Markus Holst skrev:Varjag, hur är det i Australien idag? Finns där fortfarande "vilt levande" stammar idag eller är de alla "domesticerade"?
I största korthet - nej. Majoriteten lever i s.k. Indigenous Communities varav det finns c:a 200, de flesta i Northern Territory, Queensland och Western Australia. De varierar mycket i storlek och befolkningsantal. Många, men inte alla, är veritabla pesthärdar av alkoholism, våld, pedofilia, misshandel och kvinnoförtryck. Trots allmän skolplikt, är skolgången minst sagt - sporadisk. Barnen - hamnar alltför ofta - i samma spår som föräldrarna.
Vad lever dom av?
Jo skattemedel, eller 'welfare' som de flesta (vita) kallar det. Det gäller bostäder, kommunala tjänster, fordon, skolor, sjukvård m.m. Ytterst få, arbetar för en lön. och varför arbeta - när man får en 'lön i alla fall?
Utom 'Communities' - finns minoriteter i många städer i norra Australien. Där de tyvärr, toppar statistiken i fylleriförseelser och mindre allvarliga brott - mellan 'torkperioderna' i fängelse.
Speciellt den sista kategorin, men även väsentliga delar av den första - är långt ifrån rasrena aborigines. Rasblandningen har genomsyrat det mesta av urbefolkningen...'riktiga aborigines' hittar man mest numera Nordterritoriet.
Sist, har vi ledarklassen av 'aborigines'. Dom som sitter i departement, utredningar och kommissioner. Och styr hela ruljangsen. Dom flesta - är kvarts, åttondels eller sextondelsaboriginer - i klartext lika vita som jag. Dom - lever gott på
status quo och bromsar alla försök till ändringar - utom med 'lip-service' , då varje ändring skulle äventyra deras maktställning.
Jag vet att allt detta låter oerhört negativt. Men jag har sett 'systemet' gå från värre till allt värre - i tre decennier....
Varjag