Världens sju nya underverk

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2007, 13:29

varjag skrev:Petra är en gäspning
Ähh... Nej. En stad uthuggen ur klippan? Det är ju inte bara storleken det gäller. ("En civilisations storhet mäts i den kvantitet huggen sten den efterlämnar," för att citera Thoreau.)
varjag skrev:de mexikanska pyramiderna pluttar jämfört med de egyptiska
Pyramiden i Cholula har en tredjedel större volym än Cheops. Den i Chichen Itza är onekligen mindre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pyramid_of_Cholula
varjag skrev:Men vad har Taj Mahal att göra här?
Dess estetiska värden..?
varjag skrev:Att Parthenon missade ut - en skandal.
Håller inte med här heller. :) Ett tempel i sten. Mkt tjusigt på alla sätt, men "underverk" - njaä. Inte jämfört med de övriga.

Josef
Ny medlem

Inlägg av Josef » 8 juli 2007, 14:40

Hexmaster skrev:
varjag skrev:Att Parthenon missade ut - en skandal.
Håller inte med här heller. :) Ett tempel i sten. Mkt tjusigt på alla sätt, men "underverk" - njaä. Inte jämfört med de övriga.
Fast detta skulle man även kunna säja om Taj Mahal. Parthenon skulle väll även kunna platsa av samma anledning. Det antika greklands mest perfekta arkitektur. Fast om inte den där Otto Wilhelm Königsmarck hade förstört byggnaden så hade den kanske också kvalificerat sig. (Enligt wikipedia ska han ha svenskkopplingar förövrigt)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2007, 16:38

dc skrev:Vart tog Karlskrona vägen? Det borde väl vara ett ordentligt underverk.
Musköbergets underjordiska anläggning är väl mer unikt och speciellt :)

Sverige har nog inget som kan mäta sig med något av dessa underverk.

Jag saknade Versaille och Venedig på listan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juli 2007, 16:49

Jag har lätt att försvara Petra som kom med på listan, har själv varit där och sedan jag var där så har dom gjort det ännu bättre för turisterna.

Stefan

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 8 juli 2007, 20:04

En stad som Karlskrona där det blåser ständig motvind på varje plats vilket håll du än går måste bara betraktas som ett underverk :lol:

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 8 juli 2007, 21:22

När man kan rösta på internet och majoriteten av världsbefolkningen inte var med och/eller bryr sig så tycker jag att den här listan är helt värdelös och onekligen så kommer den att glömmas om några år.. Sen att listans inhehåll är skrattretande är en annan femma. De kanske borde byta namn listan till sju av värdelns turistmål för västerlänningar över 60.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 24 augusti 2007, 12:46

Shompola skrev:När man kan rösta på internet och majoriteten av världsbefolkningen inte var med och/eller bryr sig så tycker jag att den här listan är helt värdelös och onekligen så kommer den att glömmas om några år.. Sen att listans inhehåll är skrattretande är en annan femma. De kanske borde byta namn listan till sju av värdelns turistmål för västerlänningar över 60.
Va inte så negativ, vad är det som är skrattretande med listan?

Skriv svar