Wedman skrev:JohnT, även om jag själv gärna erkänner att jag är imponerad av Rickards utredningskapacitet (och tålamod!) så tycker jag att du ställer väl höga krav på honom.
För mig så är tyvärr missionerandet av en bestämd åsikt ett hinder för att kalla det utredning.
Det kan nog vara så att jag inte är van vid en mer politiskt skolad retorik där det är en nackdel att presentera svagheter i sin egna resonemang, och jag då ställer jag kanske väl höga krav på Richard.
För mig är det viktigt att man är klar över vad man faktiskt
vet utifrån fakta, och vad
man själv härleder ur tidigare erfarenheter
att man också klart visar vad som är var.
Då kan i alla fall andra människor påpeka att min världsbild kanske inte alltid bygger på fakta utan på mina tidigare erfarenheter, oavsätt om dessa är relevanta i denna situation eller inte.
Då finns det en risk att man lär sig något istället för ett evigt upprepande av åsikter.
För att citera filter: (
http://magasinetfilter.se/magasin/2015/ ... ttenmarket )
Det finns ett fenomen som kallas för apofeni, fritt översatt från engelskans apophenia, som definieras som människans »universella tendens att se mönster i slumpmässig information«. Precis som olika människor ser olika saker i samma Rorschachtest, formar dina inneboende föreställningar vad du ser. Den som hyser en riktigt stark tro kan få syn på nästan vad som helst, varför djupt religiösa människor kan upptäcka Jesus ansikte i en molnformation.
För att jag ska imponeras av en utredning så kräver jag att man öppet värderar både det som talar för och det som talar emot.
Jag uppfattar att den här debatten på Skalman har många likheter med hur svårt marinen hade att acceptera att minkar kan kavitera.
Det är samma självklara grundinställning att "något annat än det mina preferenser säger det borde vara är orimligt"
fast i detta fall är utgångspunken, då försvaret inte kan presentera bevis men säger Sovjet, så är det ju orimligt att det kunde vara Sovjet.
Och då blir jag lite matt när "sanningen" trummas fram utan fakta underlag men med ett aktoritärt språkbruk.
Jag uppfattar det som ni de facto tillämpar binär logik på något som kräver ett tredje, okänt tillstånd.
Wedman skrev:
Jag ser den här diskussionen mot bakgrunden att den svenska Försvarsmakten och dess underrättelsetjänst lagt ner stor möda och ansträngning på att visa att ubåtar från Sovjetunionen kränkte svenska vatten i stor utsträckning. Trots detta har man inte kunnat presentera några bevis för att det finns ubåtar/undervattensfarkoster från Sovjetunionen som passar in på de kränkande undervattensfarkosterna/ubåtarna.
1. Det är REGERINGEN som har bestämt Sveriges sekretesslagstiftning, inte försvaret.
Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det och snart tycker jag att du ska komplimera mitt tålamod också
Sen kan man fråga sig varför statsmakterna inte tycker att det är lämpligt med att presentera vad man vet.
SOU 2001 räknar jag inte som ett seriöst försök att presentera fakta.
Min tro är att om man presenterar bevis för främmande undervattensverksamhet i svenska vatten så kommer klara indicier för både sovjetiska och västtyska farkoster. Men eftersom det inte finns någon fångad farkost att ställa ut på Sergels torg, eller tillfångatagna besättningsmän att visa upp så kan man alltid från statsmakterna undvika att ställa frågan på sin spets genom att hävda att det inte finns tydliga bevis.
Bara konstiga tekniska bevis typ inspelningar från hydrofoner ( som nu Mattias Göransson, har fått för sig är sillstim)
Hur är forskningsläget gällande bevis/indicier som är daterade efter 1987 ?
Det är för mig helt klart att de delar av frisläppta dokument som inte släpps ut skulle kunna tolkas som mer eller mindre grava indicier.
T ex så släpper man ibland inte ut vittnens teckningar av farkoster,
enda rimliga skälet skulle vara att man inte ska kunna påverka nya vittnesuppgifter och det är enligt mig ett mycket svagt skäl att hemligstämpla tjugo år gamla uppgifter.
Jag ser ingen annan rimlig anledning till att dessa delar fortfarande är hemligstämplade än att indicierna är så starka att gemene man skulle kalla det bevis.
Wedman skrev:
Vilka miniubåtar från Sovjetunionen menar du passar in på miniubåt typ 1 respektive typ 2?
Först vill jag repetera att dessa "typer" är en analytisk klacificering, som har används för att bringa "någon form av reda" i en flod av disparata vitnesuppgifter.
SOU 1995 sid 85 angående observationer: skrev:Rapporter om iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter
om hela ubåtar eller ubåtstorn. Vanligare är däremot uppgifter om
iakttagna detaljer; kupoler, bulor, periskop, master och rör. En
tämligen vanlig beskrivning av det iakttagna är även att föremålet liknar
en valrygg, grynna eller bränning. Formerna på iakttaget föremål kan
beskrivas som kantigt, cylindriskt, cigarrliknande, fyrkantigt, koniskt
eller runt.
Alltså en ganska stor spridning av vad man sett. (och i Anna Christenssens reservation säger hon till och med att observationerna
" inte läggas till grund för bedömningen att det verkligen förekommit främmande undervattensverksamhet av detta slag i den svenska skärgården."
(sid 321)
Sedan vill jag påpeka ett metodproblem -
Om jag minns rätt så kommer i princip all information från Rickard och det är utdrag ur dokument som han har haft vänligheten att publicera på detta forum. Jag upplever det som ett problem att försöka diskutera en källa där en diskussionspart själv väljer vad han vill tillhandahålla.
För att citera mig själv:
viewtopic.php?f=22&t=42663&hilit=1984&start=30#p658970
JohnT tor [b]aug 01, 2013[/b] 11:30 am skrev:Jag vill koncentrera mig på just texten från Analysgruppen, du har presenterat några citat men det vore intressant att få läsa hela det frisläppta dokumentet.
Miniubåt typ 1
Jag kan inte få det till att "typ 1" ska vara något annat än en dykfarkost, och att den alltså transporteras till operationsområdet.
Sovjetunionen: Triton 1 och 2 , men jag medger att jag inte har sett några bildbevis på hur dessa har burits eller släpats av sovjetiska konventionella ubåtar. men under perioden 1977 - 1985 så fanns det gott om wiskey ubåtar som inte skulle ha några tekniska problem att bära en Triton-2.
Förbundsrepubliken Tyskland: en dykfarkost som jag tror är någon version av SDV Mk 7 passar bra:
Jag medger att jag inte heller här har sett referenser till tysk ubåt bärande en SDV.
Miniubåt typ 2
För Sovjet har vi inte så många bra alternativ före mitten av åttiotalet då Piranja och X-Ray enligt officiella källor började sina provturer i Östersjön.
Bentos -300 (projekt 1603) enligt ryska källor har fartyget en maxfart på 1,5 knop vilket är för lågt för att kunna användas.
men den har en form som jag tycker stämmer ganska bra med hydrofonbilden från Vidingefjärden 1984.
Här är det enklare med Förbundsrepubiken eftersom Klasse 205 var 45 meter lång och med ett deplacement på 450 ton så kan den hjälpligt räknas in som miniubåt.
Mvh
/John T.