Svenska vänsterpartiers förhållande till kalla kriget
Jag skulle vilja säga att skillnaden är att om det är ett företag som stödjer så är de ute efter ekonomisk vinning utifrån vilken politik partiet för.
Om en annan stat stödjer ett parti så är syftet mer att de är ute efter att propagera utomlands för sin egen legitimitet. Om det är mer förkastligt eller inte beror väl på vad man tycker om staten i fråga.
Om en annan stat stödjer ett parti så är syftet mer att de är ute efter att propagera utomlands för sin egen legitimitet. Om det är mer förkastligt eller inte beror väl på vad man tycker om staten i fråga.
Det vore intressant att höra hur/om detta går. Jag misstänker att det kan vara lurigt att få ut siffrorna.Orlando skrev:Jag tror nog jag skall ställa frågan till några partier. Jag tror inte jag får några konkreta svar men man kan ju beskriva att det är utav historiskt perspektiv som det är intressant. Kanske kan man få äldre siffror?
Du hittar annars lite uppgifter om partiernas intäkter i kapitel 2 i utredningen SOU 2004:22 (finns på http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/10555), tyvärr inte tillräckligt detaljerat för att det ska bli riktigt intressant.
Henrik
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Löwe Skrev:
Skulle förvåna mig mycket om de inte tog imot ett öre från Sovjetunionen också.
/Robert Sköld
R:arna har visst mottagit pengar från Kina, sovjet vet jag inte. I Frank Baudes självbiografi "Mot strömmen" beskrivs hur tre partimedlemmar, Baude inräknad, smugglade tiotusen i kalsongerna (!).KPML(r) har mig veterligen varken tagit emot pengar från Kina eller Sovjet. Detta eftersom de var ett betydligt mer nationalistiskt orienterat parti. Däremot har det ju blivit uppmärksammat att de skänkit pengar till Nordkorea
Skulle förvåna mig mycket om de inte tog imot ett öre från Sovjetunionen också.
/Robert Sköld
Det var intressant att läsa Robert! Fast smuggling av 'kontanter i kalsonger' låter mera Kalle Kofot än de transaktioner jag alluderade till tidigare i tråden. Men enkla medel för enkla varelser....varför inte. Jag är säker på att den valutarika Kinesiska Folkrepubliken gärna gjorde den lilla investeringen i svensk folkopinion.
Jag har läst Mot strömmen, men kan inte minnas något sådant. Säkert har Robert rätt.varjag skrev:Det var intressant att läsa Robert! Fast smuggling av 'kontanter i kalsonger' låter mera Kalle Kofot än de transaktioner jag alluderade till tidigare i tråden. Men enkla medel för enkla varelser....varför inte. Jag är säker på att den valutarika Kinesiska Folkrepubliken gärna gjorde den lilla investeringen i svensk folkopinion.
Vilket syfte det avlägsna Kina hade att stödja ett litet fraktionsparti i Sverige har jag dock aningen svårt att förstå utifrån en rationell synvinkel.
Framförallt om staterna som åsyftas här är brottsliga.Schwalbe skrev:Jag skulle vilja säga att skillnaden är att om det är ett företag som stödjer så är de ute efter ekonomisk vinning utifrån vilken politik partiet för.
Jag säger inte att det är rätt eller fel, bara att det kanske inte är så konstigt.varjag skrev:Så svenska Folkpartister och Moderater kom hem från England med kalsongerna späckade med pundsedlar? Knappast Schwalbe....Schwalbe skrev:Men det är väl inget ovanligt att partier med liknande åskådning håller ihop världen över?
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt: