Jo det får du naturligtvis gärna tycka, men likväl är det fortfarande totalt oförklarat varför en ubåt medvetet skulle bete sig på det sättet. "Teoretiskt" eller inte är det i högsta grad relevant.JHAN skrev:De teoretiska resonemang som du går tillbaka till för att hoppa pa felnavigeringsspåret igen är irrelevanta.
Det har på goda grunder visats att det inte borde gå att ta fel på den. Det har också visats att det bevisligen har skett totalt "omöjliga" olyckor inom civil både båt- och flygtrafik, där välutbildade och erfarna besättningar gjort en lång serie fullständigt vansinniga felbeslut efter varandra och som lett till katastrofer. Det är därför i sak fel att hävda att det är OMÖJLIGT att göra en viss feluppfattning. Man kan peka på att det är extremt osannolikt, men extremt osannolika fel inträffar bevisligen när människor är inblandade och antalet möjliga tillfällen är tillräckligt stort.JHAN skrev:Som sagt, ingen tid satt men hitills har ingen information till varför Utklippan skulle kunna tas för en fiskebåt kommit in, det vore ju en ide att börja där så kan diskussionen fortsätta?
I detta fall har vi alltså en känd ubåt på sjuttio års tid som kört upp på land på främmande makts inre vatten. Det är givetvis (i förväg) helt osannolikt att just U-137 skulle krascha på det sättet, men sett ur ett perspektiv för hela efterkrigstiden är det inte osannolikt att det någon gång på någon ubåt på något uppdrag skulle inträffa total "tilt".
Jag håller som sagt med om att det inte går ihop på något sätt att råka göra så många fel, men det går inte att inte låtsas om ett rimlighetsresonemang gällande ubåtens medvetna vilja att åka in Gåsefjärden och dess agerande på väg in dit.