Planet som försvann ...

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 28 september 2004, 21:34

Instämmer med Orlando, återgå mer till det ursprungliga ämnet. Och försök att inte spinna ut.

Håller vidare med Hans, det är såå lätt att göra något utav ingenting, speciellt med "ett fint paket runt", som det gamla ordspråket säger; Att göra en höna av en fjäder. Men onekligen är det lite underligt att man inte har släppt dessa övervakningsvideos (om det nu stämmer?).

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 28 september 2004, 22:16

Har för mig att jag sett övervakningsvideor där flygplanet med all önskvärd tydlighet flyger in i Pentagon?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 september 2004, 10:57

De var jag som statade upp tråden, vill bara påpeka att jag inte tror på den, ville bara höra den logiska förklaringen. Om en F-4 kan smulas sönder kan säkert ett passagerar plan också göra det....

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 29 september 2004, 11:32

Orlando skrev:Hittade denna filmsekvens på ett annat forum.

http://users.pandora.be/BuiZe/Tested%20 ... 20wall.mpg

Plan kan försvinna...

Mmmm, man undrar ju om detta kan vara en liten propaganda manöver, typ "Titta, det GÅR inte att störta plan in i våra kärnkraftreaktorer - det är inte ens värt att ni försöker"... Lite OT kanske, men dock...

/a

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 september 2004, 11:42

Robert_Kropotkin skrev:Instämmer med Orlando, återgå mer till det ursprungliga ämnet. Och försök att inte spinna ut.

Håller vidare med Hans, det är såå lätt att göra något utav ingenting, speciellt med "ett fint paket runt", som det gamla ordspråket säger; Att göra en höna av en fjäder. Men onekligen är det lite underligt att man inte har släppt dessa övervakningsvideos (om det nu stämmer?).

/Robert Sköld
Robert, här:
Bild
http://edition.cnn.com/2002/US/03/07/ge ... index.html

Hittade det via http://www.snopes.com/rumors/pentagon.htm som är en utmärkt avlivare av myter, rekommenderas varmt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 september 2004, 11:50

Det är lite fascinerande alla dessa konspirationsteorier man undrar vem som knåpar ihop dem, och så snabbt det går sedan.
Samtidigt är det nästan att göra ett spektakel av människors död. Vare sig det är 911 eller Estonia.

Ibland undrar jag om internet sprider ut mer vidskepelse och historieförfalskningar, än det vad den tros ta kol på...
:|

Sonderling

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Perra » 13 september 2008, 17:37

Nu har jag sett den här dokumentären "loose change final cut", den gick på tv4 fakta den eflte bland annat. Jag måste medge att det är en hel del besvärande omständigheter i den. Jag är och har alltid varit böjd att absolut inte köpa såda här teorier då de är alltför svåra att svälja. För den som inet sett eller hört talas om filmen eller teorin så går den i korthet ut på att det inte var Bin Laden och något Al-qaida som utförda attentaten utan att det var en konspiration av den sittande regeringen för att på så vis få möjlighet att göra en rad saker de annars inte kunnat göra. Däribland införa patriotlagarna, invadera Irak och få tillgång till olja och energi samt generellt slå in på den bana som tankesmedjan PNAC under 90-talet funderat ut, det vill säga skaffa USA ett herravälde och dominans över så gott som hela världen. I PNAC ingår medlemmar som Rumsfeild, Cheeney, Wolfowitz samt Jeb Bush, de tre förstnämnda ingick också i regeringen som kraftigt förespråkade Irak-kriget. Vidare skulle ägaren för wtc ha tjänat över 7 miljarder dollar på försäkringen av byggnaderna, hittils har han väl dock bara fått ut 2,2 miljarder.

Det som gör mig konfuderad på den officiella hållningen är just den totala frånvaron av vrakrester från både pentagon och pensylvania, det är mycket märkligt. Dessutom radas en hel del andra indicer och uttalanden från mediafolk på plats de första dagarna upp som motsäger att det alls var några flygplan som krachade. Sedan har vi det här med att filmbevis på andra byggnader runt om pentagon beslagtagits och vägras att släppas. Ytterligare har vi en hel uppsjö omnämnanden av folk på plats vid wtc, i och strax utanför, inför videokameror och i radiosändare, som talar om nya explosioner i byggnaderna. Otaliga exempel på andra höghusbyggnader som brunnit långt mycket längre och delvis rasat läggs fram som exempel på att byggnader inte rasar samman på det sätt som wtc gjorde, men ändå rasade dessa efter bara ca två timmar. Raserandet av wtc 7 anges också som synnerligen suspekt då byggnaden innehöll så pass stora arkiv av ekonomisk brottslighet och även säkerhetstjänstkontor osv, byggnaden var kraftigt förstärkt då den byggdes men föll ändå i sumetriskt fritt fall utan vidare som vid en kontrollerad rivning, till skillnad från andra byggnader runt omkring. Dessutom var andra byggnader som rasade i området men ändå hade stora delar av sin stålstruktur intakt.

Jag tycker att teorin och filmen, även om den försöker, har svårt att förklara bort al-qaidas inblandning i det hela. Den ignorerar eller undervärderar sprängkraften i religiös fanatism och hela al-qaidas långsiktiga strategi för att uppnå sina mål. Dvs ett nytt kalifat utan usa-stödda regimer som istället styrs av politisk islamister. Icke desto mindre påstår filmen att en hel rad av de som utpekats som kapare den elfte september var i livet långt efter attacken, hur kan det komma sig undrar man? Var har de fått sådan information ifrån, vore det möjligt att få fram en eller två av dessa personer för att motbevisa den officiella verisonen så skulle det bli riktigt obehagligt. Är det verkligen troligt att en sådan konspiration som det förslås skulle kunna hållas så hemlig? Någon som kan komma med bra motargument eller teorier om de försvunna planen och de explosioner som pågick i wtc så att jag kan släppa det här? Jag betvivlar i vilket fall som helst inte att Bush-administrationen såg attackerna som något av en gåva för att på så sätt kunna utföra delar av sina planer, men därifrån till att de själva planerat och utfört det hela mot sitt eget folk är steget en ganska betydande bit.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av tryggve » 13 september 2008, 19:13

Perra skrev: Det som gör mig konfuderad på den officiella hållningen är just den totala frånvaron av vrakrester från både pentagon och pensylvania, det är mycket märkligt.
Men just detta är väl en av de argumenten från konspirtionstoretikerna som har debunkats flest gånger?

Dessutom är väl en av länkarna som Hans postade ovan också inne på detta.

http://www.popularmechanics.com/technol ... tml?page=6

"Blast expert Allyn E. Kilsheimer was the first structural engineer to arrive at the Pentagon after the crash and helped coordinate the emergency response. "It was absolutely a plane, and I'll tell you why," says Kilsheimer, CEO of KCE Structural Engineers PC, Washington, D.C. "I saw the marks of the plane wing on the face of the building. I picked up parts of the plane with the airline markings on them. I held in my hand the tail section of the plane, and I found the black box." Kilsheimer's eyewitness account is backed up by photos of plane wreckage inside and outside the building. Kilsheimer adds: "I held parts of uniforms from crew members in my hands, including body parts. Okay?""

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Perra » 13 september 2008, 19:44

Det bästa sättet att punktera ryktena om pentagon vore ju att lämna tillbaka de beslagtagna videoband från motorvägen och hotellets kameror så att man verkligen kan se planet. Men det verkar ju vara helt omöjligt av nån anledning. Vad de säger i filmen är att de officiella utlåtandena menar att planet förångats, men någon sådan värme kan inte gärna ha uppkommit av bland annat eldklotet att döma tydligen, inga vrakdelar som var större än att man kunde lyfta dem med handen återfanns heller på platsen. De svarta lådorna som sagt, tydligen hittades bara en av de fyra svarta lådorna. Och jag vet inte vilken plats man hittade den man hittade, men den har i vilket fall som helst inte offentliggjorts. Anhöriga har fått höra vissa utdrag men inte tillåtits anteckna det de hört. De tre sista minutrarna förblev hemliga. I pennsylvania återfanns nästan inga större vrakrester alls, bara avbrytna träd och en stor grop. Inte en enda kroppsdel har återfunnits från flight 93 på platsen, rättsläkaren sa att hans närvaro inte tjänade något till...han såg inte ens något blod. Samtidigt som de svarta lådorna av titan från Wtc försvann spårlöst så återfanns istället ett pass från en av kaparna, som består av det tåliga materialet papper. Jag kan inte tänka mig att filmen har rätt, men jag har jävligt svårt att begripa hemlighetsmakeriet som möjliggör sådana teorier. Varför i hela världen skeppa iväg precis allt stål från wtc så långt man kunde och förvägra analys av materialet? Varför inte bara offentliggöra de videoband som finns vilka måste uppvisa flight 77:s färd in i pentagon istället för att fäkta i luften med massa andra argument?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Hans » 13 september 2008, 20:30

Källa? Förutom den s.k. dokumentären eller udda hemsidor på internet? Jag hoppas du förstår vad jag menar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Perra » 13 september 2008, 20:59

nä alltså det är vad de säger i filmen, förvisso. Vilket är det du skulle ha källa på mer exakt? Jag har inga sådana, jag förmdelar vad som påstods där. Och en sån sak som att de svarta lådorna inte återfunnits lär de väl inte ljuga om. De upprepade hojtandena om explosioner i wtc kom ju från uppjagade människor som intervjuades av cnn mfl. Det är väl möjligt att de blåljuger raktigenom i filmfan. säkerligen många intevjuer och påstående som är lösryckta och inte ens källbelagda, men om de inte gör det så uppstår ju lite funderngar. Cnn hade en reporter på haveriplatsen i Pennsylvania som pratade om att där inte fanns ett skvatt att se förutom en grop med några små skräpdelar, lite folk som gick omkring och pekade och några avbrutna träd. Att några större vrakdelar från den platsen inte heller påträffats är vad jag förstår inte heller någon hemlighet, även om det var en nyhet för mig. Det märkliga är ju att andra haveri och kraschplatser uppvisar alltid om åtminstone några någorlunda hela bitar av flygplanskroppen. I filmen menar de dessutom för övrigt att flight 93 skulle landat på flygplatsen i cleveland och att någon där bekräftade att det var det planet. Det skulle även ha varit kapat, passagerarna fördes ut ur planet efter 30 minuter. Vidare påpekas att det i de flygbolag som det hela angår såldes det upptill 11 gånger så mycket aktieoptioner som vanligt i dagarna före händelserna. :? En annan sak som påstås är att american 11 och flight 93 inte ens hade några flygningar inbokade den dagen överhuvudtaget...det låter ju helt osanolikt? En sådan lögn måste väl kunna motbevisas också?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Hans » 13 september 2008, 21:16

Vad jag försöker säga är att du skall ta varje element de påstår i filmen och ifrågasätta det in i detalj. Leta runt kritiskt. Om du efter att ha gått igenom många källor och inte hittat någon som ifrågasätter vad som sägs - fine - tro på vad som sägs. Men om du upptäcker att mycket av det som hävdas är, minst sagt, omdiskuterat - vänta då innan du blir övertygad. Var kritisk och framför allt källkritisk. Resten lämnar jag åt dig.

Ha en trevlig lördagskväll.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av Perra » 13 september 2008, 21:26

tack för tipset, jag har nog förvisso gått en och annan kurs om källkritik så det är inte det. Jag vet hur sådana här dokumentärer funkar, man blir nästan övertygad om nåt som man tidigare var helt säker på motsatsen till. Om jag har egegemanget inför det hela kvar framöver får jag ta å sätta mig in i det hela lite djupare då. Trevlig lördag själv, nu ska här dykas ner i ölet och glömma allt som rör flygplanskracher. :P

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av tryggve » 13 september 2008, 21:48

Det finns förresten en riktig bautatråd ( 113 sidor i dagsläget) på Vetenskaps och Folkbildnings forum om konspirationsteorier kring dessa händelser den elfte september. Massor med information och länkar mm där.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=22

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Planet som försvann ...

Inlägg av sonderling » 15 september 2008, 09:56

Fasen gick "loose change" på svensk tv. Det hade jag gärna sett, fast risken är att man blivit rätt trött.
Har man inte sett vrakdelar vi pentagon och efter flight 93? Det har man ju sett på TV senast nu vid 7års dagen läste jag att man plockat upp vrakdelar ur hålet i Penssylvania. Menar de att de är ditt lagda då eller?
Läste förresten en gammal NY times som syrran hade med sig senast hon var här från den 24 augusti i år. Nu var det slutligen fastlagt att WTC7 rasade ihop pga av de okontrollerade bränder som härjat bygnaden.

Ja jösses, själv är jag mer intresserad av fenomenet bakom konspirationes teorier och undrar om det är typiskt för vår tid eller om de alltid funnits.

Sonderling

Skriv svar