Ok, jag backar lite och berättar var jag står,Ola Frithiofson
Att det tekniskt är möjligt att påverka ett visst fartygs deccanavigering en viss tid stämde jag av med Håkan Lans och jag fick svaret att det är möjligt att etablera en eller flera nya radiofyrar som tar över de befintliga. Tekniskt är det möjligt. Det innebär inte att det var exakt så som en eventuell manipulering av U-137 gick till. men det visar ett tekniskt möjligt tillvägagångssätt. UPI journalisten Richard Sale säger att han fått bekräftat att 137s färd manipulerades i en dold underrättelseoperation.
Inte helt säker, men jag har för mig det var Kent som gjorde ett inlägg om att svenska militära dykare funnit bottenspår vid Karskrona angöring samtidigt med att U-137 gick på grund, ungefär. Kan vara något helt annat, men det är en inte så känd information som bör tas upp när U137s grundstötning diskuteras tycker jag.
Jag tror att USA gjorde sin psyopsoperation vid Hårsfjärden, allt som jag läst mig till tyder på det, Notvarp tex. Dom såg sin chans efter U137 och tog den Jag tror också att Töre 1987 var en psyopsoperation för Rickard har postat en hel del intressant information om det. Carl Bildt har jag studerat en del och han har fiskat i mycket grumliga vatten tillsammans med Bror Stefenson och ett par till.
Avslöjandet av ovan tycker jag är förtjänstfullt, i mitt första inlägg på skalman lovprisade jag dig och Rickard för att ha bidragit till detta. Kviman har nu fått upprättelse vilket han förtjänar.
Jag tittar på fakta och där det inte finns fakta gör jag en rimlighetsbedömning, jag är också helt öppen för vart bevisen tar mig eftersom jag tror både NATO och Sovjet hade fingrarna djupt ned i syltburken - det gör mig till en ganska bra kandidat till att vaska fram sanningen för jag har inga skygglappar och du har noterat att jag har lätt att göra kopplingar i moln av information.
Att försöka påstå att alla kränkningar var NATO och att det inte finns bevis för (medvetna) sovjetiska kränkningar alls tycker jag är naivt, det räcker ju med att titta på Hävringe.
Dit vi nu kommit i tråden med U137 är det helt uppenbart att U137 inte navigerade fel, vi kan driva det hur långt som helst men min tes är korrekt formad och den har hitills stått upp väl, ingen har lyckats fälla den, eller rädda felnavigeringsteorin.
I mitt tycke blir det nästan faktaresistent att bortse från all den tekniska bevisning som finns och jag tycker själv att spåret att dom skulle tagit över U137 genom fjärrstyrning är en absolut bottennotering för detta forum som bara skulle kunna trumfas av - medveten kränkning.
Nu vet du var jag står i den större bilden, vi kan fortsätta att diskutera U137 förstås men när det går för långt ifrån vad som i mitt tycker är acceptabelt får ni acceptera att det blir raljerande.
Jag hade gärna gått vidare och försökt leda en NATO kränkning i bevis på samma sätt men vi har ju totalt kört fast i U137, jag föreslog Hårsfjärden för ett tag sedan.
Jag går gärna vidare med de tekniska diskussionerna men dom lämnas alltid så fort jag gjort en större sammanfattning och sedan börjar något annat diskuteras och sedan går det tillbaka i en loop som ignorerar hela mitt resonemang jag byggt upp. Ibland så ombes jag sammanfatta vilket är nästan kränkande när alla följt tråden för det tar en sjuhelsikes tid - jag kommer att anlägga moteld om det fortsätter.
Du ser också att jag alltid länkar till mina referensdokument som jag vet att alla har tillgång till, jag ser gärna att det görs av alla i tråden för det gör diskussionen så otroligt mycket enklare.