Hej Richard
När man hanterar ett ämne där det finns så få konkreta fakta som i fallet med ubåtskränkningarna är det viktigt att man skiljer på -
Vad man faktiskt vet baserat på objektiva fakta.
Vad man tror sig veta baserat på tolkningar och härledningar som är baserat på subjektiva tolkningar av något som inte i sig självt inte är ett bevis.
Vad man är medveten om att man inte vet.
Jag känner att du drar väldigt kategoriska slutsatser från ett dataunderlag som inte har den entydighet som du ger den. Jag vill koncentrera mig på just texten från Analysgruppen, du har presenterat några citat men det vore intressant att få läsa hela det frisläppta dokumentet. Som jag förstår det så är det alltså en sammanställning av vad man hade sett under några av de första åren med ubåtsjakter. Jag vet inte mycket om det underliggande materialet, annat än att det främst är vittnesmål från personer som sett ”något”.
Dessutom vet jag inte hur de som sammanställt rapporten har använt för metodik, har man presenterat alla detaljer från olika vittnesmål och hoppas att det ger en mer förklarande bild eller ska man försökt rapportera en minska gemensamma nämnare med den information som stöds av merparten av vittnesmålen?
Dessutom så vet vi inte om det fanns någon misstanke om att det man kallar ”typ 1” kanske är flera olika farkoster, antingen därför inkräktaren i singularis opererar med flera olika typer av farkoster eller om det är inkräktare från flera länder med olika utrustning. Vi kan antagligen utgå från att analysgruppen bara tittade öster ut och att de inte hade samma kunskap om olika farkoster som vi har idag.
Jag känner att du hanterar texten som det vore ett programmeringsspråk med väl definierade orsak och verkan snarare än den sammanställning av människors minnesfragment där många saknade exakt vokabulär för att beskriva vad man sett.
Och om marinen då har gett typ 1 ubåten arbetsnamnet valryggen så betyder inte det att det är en exakt kopia av en valrygg utan det stod ”Ovandelen kan bäst beskrivas som en valrygg” och ”Bäst beskrivas” lämnar ju mycket utrymme för tolkningar.Vi kan titta på siten
http://www.valar.se/index.php?page=artbeskrivning så verkar valryggar kunna se lite olika ut.
Som jag förstår dig så är det som får dig att avskriva Triton-2 som en möjlig kandidat är alltså definitionen på vad som är ett torn?
- Triton_överdel.png (11.72 KiB) Visad 3264 gånger
Är utbyggnaden under siffran 5 ett torn, en lucka eller bara högsta punkten på en sluttande valrygg?
Detta förstår jag som kärnpunkten i din argumentation varför Triton-2 inte är en möjlig förklaring till ubåt ”typ 1”.
Själv så kan jag inte uttrycka mig tvärsäkert om vad de tre meningarna faktiskt utesluter, för mig kan man rita upp många olika konfigurationer av ubåtar som skulle kunna stämma med beskrivningen.
och framför allt så tycker jag det är fel att som du gör, hävda att det omöjligen är en Triton-2
Rickard 7 jul 2013, 10:19 skrev:
Totalt sett kan jag inte se något utrymme för att få Triton-2:s speciella bulliga torn och kantiga framdel att passa med den i svenska vatten så ofta siktade främmande Miniubåt Typ 1 / a.k.a. "Valryggen".
Texten i rapporten från 1984 lyder:
Farkosten är troligen av en och en halv skrovstyp med en längd av ____.
Tornkonstruktion i vanlig bemärkelse saknas.
Ovandelen kan bäst beskrivas som en valrygg (ca 5 m läng) med en något mer markant böjning av framkanten.
Och du skriver även
En hel del detaljer är fortfarande hemliga och saknas ovan, men det framgår på ett annat ställe i rapporten att "Typ 1" är 8-10 meter lång.
Och i ditt svar till Psilander
Rickard 05 jul 2013, 11:41 skrev:
Om man läser analysgruppens beskrivning av farkosten framgår alltså att det handlar om en 8-10 meter lång enhet som mycket tydligt saknar torn och har en rundad överdel som liknar en valrygg och där den övre delen av ryggen är fem meter lång.
Här håller jag med det mesta men inte ” mycket tydligt saknar torn” - det ser jag inte i underlaget.
Jag uppfattar det som du då tolkar analysgruppens beskrivning på ett annat sätt än vad jag gör.
Så om vi går mening för mening:
Mening 1 skrev:
Farkosten är troligen av en och en halv skrovstyp med en längd av ____.
Det står troligen och jag misstänker att det kan förklaras med att man inte alltid har sett en så stor del av ubåten över vattenytan eller att det faktiskt är flera olika sorters ubåtar man har sett och alltså inte fått en enhetlig bild av denna detalj.
Rickard 07 jul 2013, 10:19 skrev:
Jag har också funderat över vad en och en halv skrovstyp betyder. Det är möjligt att det skall tolkas så som på din bild, om det är någon annan på forumet som kan sprida kunskap om kring hur den termen skall tolkas vore det mycket bra!
Intressanta att du har funderat över vad det betyder. Men jag tolkar ditt svar som om du inte vet vad som stod där och när jag presenterar en tolkning som motsäger den slutsats du önskar så fortsätter du att bortse från den meningen i texten.
Som tidigare visat med en schematisk bild så vill jag uppfatta texten som skrovet har en vinkling mellan vad man trodde var formskrovet och tryckskrovet:
- Antagligenenoenhalvskrov.png (29.41 KiB) Visad 3264 gånger
Eftersom man bara får ha tre attachements i en post så fortsätter jag i nästa post.
..