Verkligen intressant herulen - att vi har en livs levande veteran här på Skalman. Kanske du, som 'utbildad jägare' - kan ge oss ( i tabulär form - om de är många...) en lista på de krig du medverkat i - gärna med omnämnande om på vilkenherulen skrev:Som svar på detta kan jag då som utbildad jägare och att ha med verkat i flera krig anse att denna typ av inlägg är symptomatisk för de som själva aldrig upplevt vad krig är. Alltså, krig handlar om att göra så stor skada som möjligt för motståndarsidan, oavsett om det är en terrotoriell skadegörelse eller inte. Är det en civil katastrof så det är en politisk fråga. Därför är själva utgångspunkten på fotbollsplanen bara en markör för att man än så länge inte befinner sig i krig: en slags leksakspunkt eller inpinkad revir om man så vill. Vi kan naturligtvis förvänta oss att man hade mer kontracivilt mål än en sketen fotbollsplan.alexcykel skrev:Jag tycker att det vore underhållande om forumet delade med sig av sina kalla krigsskrönor.
Jag bjuder på den första.
När jag gjorde min lärarpraktik hade jag en handledare i historia som återgav följande personliga erfarenhet.
När han gjorde en särskild övning för värnpliktiga befäl på 60-talet med sitt kustartilleriförband i närheten av Helsingborg, fick de i uppdrag att ta ut koordinaterna för ett mål som man skulle skjuta på i Helsingör. Målet skulle ligga på en sådan plats att ingen människa eller egendom skulle komma till skada. Samtidigt skulle det tydligt framgå var skotten tagit. Valet föll till sist på ett område med några fotbollsplaner. Syftet med den planerade eldgivningen var enligt officerarna att under stormaktskrigets inledningsskede skulle Sverige låtsas agera neutralt och besvara överflygningar av Natoplan med "fientlig" eldgivning. Vid den här rekognoceringen deltog endast kompanichefen och värnpliktiga KB till vilka han hörde.
Vi kan väl spara på källkritiken i denna tråd, men berätta gärna om du hört samma historia fast i en annan tappning.
sida du slogs? mvh, Varjag