Magnus L
Om man tittar på din bild så har dom innan dess snurrat runt i Mellanläge (tornet och lite båt över ytan).
Lite mellan varven går dom ner till Periskopläge ett kort tag (bara periskopet sticker upp)
Var ser du att dom ligger i mellanläge? Enligt bilden ligger de i sitt förmodade patrullområde och patrullerar i u-läge för korta periskoptittar och för att eventuellt ladda batterierna med jämna mellanrum. Aldrig i Ytläge.
Magnus L, ja du har helt rätt, där blev det
riktigt fel från mig
när jag googlade hos försvarsmakten, jag fick välja mellan, Ytläge, Mellanläge, Uläge, som officiella termer och jag rörde ihop det något otroligt.
Då behöver ju inte alla ni andra kommentera det felet, skall försöka ta bort mina kommentarer så det inte skapar förvirring.
Det kan ju knappast vara tvång att gå förbi en stillasittande fiskebåt till höger. Det är ju inget möte. Så det kan du stryka.
Jag vet faktiskt inte om man måste det eller inte, vi frågar någon som vet.
Exakt var ifrån har du fått att dom trodde dom var på väg mot Lettland?
Den uppgiften fick jag här och postade också en fråga på forumet innan den kommentaren du refererar till (jag har börjat läsa länken thule postade

)
http://kkrva.se/u-137-intrang-ska-frams ... vsiktligt/
Så det är inte felnavigering att bli uppenbart överraskad över utklippans fyr och sen väldigt, väldigt nära missa första ön och sen köra upp på nästa?
Hur kan man ens bli överraskad av en fyr som inte skall gå att misstas för något annat än vad det är och skall kunna ses från stora avstånd.
U137 var på avstånd 4M tror jag det skrivits.
Någon skrev att det borde varit glasklart vid första hydrofonkontakten att det inte var en fiskebåt.
Och U137 har dessutom patrullerat i området förut och kan inte vara obekanta med fyrar som finns runtomkring.
och det är en radiofyr.
Dom har däremot slagit en lov runt Utklippans fyr i periskopläga innan dom gör ansatsen in mot öppningen i Gåsfjärden.
Dom hade att välja på att gå på en mer NV rak kurs eller en mer NÖ kurs med multipla kursändringar, nu valde dom en kurs lite mitt emellan.
Då får vi nästan fråga sjömännen igen - kursen innan Utklippans fyr och just därefter, tyder det på att man blivit uppenbart överraskad eller kan man navigera så utan att vara överraskad?
Vad tänker du om mitt påstående som du valde att inte kommentera på, var trodde dom att dom var innan allt startade om dom trodde att grundstötningen var 25km NO om Bornholm?
En rak sydlid kurs samma distans tar dom upp på landbacken i Polen, en rakt östlig kurs samma distans hade betytt 90 graders sväng och på land i Danmark kan dom väl inte trott att dom varit?
Det har liksom lämnats ut i den Sovjetiska kommisionens rapport och Probos har försökt lyfta fram det ett par gånger (inte på land i polen som är mitt antagande)