Viktor Lima skrev:Vet vi att de ofta gick omkring i områden nära flygflottiljer? Oftare än i andra områden? Jag misstänker att detta rör sig om ett klassiskt undersökningsmetodfel baserat på att många flygförare vittnat om besök och att man inte satt in besöken i ett större sammanhang. Om man frågar ett stort antal tandläkare om de på 80-talet fick besök av polska tavelförsäljare och de flesta svarar jakande - innebär det att man kan dra slutsatsen att tavelförsäljarna brukade hänga runt tandläkarmottagningar?
Håller helt med om detta, men jag tror att det är vanskligt att dra några slutsatser utan att vara insatt hur det rapporterades på 1970-/1980-talet.
Viktor Lima skrev:Vilken information från ett tavelförsäljningsbesök kan vara värd att "hamstra"? Betänk att alla underrättelsetjänster har begränsade resurser och måste välja vilken inhämtning man ska bedriva. I proportion till informationen värde står också risken att åka fast/avslöjas vilket i värsta fall får politiskt konsekvenser. Man måste då också omarbeta sina krigsplaner - det går ju inte att ha kvar lönnmordsplanen om motståndaren känner till den, eller?
Men det är just lönnmordsplanerna jag ställer mig tveksam till. I öststaterna fanns ett slags paranoid inställning att bevaka allting (jfr t ex antalet angivare i Östtyskland). Om några av tavelförsäljarna var spioner, så tror jag att handlade mer om att hamstra information rent allmänt, utan tydliga idéer om vad man skulle använda den till. Man var inte rädd för att sysselsätta folk med meningslösa sysslor i det kommunistiska Östeuropa.
Viktor Lima skrev:Möjligen kan sammanträffandet att Uppsala, Linköping, Stockholm under denna tid hade såväl flottiljer som universitet med polska studenter innebära en ökad tavelförsäljningsfrekvens i dessa städer. Vet vi om det förekom någon tavelförsäljning i exempelvis Boden eller varför inte Kiruna? Långt i norr och utan universitet/högskola. Om det var så viktigt med kartläggningen borde väl den polska underrättelsetjänsten regelbundet skickat upp några säljare dit.
Om man ser kartan ovan verkar det inte finnas något sådant samband. Dessutom var antalet utbytesstudenter litet på 1980-talet. En stor andel utbytesstudenter på svenska universitet och högskolor är något som hör 2000-talet till (efter 2005 ungefär).