag!? :oops:

*edit 3*

*Gråter*
Senast redigerad av 3 Tomas Ibsen, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 januari 2005, 22:34

Tomas Ibsen skrev:
@MD650: Oops, du får ha i åtanke att jag har s.k. selektiv varsebildning, inget frivviligt. Och jag har glasögon med styrka på en -3.25 (japp, seriöst, jag skäms)... :oops:

/Tomas Ibsen (Som kanske ibland är lite för ironisk. Men va f... Det ÄR ju så KUL!)
Vadå -3,25. Innan laseroperationen hade jag -7 resp. -5....
:)

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 4 januari 2005, 22:37

frodeh skrev: No shit, Sherlock.. etc... etc..

Luftforsvaret og Marinen er som sagt i hovedsak oppsatt med vervet personell og personell inne til førstegangstjeneste. De utgjør noen tusen mann, men ingen store tall i denne sammenheng.
Er ikke uenig med deg i dette. Tok med Heimevernet, fordi at det Svenske forsvaret opererte med Heimevernet i sine tall.

Vet ikke hvordan CIA har fått sine tall fra, men jeg tror også at gjennomføring av en slik stor mobilisering vil være vanskelig. Tror de har glemt f.eks. at et samfunn trenger et minimum med mennesker for å få ting til å gå rundt. De har heller ikke betraktet økonomi, organisasjon og arbeidsstyrke....

Jeg er ikke vervet i Lufvernet, så jeg håper å få beskjed om min videre rolle i løpet nærmeste fremtid, og håper faktisk på å være fri... :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 januari 2005, 22:45

MD650 skrev:
Tomas Ibsen skrev:
@MD650: Oops, du får ha i åtanke att jag har s.k. selektiv varsebildning, inget frivviligt. Och jag har glasögon med styrka på en -3.25 (japp, seriöst, jag skäms)... :oops:

/Tomas Ibsen (Som kanske ibland är lite för ironisk. Men va f... Det ÄR ju så KUL!)
Vadå -3,25. Innan laseroperationen hade jag -7 resp. -5....
:)
:o

Vid närmare eftertanke ter sig mitt handikapp inte sådär jättegravt längre. Lär nog bli en ögonoperation för mig med sen, om pengar kommer fram. Trots min kopmpis enträgna tjatande om att man ser "bildad ut i glasögon". Då föredrar jag att se like obildad ut som en amerikansk hillbilly, men vara desto smartare, och dessutom ha bra syn. Kan bli så mycket mer med bra sy än med glasögon.

/Tomas

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 januari 2005, 16:41

Tomas Ibsen skrev:@J.K Nilsson: Grattis! :) Jag, yxskaftmakare? Vad är det? Och om det inte var menat för mig, behöver du inte svara. :)
Den äldre mannen som hör lite dåligt sitter och täljer ett yxskaft samtidigt som han får besök, den besökande hälsar på mannen som då säger "yxskaft". Den äldre mannen var inte riktigt med på noterna utan uppfattade hälsningen som en fråga om vad han gjorde. Därav uttrycket goddag yxskaft.

Tomas och MDs meningsutbyte tyckte jag liknade detta: goddag - yxskaft - ja jag sa ju det... :P

J.K Nilsson

Ps: tackar :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 januari 2005, 18:51

J.K Nilsson skrev:
Tomas Ibsen skrev:@J.K Nilsson: Grattis! :) Jag, yxskaftmakare? Vad är det? Och om det inte var menat för mig, behöver du inte svara. :)
Den äldre mannen som hör lite dåligt sitter och täljer ett yxskaft samtidigt som han får besök, den besökande hälsar på mannen som då säger "yxskaft". Den äldre mannen var inte riktigt med på noterna utan uppfattade hälsningen som en fråga om vad han gjorde. Därav uttrycket goddag yxskaft.

Tomas och MDs meningsutbyte tyckte jag liknade detta: goddag - yxskaft - ja jag sa ju det... :P

J.K Nilsson

Ps: tackar :D
Heh, jo, så kan det bli när man konverserar med mig. :lol:
Är ibland inte med på noterna.

Det var så lite.

/Tomas

Skriv svar