Jag kommer ihåg när jag låg i lumpen, i 14 i Gävle -89-90 och det här var på hösten -89 soldaterna hadde precis ryckt in och vi (gruppchefer) hadde vart där i 2,5 månader, jag hadde vaktvecka och det var mina soldaters första vakt, då kom det ett larm ifrån Hudiksvall om en trolig ubåtskränkning i skjärgården, utryckning!!!
Soldaterna som hadde inte slutfört sin vapenträning men all utrustning blev med upp till Hudiksvall.
Vårat vakthavane befäl hadde sin egen vapenträning i bussen, där fick soldaterna komma fram i mittrännan och öva skott med GRG-m58 med FULLBUMP(säkrad dock), tror ni busschaufören var nervös?
När vi väl kom fram så blev det spaning mot fjärden, där låg ett Ryskt fartyg för lastning/lossníng, men det tog betydligt längre tid en vanligt (flera dagar)
Och när vi satt på post tycktes vi saker som kom upp ur vattnet på flera ställen, dom hadde sagt att det kunde finnas djur som sälar eller sånt i området, så det höll oss lugna. men ingen hadde jo sett nått djur men bara saker som stack upp ur vattnet.
Då hände det två soldater satt på vakt. den ena gick i väg för och hämta något, då skrek den andra att han hadde sett något som inte kunde varit ett djur han avlossade flera skott från sin AK4, det blev ett jävla rabalder...(vet det blev tryckt i tidningen men kommer inte ihåg vilken) men efter det så såg ingen några mer saker som stack upp ur vattnet, men den ryska båten släpte ankar och gick ut, den stannade mitt i fjärden och ryktena sa att man mätte dess djupgående och att den sjönk en bit i fören, man menade att den hadde kopplat på en miniubåt
Någon som kommer ihåg mer av denne saken?