Che Guevara

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 oktober 2007, 09:19

Davian skrev: och till sist, att säga att det blev sämre på Kuba efter revolutionen är lite magstarkt. var nyss på föreläsning av en kubansk nationalekonom med aktuella siffror för Kuba. mortaliteten är 1/1000 för nyfödda,
Enligt WHO:s siffror är mortaliten för nyfödda 6/1000 på Kuba. 1/1000 tror jag inte att något land i världen kommer ned i, Singapore ligger på 2,3/1000 födda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Cuba
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 9 gånger.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 9 oktober 2007, 09:20

I stand corrected =) men själva poängen kvarstår :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 oktober 2007, 09:21

Davian skrev:I stand corrected =) men själva poängen kvarstår :)
Jo, bra hälsovård har man på Kuba, även om jag undrar om man får bra vård om man är regimkritiker....

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 9 oktober 2007, 10:27

vad jag förstått det som så spelar inte det någon jätteroll. Kuba är känt i området som ett land som värnar om människor. Jag vet att det finns ett stort antal tex amerikaner som åker till kuba för att få läkarvård. Senast blev ju detta uppmärksammat i Michael Moores nya film om det amerikanska sjukvårdssytemet.

Kuba skickar även läkare,lärare och andra viktiga samhällsbyggare till alla möjliga länder i världen, oavsett om de är kommunister eller inte. Läkare och annan vårdpersonal tenderar ju till att försöka hjälpa människor oavsett ideologi.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 oktober 2007, 11:10

Lite läsning om sjukvåden på Kuba.

http://www.canf.org/Issues/medicalapartheid.htm

MVH

Hans

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 9 oktober 2007, 17:21

Hej.

Diskussionen känns lite spretig för tillfället...

Oavsett vad man anser om Kubas levnadsstandard och välfärd är det som att gå lite väl långt att dra en direkt linje mellan dagens situation och Ches insats. Ok att han var en ledare under revolutionen och därefter, men det var ju ett ganska bra tag sedan. Vad jag har förstått så var dessutom inte Che så värst intresserad/involverad av samhällsutvecklingen i Kuba och hans direkta inflytande borde därmed varit begränsat.

Frågan om Che är att betrakta som en "tom ikon" är ju svår att svara på. Intressantare är kanske frågan om hur han lyckats bli så pass stor (läs: känd. Ingen värdering i övrigt). Detta trots ganska blygsamma faktiska insatser i de stora historiska skeendena.

Vill man spekulera lite så kan man fundera på hur berömd Che hade blivit om han hade levt och verkat idag. En revolutionsledare i ett litet land som efter att gjort några misslyckade försök att sprida revolter i andra små länder, tillfångatas och skjuts. Hade denna person idag uppnått samma kultstatus och fått sitt porträtt på tusentals t-tröjor över hela världen? Tja, det återstår väl att se hur Bin Laden ses om tio år (går kanske över gränsen där :) )

Hälsningar
Fredrik

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 oktober 2007, 17:23

Det är väl aldrig fel med en martyr i en rörelse. Vare sig han heter Che, Horst Wessel, Jesus...

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 11 oktober 2007, 00:55

Davian skrev:vad jag förstått det som så spelar inte det någon jätteroll. Kuba är känt i området som ett land som värnar om människor. Jag vet att det finns ett stort antal tex amerikaner som åker till kuba för att få läkarvård. Senast blev ju detta uppmärksammat i Michael Moores nya film om det amerikanska sjukvårdssytemet.

Kuba skickar även läkare,lärare och andra viktiga samhällsbyggare till alla möjliga länder i världen, oavsett om de är kommunister eller inte. Läkare och annan vårdpersonal tenderar ju till att försöka hjälpa människor oavsett ideologi.
Kuba är inte sena att utnyttja sin "doktorsdiplomati" i propagandasyften när tillfälle ges så helt utan egennytta är inte den hjälp man skickar ut i världen.
Men oaktat det så är det utan tvekan så att de kubanska medicinska hjälpprogrammen runt om i världen är en fantastisk insats av ett relativt litet u-land. Dock tycker jag att de som främst ska hyllas inte är Fidel Castro & co. eller den kubanska staten utan de tusentals kubanska sjukvårdare och läkare som ställt och ställer upp för sämre lottade medmänniskor runt om i världen. Heder åt dessa även om den stat som skickar ut skulle behöva visa lite omtanke även åt sina egna medborgares mänskliga rättigheter och inte bara deras hälsa.
http://mondediplo.com/2006/08/11cuba

Nu kan man undra vad den kubanska läkarhjälpen har med Che Guevara att göra men det finns faktiskt en lite annorlunda koppling (som Kubas medier inte var sena att utnyttja).
http://www.guardian.co.uk/international ... 84,00.html

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 11 oktober 2007, 01:37

Att han själv var läkare liksom Castro var oerhört idrottsintresserad, varför det byggts arenor och satsats otroligt mycket på sport. I stället för att rusta upp centrala Havanna t ex. Säg att Camillo Cienfuegos varit arkitekt…
För övrigt är väl Che's dotter på något sätt starkt involverad i vården.

Angående Che's storhet på Kuba så var han ju en av de fyra falangerna av gerillan tillsammans med de två tidigare nämda och Raul Castro. Vänstern i Latinamerika har de fyra som heliga, Cienfuegos dog tidigt och Raul Castro har aldrig varit lika verbal och samma självklara ledartyp som Fidel. Kanske inte samma skarpa intelligens heller, hur man nu än ser på Fidel Castro.

Annars blev Che snabbt populär bland kvinnorna, betydligt mer än de andra tre trots det glesa skägget.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 11 oktober 2007, 14:50

Källa för mitt inlägg:

Kuba - Konflikt och salsa i Karibien Thomas Gustafsson (1997)

Skriv svar