Israel och Palestina konflikten...

Skriv svar
antennis
Provmedlem

Inlägg av antennis » 31 maj 2005, 18:08

Det finns två saker jag undrar om israel-palestinakonflikten. Varför startade Yom-Kippurkriget och hur påverkades konflikten av att Yassir Arafat dog?

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 31 maj 2005, 20:46

Antennis, jag tycker Yom Kippur var andra halvlek av 6-dagars kriget, dock så ställde sig Jordanien utanför. Dom var inte
så intresserade att riskera för mycket, dessutom så hade Israel varnat för Svarta September, så en dialog fördes inofficiellt
emellan Jordanien och Israel.
Abu Amar (även kallad Yassir Arafat) var en ledare som suttit länge vid makten i PLO och det fanns ingen möjlighet att gå vidare med förhandlingar med honom vid makten.
Sen undrar jag om dom som var emot muren tycker om den nu?
Personligen tycker jag det var det bästa som hänt i området på mycket lång tid....

Northon
Provmedlem

Inlägg av Northon » 2 juli 2005, 23:25

Det finns två saker jag undrar om israel-palestinakonflikten. Varför startade Yom-Kippurkriget och hur påverkades konflikten av att Yassir Arafat dog?
Det som sägs att 73-års krig är en fortsättning på 67-års har helt rätt. Ända sedan krigsslutet pågick strider längs suez-kanalen och gränsen till libanon och syrien. Yom-kippor var bara en "final" av sex års krigande. En som de (israelerna) inte var så långt ifrån att förlora.

När Arafat dog så släpptes det låsta läge som funnits mellan Israeler och Palestinier. Många Israeler såg Arafat som den terroristledare han varit och var inte villiga att erkänna honom som en statsman. Arafat själv torde ju haft ganska svårt att "jobba" med Ariel eftersom han som redan som chef för styrka 101 jagade honom. Det finns ett ganska stort problem i att alla israeliska regeringschefer varit militärer, de flesta mycket höga sådana. Detta gör ju att de i många fall slagits med palestinierna personligen.

Hoppas att svaret är någon hjälp

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 november 2006, 15:13

Israel har bombarderats med raketer på sistone men visar en förvånnande återhållsamhet.
Jag undrar om det är USA som sätter press på dem och om detta är ett led i Baker-planen som verkar ha satts i verket.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 7 december 2006, 01:38

sonderling skrev:Israel har bombarderats med raketer på sistone men visar en förvånnande återhållsamhet.
Egentligen är det väl inte förvånande, dessa raketer är ju ofta inte mer effektiva än fyrverkeripjäser.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 december 2006, 07:20

LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Israel har bombarderats med raketer på sistone men visar en förvånnande återhållsamhet.
Egentligen är det väl inte förvånande, dessa raketer är ju ofta inte mer effektiva än fyrverkeripjäser.
Åhh, det var väl en grov underdrift. :roll:
Sonderling

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 8 december 2006, 13:59

LasseMaja skrev:
Jag vet inte det, har läst här och där att ett eller ett par dussin människor dött av fyrverkeriet hittills. Vet inte hur många som dött i trafiken under samma tid, troligen fler, men det gör väl inte det hela mindre sorgligt. LasseMaja, vad håller du helst i handen, en kinapuff eller en Kassam?

Skriv svar