Jag tror jag ska börja här:
Rickard skrev:
Vidare märkligt blir det att detta inte helt glasklara axiom (saknade bevis=misstag) används sedan för att komma fram till att andra debattörer drivs av religiösa föreställningar.
Nej, det har det inte gjorts av mig.
Du både övertolkar vad jag sa och sedan drar du en slutsats som inte kan härledas från det jag sa.
Det jag har sagt är följande:
Jag känner att detta börjar bli mer en fråga om religion snarare än en faktabaserad diskussion.
Risken är uppenbar att vi hamnar i ett läge där det frågan är om vad som är rimligt,
något som per definition är baseras på tro eller tyckande snarare än på fakta.
Rickard skrev:
Det som jag möjligen ser som en fördel att inte varit direkt involverad i marinen är att ingen medveten eller omedveten lojalitet eventuellt skymmer någon kritisk frågeställning.
Det var därför jag skrev
John skrev:
Jag har absolut inte alla fakta, det är just det som är problemet.
Vi har lite fakta i detta ämne, sedan har vi en erfarenhetsbank som är olika för oss alla.
Med hjälp av dessa erfarenheter så bygger man sedan upp en världsbild som till större eller mindre grad fyller i luckorna där man saknar fakta.
Och jag hoppas att alla då kan ha den medvetenheten om skillnaden mellan vad man vet faktiskt och vad som är produkter av ens egna eller andras härledningar.
Ett sådant exempel är ju att den mesta av hypoteserna om ubåtar från västmakterna utgår från Ola Tunanders arbeten, med mycket få andra källor.
Och som som tidigare sagt;
iqbad skrev:
För övrigt har jag kollat på en del intervjuer med Emil Svensson, jag måste säga att han svarar ganska trångsynt på många frågor, han verkar inte bedöma teknisk bevisning på ett vetenskapligt sätt.
Jag kan hålla med, och möjligtvis tillägga att jag undrar om inte tjänsten tillsattes mer på integritet (läs fyrkantighet), att man sökte en ”Gate keeper” snarare än den skarpaste analytikern.
Rickard skrev:
I dag är jag relativt tveksam till just detta, bland annat på grund av frånvaron av ren förmåga i form av en (1) halvfunktionell sovjetisk miniubåt operativ från omkring 86-88
Vilket i sig inte baserar sig på fakta utan på en remarkabelt tydlig önskan att skära bort alla fakta som inte överensstämmer med de slutsatser Ola Tunander vill dra.
Jag vill hävda att det är förträngande av på samma nivå eller lägre som Svenska marinen beskylls för gällande att bortse från fakta som motsäger ens ståndpunkt.
1. Att Sovjetunionen inte hade några miniubåtar före 1986 överensstämmer inte med ett stort antal källor, bland andra ryska Deepstorm.ru
2. De datum som har angetts för sjösättning och överlämnande till Sovjetiska flottan av projekt 865 , kan de bekräftas ?
3. ”Halvt fungerande” är den förklaring som har getts från det postsovjetiska militärindustruiella komplexet, ska vi se det som en objektiv sanning så borde vi tro på officiella NATO källor som dementerat Weinberger och Speeds uttalanden om att man övade i svenska vatten.
Rickard skrev:samt obegripligt militärt och politiskt motiv (att hundratals gånger obekymrat exponera periskop och torn för åskådare). Även övertygande berättelser från forumdeltagare som både öppet och i PM berättat om personliga upplevelser där främmande ubåtar fotograferats på nära håll bidrar till detta tvivel.
Att det är obegripligt finner jag också som något du framför som ett axiom snarare än fakta.
du tycker det är obegripligt men jag kan citera Säkerhetspolitiska utredningen,
SOU 2002:108 sidan 499 (min understrykning)
I detta läge valde den svenska regeringen att i första hand skärpa
neutralitetspolitiken. Om någon väntat sig undfallenhet gentemot
den förmodade inkräktaren, supermakten Sovjetunionen, så blev
därav intet. Inte heller blev det fråga om något närmande till den
andra sidan i det alltmer tillspetsade läget i det kalla kriget. I den
mån politiska syften låg bakom kränkningarna så blev de inte
uppfyllda i den meningen att den svenska regeringens fasthållande
vid neutralitetspolitiken skulle ha rubbats.
Har du hunnit läsa Bo Pettersons ”Sovjetunionen och neutraliteten i Europa?”
För mig var den en intressant ögonöppnare för hur det fredsälskande Sovjetunionen uttryckte sig om Sverige under kalla kriget.
Rickard skrev:
Däremot tycker jag faktiskt det finns anledning att fundera om allting gick rätt till i den lilla och starkt insynsskyddade analysgruppen för 30 år sedan.
Det är den ståndpunkt som framförs av alla utredningarna (1995,2001 , mfl) och eftersom MAna ibland lånade in expertis från andra håll, tex FOA så finns det skäl att tro att MAna blev kontrollerad internt också. Men det är naturligtvis inget som nådde massmedia. Jag har uppfattat det som FOA utredde minkljudet snarare än MAna.
Rickard skrev:
JohnT skrev:Om du nu trettio år senare sitter och bedömer ubåtjakterna utifrån perspektivet att misstag tyder på avsiktligt uppsåt så har jag en helt annan syn på de få fakta vi har tillgängligt idag.
Här tycker jag du begår ett visst logikfel. När du säger att jag "
bedömer ubåtjakterna utifrån perspektivet att misstag tyder på avsiktligt uppsåt" så har du redan definerat att den
egentliga faktiska orsaken är "misstag" och att det sedan förstås blir tokigt om man bedömer dessa uppenbarligen rena misstag som uppsåt. Problemet här är ju att vi
inte vet vilka saker som var just misstag, för sådana fanns självklart, och vilka som eventuellt var uppsåt.
Men innan jag tog upp misstag som en förklaringsmodell så har jag inte sett att du överhuvudtaget ser misstag som en rimlig förklaring, tvärt om.
Du skrev
Rickard mån feb 18, 2013 7:20 pm skrev:
Potentiellt kritiskt viktiga handlingar som dessa bör ej tappas bort just av en slump.
Det må vara en from förhoppning men knappast baserat på fakta.
Rickard skrev:
Vad jag menar är istället att man måste resonera om vad som just är rimligt. Som jag skrivit flera gånger tidigare tycker jag till exempel det är ytterst märkligt att analysgruppen av misstag skulle förlora all dokumentation kring vad som uppenbarade sig på ytan efter den diskuterade minsprängningen. Allt från negativ, framkallade bilder, analysresultat av dessa till färgproverna i sig är ju som bekant saknade.
För mig så stämmer det bra med bilden att man rensar ut underlaget när man har nått en slutsats.
Det är inte alls överensstämmande med vetenskaplighet eller polisiärt arbete men för mig så stämmer det ganska bra med en grupp officerare som bara letar efter nationalitetsbevis.
Rickard skrev:
JohnT skrev:Jag har tyvärr utifrån mina erfarenheter fått en bild av att du oftast bortser från vad jag anser som den enklaste förklaringen med en som uppenbarligen enligt din erfarenhet är "orimlig".
Jag håller helt med dig i sak att man i allmänhet bör sträva efter den enklaste förklaringen för att förklara ett visst fenomen och att principen med Ockhams rakkniv ofta är mycket lämplig för att undersöka arguments giltighet. Dock är det ju så att man inte kan sträva efter det i allmänhet enklaste svaret,
utan den enklaste förklaringen som passar in på kända fakta.
Och här kommer då det jag kallade religöst, så ska det du kallar kända fakta vara just fakta och inte någon tro.
Rickard skrev:
När du då framlägger ett förslag på en lösning som i sig tycks både logisk och enkel, t.ex. tanken om att någon hög politiker beordrade Bror Stefenson att stänga ned minlinjen, så måste ju den trots allt passa i den information vi har i övrigt. Om det då, enligt mig, finns allt för många saker som inte alls ryms i den teorin måste jag kunna säga att teorin enligt mig inte håller. Att framhärda i en "enkel" teori som inte passar i övrigt känt sammanhang är inte vad jag kan se förenligt med rakknivsprincipen.
Om så är fallet kan vi då vara överrens om att det inte finns några fakta som förklarar varför det skedde?
Eller ska vi bara acceptera Stefesnssons förklaring att man hade "otur" ?
Rickard skrev:
JohnT skrev:
Dock är jag kvar i hur du anser att Bror Stefensson ska agera för att bevisa sin oskuld.
Om du med oskuld menar att han handlade under order är det väl i högsta grad enkelt hur han borde ha agerat.
En socialdemokratisk regering beordrade år 2001 att all muntlig och skriftlig information i ubåtsfrågan skulle delges ubåtsutredningen. Där kan vi bara konstatera att ingen ny information förmedlades av Bror Stefenson och inte heller gör det i den bok han skrev ett antal år senare. Där finns istället en kraftigt förenklad version av händelseförloppet där ett flertal kritiska partier inte tagits med och utöver detta finns det till och med två olika redogörelser av kvällen som inte i sig stämmer ens med varandra på vitala punkter.
Finns det något i instruktionerna för ubåtsutredningen som lovar att all information som framkommer ska offentliggöras?
Här måste jag erkänna att jag
tror att instruktioner till en utredning inte övertrumfar en bedömning av vad som kan skada Sveriges förhållande till främmande makt.
Så om utredningen leder till ett resultat som kan accepteras av utredaren och uppdragsgivaren den socialdemokratiska regeringen så ser jag inget skäl att resultatet behöver offentliggöras.
Har du några indikationer från Ekeus att han anser att utredningen har obstruerats på grund av att vittnen inte har samarbetat?
Att man har saknat dokument i arkiv är känt men om vi nu ska prata om rimligheter, borde inte utredaren signalerat att han förhindrades att göra sitt jobb om så vore fallet?
Om den socialdemokratiska regeringen accepterade resultatet av den utredning som de beställde utan att kräva en offentlig förklaring av Bror Stefensson låter det då inte troligt att dom som behöver veta vet?
Rickard skrev:
Rickard skrev fre jun 08, 2012 10:32 am skrev:
Han vet att han är misstänkt för att på eget bevåg släppt ubåten - vilket inte kan klassas som annat än landsförräderi och skriver för övrigt själv så sent som år 2007 om sin fortsatt starka övertygelse att ubåtarna i Hårsfjärden var sovjetiska.
Kan någon ge en något så när rimlig förklaring till varför Stefensson hellre fortsätter bli misstänkt för förräderi (knappast trivialt för någon, men allra minst för en militär) än att "avslöja" vad en socialdemokratiskt regering skulle gjort 1982?
JohnT skrev:jag kan inte få ihop den typen av bevisbörda som du lägger på Stefensson med " en sansad diskussion med kritisk inställning"
Återigen, någon större bevisbörda än att helt enkelt följa regeringens direktiv år 2001 kan jag inte se att jag lägger på Stefenson. Du får gärna förklara vad du menar mer specifikt med ovanstående då jag faktiskt inte inser det eventuellt osansade i min gamla text du sökte fram.
Du ger dig själv problemformuleringsprivilegiet genom att insinuera att eftersom han inte säger det du vill att han ska säga så är han fortfarande misstänkt. Det blir lite häxprocess over det hela.
Än en gång citerar jag Säkerhetspolitiska utredningen, SOU 2002:108 sidan 16
Den säkerhetspolitiska utredningen har efterlämnat ett omfattande underlag ämnat för
framtida forskning, även om vissa delar av materialet, på grund av
rådande utrikes- och försvarssekretess, ännu inte kan göras allmänt
tillgängligt.
Jag tycker det är klart nog.
Jag ser inget skäl att en Socialdemokratisk regering år 2001 skulle behöva offentligöra bevisa att en annan socialdemokratisk regering 1982 hade komprometterat svensk neutralitet.
Jag ser inte heller något rimligt skäl till att Stefensson ska offentliggöra sina handlingar bara för det skrivs negativa saker i massmedia ?
Jag vill bara avsluta med ett citat från S Morgatjev 1985
”Oväsendet runt de uppdiktade sovjetiska undervattensbåtarna, vilka ständigt sågs röra sig in i Svergies territorialvatten, är bara ett instrument i en systematisk antisovjetisk kampanj, som dragits igång av högerkrafterna”
Så den Sovjetiska ståndpunkten kring ubåtskränkningarna var konsekvent och det är lite intressant till vilken grad Tunander och Mossberg råkar komma till samma slutsatser.
Mvh
/John