Men allvarligt John. Exakt det skrev jag uttryckligt redan i mitt första inlägg som du svarade på:JohnT skrev: OK, så när du skriver "där man inte ens kan komma ut ifrån"
så menar du
"Och vad jag menade mer specifikt var att den var på en plats där den inte kunde komma ut förrän den ägnat minst tio minuters tid att "saxa" sig fram och tillbaka tills den vänt om, i ytläge, helt utan möjlighet att gömma sig. "
Tack för förklaringen.
Min fetstil nu. Har du läst inlägget kan du inte missförstå vad jag menade.Rickard skrev:Att man skulle girat "några sekunder för sent" bara, är det realistiskt att riskera en kärnvapenbestyckad ubåt genom att hålla sådan hastighet att man måste svänga på sekunden när? I ett läge där man redan kört i två timmar med dieselmotorer i ytläge och redan hamnat inne i en fjärd där man inte ens kan komma ut ifrån.
Finns det sedan något uttalande eller liknande från ubåtskapten om att det är realistiskt att medvetet köra in med ubåt i den storleken på den platsen? Att det fysiskt går är en sak, men det realistiska i att göra det nattetid i relativt hög fart och med inga möjligheter att fly. Finns det några exempel på att sådana ubåtsspionage ägt rum - i ytläge? Där man medvetet placerar en kärnvapenbärande ubåt i ett sådant utsatt läge där den varken kan dyka och gömma sig, eller ens kan vända för att komma ut förrän tio minuters trixande med "saxning" för att ens vända sig?
Dock påstod du att det finns inlägg som "förklarat" för mig att ubåten kunde ha gjort en 180 graders gir efter Torumskär. Kan du vänligen länka till det inlägget?