Homosexuella i lumpen
Re: Bögar i lumpen
Ja. Och att läggningn inte var orsaken till frisedel.
Re: Homosexuella i lumpen
Att veta vad jag tror torde vara ganska rimligt.Blixten skrev:Ja. Och att läggningn inte var orsaken till frisedel.
Med den erfarenhet jag har av FM så enl. mitt förmenande så var inte sexuell läggning tilläcklig orsak för frisedel.
Jag bedömer ändå min vän som trovärdig i det här avseendet, men jag kan bara gå på hans egen utsaga eftersom jag inte var där. Det jag undrar är hur lätt det hade varit för honom i slutet av 80 talet att fortsätta verka i ett skytte kompani efter att han "avslöjats" sedan hade väl kompanichefen ganska stor makt på den tiden?MD650 skrev:Det låter lite som en skröna.oxford skrev:Jag har en god vän som var fänrik i slutet av 80 talet på ett infanteriregemente.
En av hans paradhistorier är när det under en skåpsvisitation uppdagades att en värnpliktuíg var homosexuell, den värnpliktig fick gå och ta ett samtal med kompanichefen och befriades sedan från sin värnplikt.
Det kan säkert varit att han fick frisedel men inte av det skälet.
M.h.t. sin läggning var inte skäl nog att få frisedel.
Jo det är helt rätt. Det var definitivt inte samma acceptans då som nu.oxford skrev:
Det jag undrar är hur lätt det hade varit för honom i slutet av 80 talet att fortsätta verka i ett skytte kompani efter att han "avslöjats" sedan hade väl kompanichefen ganska stor makt på den tiden?
Jag vill poängtera att jag uppfattade det som en skröna men för den skulle behöver det inte vara så.
Jag har inte mer erfarenhet än lumpen och repmöte. Och där lärde jag mig att homosexuella inte är välkomna i krigsorganisationen iallafall (se ovan). Har du varit mer i FM så att du har större insikter?MD650 skrev:Att veta vad jag tror torde vara ganska rimligt.Blixten skrev:Ja. Och att läggningn inte var orsaken till frisedel.
Med den erfarenhet jag har av FM så enl. mitt förmenande så var inte sexuell läggning tilläcklig orsak för frisedel.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Diskussionen utifrån detta inlägg!!!
Stefan
Jag vet inte hur gamla Oxford, Blixten och MD950 är, men jag förmodar att ni kanske har hört talas om de AIDS-inslag som massmedierna pumpade ut under 1980-talet och hände det då, så är jag inte försvånad över att den vederbörande fick frisedel.oxford skrev:Jag har en god vän som var fänrik i slutet av 80 talet på ett infanteriregemente.
En av hans paradhistorier är när det under en skåpsvisitation uppdagades att en värnpliktuíg var homosexuell, den värnpliktig fick gå och ta ett samtal med kompanichefen och befriades sedan från sin värnplikt.
Stefan
Det har hanBlixten skrev:Jag har inte mer erfarenhet än lumpen och repmöte. Och där lärde jag mig att homosexuella inte är välkomna i krigsorganisationen iallafall (se ovan). Har du varit mer i FM så att du har större insikter?
Jag var i Armén 1980-1993 och jag vet om både krigsplacerade soldater och officerare som var homosexuella. Jag har själv krigsplacerat soldater. Graden av öppenhet kan man diskutera, man pratade helt enkelt inte om det - lite USA - 'don't ask don't tell' kanske? Jag har svårt att tro att Krigsmakten sedemera försvarsmakten skulle ha någre egna styrdokument om detta efter avkriminaliseringen även om lokala befattningsavare säker motarbetade. Principen då var väl att omöjliggöra sexuella problem - om man föser ihop hetrosexuella män i en miljö får man mindre problem än om man blandar hetro och homosexuella, män och kvinnor (inte att förglömma bi och trans-personer).
MVH
Hans
Blinkiblink på dig själv lille HassepånkenHans skrev:Det har hanBlixten skrev:Jag har inte mer erfarenhet än lumpen och repmöte. Och där lärde jag mig att homosexuella inte är välkomna i krigsorganisationen iallafall (se ovan). Har du varit mer i FM så att du har större insikter?och även jag. Varit i FM alltså - insikterna kan diskuteras.
Låter ju rimligt det du skriver. Om vi pratar 80-talet så var det ju extremt ovanligt att vara öppet homo. Det är verkligen något som har ändrats sedan dess.Hans skrev:
Jag var i Armén 1980-1993 och jag vet om både krigsplacerade soldater och officerare som var homosexuella. Jag har själv krigsplacerat soldater. Graden av öppenhet kan man diskutera, man pratade helt enkelt inte om det - lite USA - 'don't ask don't tell' kanske? Jag har svårt att tro att Krigsmakten sedemera försvarsmakten skulle ha någre egna styrdokument om detta efter avkriminaliseringen även om lokala befattningsavare säker motarbetade. Principen då var väl att omöjliggöra sexuella problem - om man föser ihop hetrosexuella män i en miljö får man mindre problem än om man blandar hetro och homosexuella, män och kvinnor (inte att förglömma bi och trans-personer).
MVH
Hans
Stöter du på migBlixten skrev: Blinkiblink på dig själv lille Hassepånken![]()
Jepp, ovanligt på åttiotalet - men nästan lika ovanligt idag - om man bortser från personer i eller som vill få offentlighetens ljus på sig. Om jag tar min bekantskapskrets en sådär 1985 (låt säga 50 personer) och uppskattar att någon eller några homosexuell fanns men ingen öppet. Idag med samma urval skulle jag vilja säga att någon eller några homosexuell finns och en (1) öppet. Knappast vetenskapligt och kanske bara bevisar mitt urval av bekantaBlixten skrev:Låter ju rimligt det du skriver. Om vi pratar 80-talet så var det ju extremt ovanligt att vara öppet homo. Det är verkligen något som har ändrats sedan dess.
MVH
Hans
Jag vet ju inte om 25 år i FM kan räknas att man fått större insikt i vissa frågor.Blixten skrev: Har du varit mer i FM så att du har större insikter?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ni glömmer en sak, tycker jag. Under den aktuella tiden, egentligen all tid fram till kanske de sista tio åren, har homosexualitet varit ett stigma. Således var de homosexuella, då som nu, duktiga på att dölja sin homosexualitet eftersom de helt enkelt var rädda att den skulle komma ut. Således tror jag inte att mången skulle göra misstaget att en skåpsinspektion skulle kunna visa upp deras läggning. Att bli ertappad som homosexuell skulle vara stigmatiserande för resten av livet.
Vi pratar om en tid när alla män gjorde lumpen. Att inte göra lumpen ansågs suspekt och således fanns det en risk att man i en kommande anställningsintervju skulle behöva klargöra för varför man blev frikallad. Ingen är dum nog att utsätta sig för risken att i det läget behöva tala om att man blev frikallad pga "felaktig" sexuell läggning. Alltså hade man inte fel tidningar i skåpet, eller vad det nu kan ha varit som åsyftas i skrönan.
För säkerhets skull får vi nog ändå tillstå, att kanske en och annan var så dum.
De homosexuellae var ju vana att hantera sin homosexualitet redan innan de ryckte in. De hade redan, under den mest hormonstinna tiden i livet, duschat tillsammans med andra pojkar i skolans gymnastik och liknande. De hade varit på lägerskola med andra pojkar, och så vidare. Det kollektiva lumparlivet var inget som dessa pojkar var oförberedda på. De visste hur man döljer sin homosexualitet. De homosexuella är tränade att dölja sin känslor och hormoniella reaktioner betydligt bättre an vad jag tror mången heterosexuell man i samma situation är.
Bögar i lumpen är en mycket mindre risk för raggning i skyttegraven, än vad mixade förband med heterosexuella pojkar och flickor är, ity heterosexuella inte är vana vid att behöva dölja sina känslor och begär.
Vi pratar om en tid när alla män gjorde lumpen. Att inte göra lumpen ansågs suspekt och således fanns det en risk att man i en kommande anställningsintervju skulle behöva klargöra för varför man blev frikallad. Ingen är dum nog att utsätta sig för risken att i det läget behöva tala om att man blev frikallad pga "felaktig" sexuell läggning. Alltså hade man inte fel tidningar i skåpet, eller vad det nu kan ha varit som åsyftas i skrönan.
För säkerhets skull får vi nog ändå tillstå, att kanske en och annan var så dum.
De homosexuellae var ju vana att hantera sin homosexualitet redan innan de ryckte in. De hade redan, under den mest hormonstinna tiden i livet, duschat tillsammans med andra pojkar i skolans gymnastik och liknande. De hade varit på lägerskola med andra pojkar, och så vidare. Det kollektiva lumparlivet var inget som dessa pojkar var oförberedda på. De visste hur man döljer sin homosexualitet. De homosexuella är tränade att dölja sin känslor och hormoniella reaktioner betydligt bättre an vad jag tror mången heterosexuell man i samma situation är.
Bögar i lumpen är en mycket mindre risk för raggning i skyttegraven, än vad mixade förband med heterosexuella pojkar och flickor är, ity heterosexuella inte är vana vid att behöva dölja sina känslor och begär.
Du kanske har PMHans skrev:Stöter du på migBlixten skrev: Blinkiblink på dig själv lille Hassepånken![]()
![]()
Här delar jag dock inte din uppfattning, det har jag gjort stora delar av mitt liv (alltså döljt begär, inte haft motsatt uppfattning) - fast det kanske är utanför trådens ämne.Markus Holst skrev:...ity heterosexuella inte är vana vid att behöva dölja sina känslor och begär.
MVH
Hans
Hmmm... hur tacklar jag detta, om jag säger att jag inte fått PM så tror alla att jag ljuger, men om jag nu fått PM så vore det indiskret att berätta. Och är nu Blixten hetrosexuell man, kvinna eller HBT? Är jag homofob eller inte? GUAAAARGH!Blixten skrev:Du kanske har PMHans skrev:Stöter du på migBlixten skrev: Blinkiblink på dig själv lille Hassepånken![]()
![]()
![]()
MVH
Hans
Jag har i alla fall gott minne: viewtopic.php?f=40&t=20569&p=302779&hil ... kt#p302779
- Fredrik Andersson
- Medlem
När jag gjorde GU runt 1989-90 var det knappast ett ämne som togs upp. Av någon anledning så var det dock vanligt förekommande med "bög-skämt" så som de senpubertala 19-20-åringar vi var. I det klimatet och med den mentaliteten som satt i logementsväggarna är det förståeligt om de som eventuellt var gay eller bi höll tyst om detta.
Vill dock i sammanhanget påpeka som en anekdot att det tuffaste och mest krävande befälet jag har träffat på under mina 20+ år i FM var kvinna och den duktigaste soldaten jag har haft förmånen att tjänstgöra tillsammans med var homosexuell så det skrek om det!
Vill dock i sammanhanget påpeka som en anekdot att det tuffaste och mest krävande befälet jag har träffat på under mina 20+ år i FM var kvinna och den duktigaste soldaten jag har haft förmånen att tjänstgöra tillsammans med var homosexuell så det skrek om det!