Samhällsklassernas representation i amerikanska trupper

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 15 november 2006, 07:18

Curtis skrev:Det är också "immigrants" som får medborgarskap i utbyte mot tjänstgöring i militären och det kan väl defineras som underklass.

Sen har man också läst att många gängmedlemmar har tagit värvning, vilket visa sig då vissa av dem har kvar snusnäsduk eller dylikt som visar på gängtillhörigheten.
Att tjänstgöra i militären måste ju utgöra den utlimata kvalifikationen för medborgarskap.

Sonderling

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 15 november 2006, 15:36

masase skrev:
Tomas Ibsen skrev:Kan bekräfta att den amerikanska staten bjussar på en collegeplats om man skriver in sig i armén. Men enligt min amerikanska kompis så ärdet ofta "a cheap-ass-college" som gäller då. Tyvärr vet jag inte om det var i bruk redan på Vietnamkrigets tid, men det låter ganska rimligt.
En av mina vänner finansierade sina Harvardstudier genom ROTC. Knappast något cheap ass college.
ROTC (Reserve Officer Training Corps) eller NROTC (Naval Reserve Officer Training Corps) är INTE något som har med värvning som menig i krigsmakten att göra! :roll:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 november 2006, 07:21

Richard J skrev:
masase skrev:
Tomas Ibsen skrev:Kan bekräfta att den amerikanska staten bjussar på en collegeplats om man skriver in sig i armén. Men enligt min amerikanska kompis så ärdet ofta "a cheap-ass-college" som gäller då. Tyvärr vet jag inte om det var i bruk redan på Vietnamkrigets tid, men det låter ganska rimligt.
En av mina vänner finansierade sina Harvardstudier genom ROTC. Knappast något cheap ass college.
ROTC (Reserve Officer Training Corps) eller NROTC (Naval Reserve Officer Training Corps) är INTE något som har med värvning som menig i krigsmakten att göra! :roll:
ROTC är väl USA:s motsvarighet till FBU?

Sonderling

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 16 november 2006, 17:38

Nej, det är det inte. Det är snarare ett utbildningsprogram.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 november 2006, 17:51

Ska man tro Wiki så är ROTC väldigt viktigt för rekryteringen till USA:s militära styrkor.
http://en.wikipedia.org/wiki/ROTC

"ROTC produces 60 percent of all officers in the U.S. armed forces, and 75 percent of U.S. Army officers.

Each of the services offer competitive, merit-based scholarships to ROTC students, often covering full tuition for college."

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 17 november 2006, 20:45

ROTC samt NROTC är en annan utbildningsväg att nå officersrang än via de prestigefyllda "Service Academys". Officer Candidate School (OCS) finns för meniga och underofficerare som anses värdiga att tilldelas officersrang.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 20 november 2006, 21:04

Richard J skrev:
Eftersom ämnet är "Samhällsklassernas representation i amerikanska trupper" och amerikanska trupper normalt definieras som såväl officerare som meniga så har jag svårt att se varför ROTC inte skulle höra till diskussionen.

De amerikaner som väljer att gå med i ROTC programmet är precis lika värvade som om de hade klivit in på det lokala värvningskontoret och skrivit på.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 20 november 2006, 21:23

Richard J skrev:ROTC (Reserve Officer Training Corps) eller NROTC (Naval Reserve Officer Training Corps) är INTE något som har med värvning som menig i krigsmakten att göra! :roll:
De får betalt, precis som icke-officerare, vad är skillnaden? USA har precis som i Sverige ingen krigsmakt längre, försvarsmakt kallas de båda, och båda sysselsätter sig mest utomlands nuförtiden, verkar det som. :o

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 1 december 2006, 16:41

Jag tillhör den ytterst reaktionära skaran som anser att det finns en avsevärd skillnad mellan herrskapet (officerare) och manskapet (underofficerare, underbefäl och meniga), även om de ekonomiska villkoren nuförtiden är jämförbara.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 december 2006, 14:51

Här tas det upp jämnförelser mellan Vietnam och Irak, som du kanske är ute efter. Mycket siffror för kalenderbitaren (själv är jag dyskalkylektiker så siffror är alltid ointressant för mig.)

http://www.strategypage.com/htmw/htatri ... 61207.aspx

Sonderling

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 8 december 2006, 11:08

Richard J skrev:Jag tillhör den ytterst reaktionära skaran som anser att det finns en avsevärd skillnad mellan herrskapet (officerare) och manskapet (underofficerare, underbefäl och meniga), även om de ekonomiska villkoren nuförtiden är jämförbara.
I idealfallet är en Platoon Commander 1/2 Lt, med en Staff Sergeant som Platoon Sergeant. Tyävrr händer det ibland att det inte finns tillräckligt med officerare, så en SSgt eller GySgt får rycka in som Platoon Commander. Klarar han jobbet? Ja, förmodligen bättre än löjtnanten, eftersom han har betydligt mer erfarenhet. Så naturligtvis är det skillnad.

Du har rätt, det är skillnad, men dagens militär har betydligt större andel högskoleutbildade bland "manskapet" än gårdagens, vilket är alla till gagn. I speciellt USMC men även armén tror jag, är det väldigt vanligt med före detta manskap som tagit klivet över till "the dark side" och numera är officerare.

Skriv svar