Hej Rickard först måste jag tacka för länken till Rational Wiki, där finns mycket matnyttigt.
Hittade jag en utmärkt beskrivning av denna tråd, rent generellt sett:
”What should be evident from the studies on the backfire effect is you can never win an argument online. When you start to pull out facts and figures, hyperlinks and quotes, you are actually making the opponent feel as though they are even more sure of their position than before you started the debate. As they match your fervor, the same thing happens in your skull. The backfire effect pushes both of you deeper into your original beliefs.”
—You Are Not So Smart - The Backfire Effect
http://youarenotsosmart.com/2011/06/10/ ... #more-1218
Jag håller med om att vi bägge har fört ner diskussionen på en onödigt låg nivå.
När jag går tillbaka och läser några sidor bakåt tråden så känns det onekerligen som om
vi bägge snarare diskuterar med/mot sin egna vrångbild av den andres motiv snarare än att gå vidare i sakfrågan.
Rickard skrev:JohnT skrev:Det jag skulle varit intresserad av, men jag inser att det inte ligger i ditt intresse att försöka komma med några följdfrågor rörande just vad han menade med " teknisk-vetenskaplig bevisning "
Alltså allvarligt, kan du inte sluta med dessa återkommande ohederliga
Poisoning the Well-angrepp? Uppfattningen om att just du "inser" att andra inte
egentligen vill ha en saklig diskussion utan drivs av "intressen" är bara så dålig stil.
Nu ska vi gärna ta saken i sitt sammanhang,
Du intervjuar Grimwall och jag kan inte uppfatta att du gör det i något annat intresse än att bekräfta den officiella bilden av en oberoende utredning.
Jag hade ställt dig frågan, "Hur skulle du beskriva hur man leder till bevis på naturvetenskaplig grund?"
Och det är enligt min mening först då som en intervju med Grimwall blir intressant.
Jag har sett på svenska storföretag att VD'n blir "intervjuad" av någon som jobbar på informationsavdelningen, och det är bara ett annat sätt att presentera den officiella retoriken i en annan form.
Rickard skrev:
Syftet, medvetet eller ej, är endast att få läsare att undra över vilka underförstått lömska "intressen" som driver andra och genom den typen av antydningar och anspelningar försöka underminera deras trovärdighet.
Bara du är medveten om att det är du som beskriver vilka syften jag har, och om du dessutom vill hävda att det är mina undermedvetna syften som du kan analysera så känner jag inte att du är så medveten om din egna debatteknik.
Är det inte just detta som är problemet, att vi tillskriver varandra attribut och syften som ingen av oss faktiskt har?
Jag vill att vi bägge försöker ängna oss åt sakfrågan.
Rickard skrev:
Igen, jag har inga "intressen" i detta.
Förlåt, men jag har uppfattat att du har en tydlig uppfattning om att det inte kan vara sovjetiska miniubåtar som stod för kränkningarna.
Stämmer inte det?
Rickard skrev:
Ett annat exempel från
dig som jag lät bli att kommentera då:
JohnT skrev:Det kan nog vara så att jag inte är van vid en mer politiskt skolad retorik där det är en nackdel att presentera svagheter i sin egna resonemang, och jag då ställer jag kanske väl höga krav på Richard.
Det är även här slående att se hur du diskuterar om mig och hur du lägger fram ett flertal mer eller mindre försåtliga angrepp i samma mening.
OM DU nu skulle se detta i sitt sammanhang, så är det ett svar till en person som är politiskt aktiv (Wedman),
och politiskt tillsatta utredningar har i mitt förmenande, en förmåga att ge det resultat som de som tillsatt utredningen vill ha.
Läs gärna resten av mitt
Först och främst genom att benämna andras inlägg som "retorik" så säger man indirekt att andras inlägg inte är sakliga texter utan istället skapade av "retorik", alltså konsten att övertyga, och därigenom har något dolt syfte eller agenda som inte nödvändigtvis är kunskapssökande.
Nu drar du felaktiga slutsatser, med retorik så menar
jag (om det nu skulle kunna få vara intressant i samanhanget) att du skriver mer övertygande än vad dina sakliga argument ger.
Att du skulle ha en Dold agenda är väl inte det som jag ser som problemet i den här diskussionen.
Hur skulle jag annars ha skrivit:
"För mig så är tyvärr missionerandet av en bestämd åsikt ett hinder för att kalla det utredning"
Rickard skrev:
I påståenden om att andra driver "retorik" finns även en underförstådd men tydlig "Poisoning the well" som säger till andra ungefär att "även om det låter bra det X skriver så är det ju i själva verket retorik vilket man inte skall lyssna på".
Jag erkänner att det finns en sanning i detta i grunden.
Jag uppfattar att du missionerar för en ståndpunkt snarare än att du objektivt försöker analysera argument för och emot.
Och jag ska undvika att göra sådana generella uttalande, det blir nog enkelt om håller oss till sakfrågorna.
Rickard skrev:
Förlänger man det till ditt påstående om mig som förandes "politiskt skolad" retorik så blir ovanstående än mer tydligt. Här försöker du, för övrigt fullständigt utan grund, påskina att jag har någon "politisk skolning" som inte bara gör min "retorik" särskilt förslagen utan även skapar en antydan om politiska särintressen som orsak till diskussionerna.
Jag kan inte ta ansvar för hur du förlänger och tar saker ur sitt sammanhang.
Jag kommer från en "akademisk kultur" där man gärna problematiserar och väger för och emot.
När jag MED WEDMAN pratade om en "politiskt skolad retorik" utifrån samanhanget att han ansåg det vara en bra "utredning"
Till skillnad från vad du påstår att jag har menat så kan vi titta på vad jag skrev -
Det kan nog vara så att jag inte är van vid en mer politiskt skolad retorik där det är en nackdel att presentera svagheter i sin egna resonemang, och jag då ställer jag kanske väl höga krav på Richard.
För mig är det viktigt att man är klar över vad man faktiskt vet utifrån fakta, och vad man själv härleder ur tidigare erfarenheter
att man också klart visar vad som är var. Då kan i alla fall andra människor påpeka att min världsbild kanske inte alltid bygger på fakta utan på mina tidigare erfarenheter, oavsätt om dessa är relevanta i denna situation eller inte. Då finns det en risk att man lär sig något istället för ett evigt upprepande av åsikter.
Rickard skrev:
I denna fråga där det historiskt finns både mera lösa uppfattningar i stil med "sossarna vågade aldrig gå emot Sovjet" till mer direkta "de som inte tror på sovjetiska miniubåtskränkningar är kommunister själva" finns det starka skäl att vara väldigt försiktig med att klistra "politiska" skäl på andra. Att direkt påstå att andra driver en "politiskt skolad retorik" men som inte närmare definieras ens vad detta ens ungefärligt ska betyda lämnar det fritt för läsaren att dra alla möjliga - och felaktiga - slutsatser.
Skulle det då inte vara enklare om du då frågade vad jag menade?
Rickard skrev:
Om det går att låta bli den här typen av dålig forumteknik kommer det med all säkerhet gå bättre att diskutera sakfrågan på ett konstruktivt sätt. Jag finner det till exempel väldigt intressant att diskutera vidare kring vad Göran Grimvall kan utveckla kring vetenskaplig bevisvärdering m.m. men det förutsätter att diskussionen kan hållas korrekt.
Jag håller helt med, och det skall vara ömsesidigt.
we don’t allow a lawyer for one side to be the judge, and we work on the theory that the truth is most likely to be uncovered through a process of debate between equals.
Mvh
/John