Naturfolk

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem

Re: Naturfolk

Inlägg av JaGeR » 24 juni 2008, 23:26

Häftigt angående woomera
"The woomera could be used as a shield for protection against spears and boomerangs. Some boomerangs were deliberately made with a hook at one end designed to catch onto the edge of a woomera or shield, which then caused the boomerang to swivel around and hit the enemy."
Bild
liknade en Atlatl då

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 juni 2008, 08:54

Varjag, hur är det i Autsralien idag? Finns där fortfarande "vilt levande" stammar idag eller är de alla "domesticerade"?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 juni 2008, 12:22

Markus Holst skrev:Varjag, hur är det i Australien idag? Finns där fortfarande "vilt levande" stammar idag eller är de alla "domesticerade"?
I största korthet - nej. Majoriteten lever i s.k. Indigenous Communities varav det finns c:a 200, de flesta i Northern Territory, Queensland och Western Australia. De varierar mycket i storlek och befolkningsantal. Många, men inte alla, är veritabla pesthärdar av alkoholism, våld, pedofilia, misshandel och kvinnoförtryck. Trots allmän skolplikt, är skolgången minst sagt - sporadisk. Barnen - hamnar alltför ofta - i samma spår som föräldrarna.
Vad lever dom av?
Jo skattemedel, eller 'welfare' som de flesta (vita) kallar det. Det gäller bostäder, kommunala tjänster, fordon, skolor, sjukvård m.m. Ytterst få, arbetar för en lön. och varför arbeta - när man får en 'lön i alla fall?

Utom 'Communities' - finns minoriteter i många städer i norra Australien. Där de tyvärr, toppar statistiken i fylleriförseelser och mindre allvarliga brott - mellan 'torkperioderna' i fängelse.

Speciellt den sista kategorin, men även väsentliga delar av den första - är långt ifrån rasrena aborigines. Rasblandningen har genomsyrat det mesta av urbefolkningen...'riktiga aborigines' hittar man mest numera Nordterritoriet.

Sist, har vi ledarklassen av 'aborigines'. Dom som sitter i departement, utredningar och kommissioner. Och styr hela ruljangsen. Dom flesta - är kvarts, åttondels eller sextondelsaboriginer - i klartext lika vita som jag. Dom - lever gott på status quo och bromsar alla försök till ändringar - utom med 'lip-service' , då varje ändring skulle äventyra deras maktställning.

Jag vet att allt detta låter oerhört negativt. Men jag har sett 'systemet' gå från värre till allt värre - i tre decennier....
Varjag

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 26 juni 2008, 02:23

Jag kommer ihåg att när jag var i Northern territory för några år sen, så fanns det ett antal "aboriginal areas" - de flesta verkade vara enormt avskilda från allmänheten. Om man inte var aborigin behövde man nämligen ett besökstillstånd som man var tvungen att ansöka om, och tydligen behövde man ett skäl att komma in i områdena.

Däremot kunde man fritt gå in i områden som ägdes av aboriginer om de var nationalparker, t.ex Kakadu National park.
Men områdena öster om kakadu, på Arnhem land verkade svåra att komma in i, förstod jag iaf. Även Tiwi Islands, två öar som helt beboddes av aboriginer kunde man få tillträde till, om man gick med en guidad tur. Tiwi Islands är dock ett huvudexempel på att aboriginska områden inte står rätt till ibland. för ett antal år sen hade de stora problem med procentiellt höga självmordstal: http://www.abc.net.au/7.30/stories/s43534.htm

Många aboriginska territorier, har valt en isolerad existens från resten av samhället. Det ska tydligen bero på att aboriginernas styrande inte vill föra in alkohol i dessa områden, där det gäller totalt spritförbud. Många aboriginer ska tydligen också försöka gå tillbaka till aboriginernas "ursprungliga levnadsätt". I Arnhem land samt flera områden långt i från civilisationen verkar de också delvis leva på detta viset.

I Darwin, den största (enda) staden i Northern Territory, fanns det typiskt nog många uteliggare, samt lösdrivande existenser som var aboriginer, men det verkade även finnas aboriginer som var vanlig medelklass - högutbildade - som lågutbildade. Många aboriginer deltog dock rätt aktivt i turistindustrin, de annordnade guidade turer till vissa områden, smidde souvenirer, sålde aboriginska matvaror och skönhetsprodukter och många sålde aboriginisk konst
Träffade bland annat en aboriginisk guide i Kakadu, som var väldigt påläst, lärorik, entusiastisk och helt klart högutbildad.

Piankhy
Medlem

Inlägg av Piankhy » 5 juli 2010, 12:04

Probstner skrev:[

Jag har Lindblads bok, Surinam stämmer. Likaså pandersson2:s uppgift om att gruppen i den boken gömt sig undan in i skogen efter att ha blivit tillbakatryckta av starkare grannar.

Tonen i Lindblads bok är ganska fascinerande och kanske inte särskilt pk idag. Han beskriver den isolerade gruppens tillvaro som eländig, både materiellt och andligt. Deras animism var helt grundad på skräck. Nu vet jag i o f s inget om Lindblads religiositet, men han beskriver gruppens lycka när de nåddes av kristendomen och civilisationen och slapp vara rädda. Hatkänslor utbyttes mot hopp och hokuspokus mot medicin. Och svälthot mot jordbrukssamhällets långsiktighet.

Kanske något att fundera över om man har fallenhet för att romantisera ursprunglighet.

/ Probstner
Sedan var väl också Jan Lindblad en produkt av sin tid, en tid när man gärna bortsåg från de rädslor och neuroser som Kristendomen skapar hos människor. I många fall har ju "naturfolken" fått en avsevärt bedrövligare tillvara efter det att de missionerats och "civiliserats".

Skriv svar