Israel och Palestina konflikten...
Och vi vet alla vilka som verkar rikta in sig på att angripa civila mål...bigj5 skrev:Att mörda barn och andra är avskyvärt, vem som än gör det.
För det första har man inte knyckt någons land eftersom det redan innan 1948 bodde judar i området. För andra så sklle jag vilja se några som helst seriösa källor på att man medvetet försöker förinta 5 miljoner araber. Fast jag antar att något sånt lär du knappast kunna trolla fram...bigj5 skrev:Men att som terrornästetr Israel gör, sätta terrorn i system i syfte att utrota 5 miljoner palestinier, samtidigt som man knykt deras land, är ett brott som kommer att bli värre än nazismen ställde till med!
De enda som borde ställas inför Haagdomstolen skulle vara Arafat och ledarna för div. muslimska terrorgrupper som ständigt skjuter alla försök till att komma till rätta med problemet i sank.bigj5 skrev:Man borde isolera avsummet i Israel, icke handla med dem, och snarast ställa dess ledare inför Haag-domstolen. Där kommer de att lätt bli fälda för brott mot mänskligheten.
Jag tycker helt klart du ska sluta handla med Israel, börja med att plocka ur beståndsdelarna byggda i Israel ur din dator först.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Tror snarare att det är tvärtom. Den israeliska högern, åtminstone Likud, måste stå bakom ett fredsavtal. Annars kommer det bara att bli en "svekdebatt" och diverse krypskytte mot ett eventuellt avtal. Typ av samma anledningar som Arafat backade 2000. Sharon har ju också sett ut att vackla lite, bl a med talet om "ockupation" och att situationen som den är nu är ~ "ohållbar i längden" (minns inte exakt vad han sade).Ingmar skrev: Tror inte det är möjligt utan ett israeliskt regeringsskifte och/eller FN-inblandning. Sharon uppmanade ju senast förra veckan bosättarna att fortsätta expandera på palestinskt territorium, men att göra det i smyg.
Av samma anledning bör Likud, eller en samlingsregering, stå som garant för avtalet och inte FN-ledda organ. (Tyvärr...)
/Forsberg
Okej jag kanske överreagerade lite. Men jag tycker ändå det är lite löjligt att dom bråkar som saker som är flera tusen år gammla(snacka om långssinta). Ibland undrar man om dom vrekligen vill ha fred?Lindir skrev:Det var ju ett konstruktivt och människoälskande förslag ...Ressel skrev:Har inte särskitl mycket övers till Judar, och inte Palestiner heller för den delen. Låt de små religiösa fanatikerna banka och slå varandra, det är ju självförvållat ändå.![]()
Nej, de bråkar om makten över sitt eget hemland just nu.Ressel skrev:Men jag tycker ändå det är lite löjligt att dom bråkar som saker som är flera tusen år gammla(snacka om långssinta).
Däremot använder de historien (eller deras tolkning av historien) som argument, precis som man gör i många konflikter runt om i världen (Indien, Balkan, Kashmir, Tibet, Nordirland, osv). Det betyder inte att det är den som är upprinnelsen till konflikten. Det egentliga tvisteämnet är som alltid makt i nuläget.
De flesta (som tyvärr inte hörs så mycket) vill definitivt ha fred. Den "vanliga människan" vill aldrig, aldrig leva i krig. Vissa extremistiska grupper på båda sidorna vill naturligtvis hålla igång konflikten tills de själva vunnit och kastat ut hela den andra folkgruppen från hela Palestinaområdet. Generalisera aldrig dessa extrema grupper till hela befolkningarna, än mindre till alla "judar", "araber" eller "muslimer"!Ressel skrev:Ibland undrar man om dom vrekligen vill ha fred?
Jag måste dock hålla med om din oro - det är svårt att se det konstruktiva i väldigt många av de åtgärder som vidtas från ledande håll på båda sidor.
Javisst, folkgrupper som bråkar brukar bråka om just sitt hemland. I hela världen. Det som utmärker denna konflikt är snarast det kopiösa intresse den röner från västvärlden, framför allt för att området är den miljö som den mytologi som ligger till grund för hela det västerländska samhällsbygget (=Bibeln) utspelar sig i.Ressel skrev:D.v.s. rätten till Israel.
Man har ofta sagt att västerlänningarna kan Palestinas geografi bättre än sitt eget lands, efter att ha lärt känna den i Bibeln och i kyrkan. Detta gäller sannolikt inte det starkt sekulariserade Sverige, men de länder som engagerar sig mest i Israel har ofta detta arv betydligt mer levande (enkannerligen USA). Konflikten ter sig antagligen betydligt ytligare i Sverige, som varken har en levande kristen tradition eller en stark tradition av fördjupade analyser i media.
Lindir
Nja , dom extremistiska bosättarna bråkar snarast om sin rätt till något diffust bibliskt Israel som skulle vara betydligt mycket större än dagens Israel och Ariel Sharon som varit pådrivande vid utbyggnaden av flera bosättningar skulle nog aldrig fått makten utan stödet från extremisterna.Nej, de bråkar om makten över sitt eget hemland just nu.
Kan tänka mig att du varit på Biblioteket och läst dom böcker jag kommer att läsa nu.Om Israel och Palestina.wreezig skrev:LindirNja , dom extremistiska bosättarna bråkar snarast om sin rätt till något diffust bibliskt Israel som skulle vara betydligt mycket större än dagens Israel och Ariel Sharon som varit pådrivande vid utbyggnaden av flera bosättningar skulle nog aldrig fått makten utan stödet från extremisterna.Nej, de bråkar om makten över sitt eget hemland just nu.
Edward W Said
Fred Utan land
Uri Savir
Processen
Donald Boström
Inshallah Konflikten mellan Israel och palestina
Stefan Dominique
Det glorifierade våldet.
Fast problemet är ju att de anser just detta som "sitt eget hemland".wreezig skrev:Nja , dom extremistiska bosättarna bråkar snarast om sin rätt till något diffust bibliskt Israel som skulle vara betydligt mycket större än dagens Israel och Ariel Sharon som varit pådrivande vid utbyggnaden av flera bosättningar skulle nog aldrig fått makten utan stödet från extremisterna.Nej, de bråkar om makten över sitt eget hemland just nu.
Jag håller med om att de på sätt och vis är ett särfall, men för det första är de en liten minoritet (det finns ingen majoritet för bosättningarna överhuvudtaget i Israel), och för det andra tycker jag nog ungefär lika illa om den extrema bosättarrörelsen och dess metoder som du. Och kanske inte fullt lika illa om Sharon, men nära på.
Däremot håller jag nog med Mathias Forsberg att det (åtminstone i nuläget) måste inkludera en högerregering i fredsavtalen för att få dem att hålla i längden. Likadant resonerar många israeler som stödjer och litar på Sharon i fredsförhandlingarna trots att många av dem egentligen genuint ogillar hans övriga politik.
Enda skälet att Israel har en hårdför högernationalistisk regering är att de israeliska väljarna är skrämda från vettet av diverse självmordsbombare och terrorister. Rädsla polariserar alltid politiska åsikter.
De religiösa högerpartierna (och de är små) är nog däremot lika svåra att få in i en uppgörelse som de mest antisionistiska islamiströrelserna i Palestina.