JohnT skrev:Jag uppfattar haveriet på ett lite annat sätt, jag tycker att du nedan mycket väl exemplifierar hur svårt du har att vara objektiv i din självpåtagna roll av att vara åklagare och domare på samma gång och hur du tillskriver de debattörer som inte delar din åsikt ett antal negativa attribut.
Men allvarligt, vad är detta tjat om "självpåtagna roller" som jag ständigt tilldelas? Det är bara ett så larvigt sätt att beklaga sig att diskussionen inte går det sätt man själv hoppas på eller möjligen se att olika uppfattningar man haft länge inte håller.
Om
jag granskar diverse påståenden och kommer till en viss slutsats kommer jag självklart använda min rätt att skriva det på forumet. Om du eller någon
inte håller med om det så presenterar man en annan tolkning av detta. Det är ej svårare än så.
Rickard skrev:
Tidsangivelserna har inget med saken att göra, jag städade i allmänhet upp det otydliga sättet att citera som du använde i din ursprungliga post, samt infogade direkta länkar till själva diskussionen. Ingenting var ändrat utifrån vad du citerade.
Det är väldigt tydligt att du klippt ihop citat som inte hörde ihop och som inte sanningsenligt återgav vad mina uttalanden handlade om kontra vad du argumenterade emot.
Det finns ingen möjlighet att råka "missuppfatta" att min sista text skulle handlat om Rolf Ekéus som du specifikt påstod.
Det är den ohederliga metoden
Quote Mining du håller på med, dessutom lätt parodiskt i sammanhanget att försöka angripa min objektivitet.
JohnT skrev:Och din objektivitet försvarar du genom att "städa" texten när du citerar mig och använda detta inkorrekta citat i ett "counter-claim" för att jag är oärlig i mitt sätt att citera dig. !
Absolut ingenting var ändrat i vad du hade plockat ut för citat, det var bara en "städning" på ditt otydliga sätt med dubbla citat inneslutna i varandra.
Att du försöker sätta fokus på det istället förstår jag, men för att det skall vara 100 % original så kommer här hela ditt ursprungliga hopplock så kan vi se vad det var som du specifikt utelämnade för att kunna angripa något som jag ej sagt:
JohnT skrev:
viewtopic.php?f=22&t=41075&p=719153&hilit=ekeus#p719170
Rickard lör jun 27, 2015 6:05 pm skrev:
Thule3 skrev skrev:
Ekéus tror att det var Sovjet,
Ekéus är jättetydlig med att några bevis ej existerar. Vad han trodde eller inte år 2002 kan vara intressant som kuriosa, men ej mer. "Tror" är olika med "vet".
JohnT lör jun 27, 2015 8:26 pm skrev:Rickard skrev:Hej Thule, jag missunnar dig inte att tro vad du önskar. All fakta visar jättetydligt på motsatsen, men man får naturligtvis uppleva historien helt i strid mot sådana besvärligheter om det är vad som känns rätt för dig.
Så du har fakta som visar att det inte var Sovjetunionen?
nyfiken
/John
Rickard lör jun 27, 2015 8:40 pm skrev:
Nej, det har jag inte och har aldrig påstått. Likväl som att jag inte heller har fakta för att jorden inte kontinuerligt besöks av rymdvarelser.
Däremot så finns förstås fakta som talar emot i princip allt ovanstående och det har vi tagit här på forumet en enorm mängd gånger vilket gör att det inte kan ses som något annat än febriga fantasier direkt mot bättre vetande.
JohnT skrev:När du uttrycker dig på det sättet om Rolf Ekeus debattartikel där han säger att det är troligen sovjetunionen som stod bakom kränkningarna så kan jag inte få ihop det med en syn på dig som en objektiv analytiker.
Här saknas alltså det
inlägg som gör det tydligt att mitt inlägg 8:26 inte på något sätt handlar om Rolf Ekéus som du påstår och sedan använder som "belägg" för att jag är icke-objektiv.
JohnT skrev:Själv har jag lite svårt att se att det bara skulle gälla Tules post kl 19:12 men inte alls posten skriven 16:28
Jag hade ju redan svarat (18:05) på det som var skrivet 16:28. Mitt inlägg 19:21 var ett direkt svar på det 19:12, d.v.s. den som du inte tog med.
JohnT skrev:I sakfrågan, rörande att Ekéus hävdade att han tror det var Sovjetunionen, anser du alltså varande kuriosa.
Om detta nu verkligen är intressant så kan vi naturligtvis reda ut det också. Detta var alltså en längre diskussion som pågick i ett flertal olika inlägg. För att försöka åskådliggöra kontexten är här de stycken som jag anser hör ihop med den diskussionen:
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2715#p719101
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2730#p719153
Rickard skrev:Hej Thule, det är en intressant artikel och den är ett tydligt, bland jättemånga andra, skäl till att teorin om hemliga bevis mot sovjetiska miniubåtar är fullständigt omöjlig.
Rolf Ekéus skriver att han tror att de kränkningarna som ansetts äga rum till största delen utfördes av Sovjet och kring vad han tror kan ingen ha någon invändning.
Nyckelordet är dock just "tror". Det ordet är motsatsen till "vet".
Artikeln är alltså skriven av en person som haft regeringens, d.v.s. högsta svenska legala makts, tillstånd att ta del av allt väsentligt ubåtsmaterial.
Artikeln, från 2002, är direkt tydlig med att några bevis kring nationalitet ej existerar.
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2715#p719130
Thule3 skrev:Men Ekéus slutsats är likafullt att flertalet kränkningar utförts av Sovjet
och för att dra den slutsatsen så bör han ju ha kunskap !
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2730#p719153
Rickard skrev:Men han skriver ju - jättetydligt - att han "tror" det, men att det inte går att belägga. Det är ju så tydligt. Det finns ingen sådan kunskap, det är ju det som är hela poängen med hans artikel. Det står ju svart på vitt.
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2730#p719156
Thule3 skrev:Och vad det gäller Ekéus så att han använder ordet tror har ingen egentlig betydelse.
Thule3 skrev:Ekéus tror att det var Sovjet,
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2730#p719159
Rickard skrev:Ekéus är jättetydlig med att några bevis ej existerar. Vad han trodde eller inte år 2002 kan vara intressant som kuriosa, men ej mer. "Tror" är olika med "vet".
Där är alltså de relevanta citaten i anslutning till det som bekymrar dig, d.v.s. att jag inte ur frågan om nationalitet eller bevisning kring detta finner det specifikt intressant vad Rolf Ekéus
tror om detta samtidigt är tydlig med att han inte
vet.
JohnT skrev:Du får gärna tycka det men i mitt förmenande är det inte en rimlig slutsats.
Då kan du i så fall förtydliga varför du, utifrån diskussionens kontext, anser det. Jag tycker det är i högsta grad rimligt.
JohnT skrev:Här verkar det som vi måste definiera ordet kontinuerliga och ge dig en bakgrund till hur debatten gick på åttiotalet.
Det fanns ett rykte som sa att ryssarna hade undervattensbaser inne på svenskt territorium, och alltså skulle haft en kontinuerlig, dvs oavbruten närvaro i svenskt territorialvatten under lång tid.
Och när du då använder ordet kontinuerlig så ser jag det i den kontexten.
Alltså snälla. Har det någonsin i denna debatt diskuterats hemliga ryska undervattensbaser på svenskt vatten? Jag
skrev ju uttryckligen "miniubåtar":
"
Däremot så anser jag att det utifrån tillgängliga fakta inte finns några trovärdiga skäl alls att tro att några sovjetiska miniubåtar kontinuerligt under 80-talet återkommande befann sig djupt in i svenska hamnar, fjärdar, marinbaser m.m."
Det är inte trovärdigt
överhuvudtaget att du skulle "trott" att jag här menade ryska undervattensbaser när det är fullständigt tydligt att det är miniubåtar jag faktiskt skriver om.
Det finns heller inget skäl att tro att det stycke du ramade in från ÖB-rapporten skulle ha med några undervattensbaser att göra
eller att du själv trodde det när du klistrande in bilden.
Och nej, du behöver inte mästrande ge mig en "bakgrund till debatten". Däremot kan du, om du anser detta relevant i diskussionen, gärna hänvisa till någon källa angående ryska undervattensbaser förutom Jan Guillous romaner.
JohnT skrev:Och Definitionen på order enligt Nationalencyklopedin är:
kontinueʹrlig (tyska kontinuierlich, av latin contiʹnuo ’omedelbart följa på’, ’fortfara’, av contiʹnuus ’sammanhängande’, ’ständig’, av contiʹneo ’sammanhålla’, ’hålla samlad’), sammanhängande, fortlöpande, fortlöpande utan avbrott; som vetenskaplig fackterm ofta motsatsen till diskret.
Vilket inte är samma sak som återkommande.
Det som jag skrev var alltså, igen:
"
Däremot så anser jag att det utifrån tillgängliga fakta inte finns några trovärdiga skäl alls att tro att några sovjetiska miniubåtar kontinuerligt under 80-talet återkommande befann sig djupt in i svenska hamnar, fjärdar, marinbaser m.m."
D.v.s. miniubåtar som
återkommande befann sig djupt in i hamnar o.s.v. "kontinuerligt under 80-talet". Om man vill ordmärka så visst: jag kunde ha skrivit "löpande under 80-talet" eller liknande, fast jag tror verkligen inte att det är specifikt otydligt om man inte medvetet vill misstolka.
ÖB-rapporten 1987 är ju tydlig med att man anser att det är en omfattande ubåtsverksamhet som pågått med i stort sett konstant storlek sedan minst 1982, men troligen även tidigare än så. Alltså en verksamhet som är "fortlöpande utan avbrott" sett över 80-talet, alltså
kontinuerlig, över åren.
JohnT skrev:Du skulle sparat oss båda om du frågat vad det var jag såg som problem med ditt uttalande.
Det är knappast jag som skall vara tydlig eller efterfråga ditt problem när det var du som ifrågasatte mitt stycke:
Rickard skrev:Däremot så anser jag att det utifrån tillgängliga fakta inte finns några trovärdiga skäl alls att tro att några sovjetiska miniubåtar kontinuerligt under 80-talet återkommande befann sig djupt in i svenska hamnar, fjärdar, marinbaser m.m.
JohnT skrev:Rickard, nu vet jag igen inte vem du diskuterar med?
ÖB's utredning från 1987 var ju klar över att det INTE var kontinuerliga kränkningar, så mig veterligen finns det ingen här som tror det.
Och där du direkt hänvisar till att det är "kränkningar" du talar om och inte att du "trodde" att jag kanske menade undervattensbaser. Om du gör en sådan märklig tolkning är det självklart du som får berätta det istället för att prata om just kränkningar och efter blivit motbevisad börja prata om att du
egentligen menade något annat.
När jag sedan hänvisar till viss sida ur 2001-utredningen så menar du att jag istället borde letat igenom en 80-sidig text för att där någonstans
försöka återfinna vad
du menar vilket självklart är orimligt i sig
och när du sedan skall ge din egen källa så pekar du på ett stycke som inte säger något alls. Och du förtydligar definitivt
inte där att du tror det handlar om några undervattensbaser utan detta är något som förs in långt senare.
JohnT skrev:Hade du bara struntat i ordet kontunuerligt och nöjt dig med order återkommande så hade jag inte haft något att erinra mot.
OK?
Nej, det har inte alls att göra med ordet "kontinuerligt". Detta handlar endast om att du inte kan backa från något du har sagt. Om du bara skrivit ungefär "jag råkade läsa ett stycke i 87-rapporten lite för snabbt" så hade det inte varit något som helst problem eller något allvarligt misstag på något sätt, men det är så uppenbart att du inte kan erkänna att du gjort ett felaktigt påstående och bara trasslar in dig allt mer i försvar av det.
Avslutningsvis är det bara
så bisarrt tråkigt med dessa
eviga citatklippningar istället för en sakdiskussion.